شهر تهران| تدوین آئین‌نامه برای منع کار کودک در کارگاه

مدیر بهزیستی شهر تهران گفت: در حال تدوین آئین‌نامه برای منع کار کودک در کارگاه‌ها هستیم تا بچه‌ها از خیابان به داخل کارگاه‌ها گسیل نشوند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل روزنامه  شاخه سبز، سعید آرام در نشست خبری مسوولان بهزیستی بمناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان بیان کرد: طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار در مردادماه سال ٩٩  آغاز شد و از اوایل شهریورماه توانستیم  جذب کودکان را با کمک نیروهای اورژانس اجتماعی به همراه داشته باشیم. پس از جذب به مراکز غربالگری انتقال و پس از احراز هویت و ارزیابی اولیه سلامت جسمانی، ساماندهی آن ها آغاز و مداخلات روانشناسی و مددکاری برایشان صورت گرفت.
وی افزود : کودکانی که طی این مدت جذب شده‌اند، ۱۶ درصد ایرانی، تا دو درصد پاکستانی و مابقی افغانستانی هستند که کودکان اتباع برای بررسی مدارک اقامتی به استانداری معرفی شدند.

آرام اضافه کرد : در ادامه بچه‌های کار ایرانی به خانواده‌های خود تحویل داده شده و تعهدات لازم برای عدم بازگشت به خیابان گرفته و توانمندسازی خانواده‌ها آغاز می‌شود. کودکان اتباع نیز در صورتی که مدارک قانونی اقامت داشته باشند مانند ایرانی ها مورد حمایت قرار می‌گیرند و بچه‌های اتباعی که غیر قانونی در کشور هستند در مراکز اسکان موقت تا ۲۱ روز نگهداری شده، تا تعیین تکلیف شوند.
مدیر بهزیستی شهر تهران اشاره کرد:  ۲۱ کودک از مجموع کودکان شناسایی شده فاقد خانواده‌ بودند که این کودکان در مراکزی مانند مرکز یاسر مورد حمایت قرار می‌گیرند. بچه‌های اتباع غیرقانونی هم که به خانواده‌هایشان تحویل داده شده‌اند در صورت بازگشت کودک به خیابان رد مرز می‌شوند که تاکنون سه خانواده ردمرز شده‌اند.

وی به کمبود نظارت قوی بر مرزها و قاچاق انسان از مرزها اشاره کرد و گفت: وقتی ما خانواده‌ای را رد مرز می‌کنیم به صورت غیرقانونی دوباره به کشور بازمی‌گردد و این روند، ساماندهی را با مشکل مواجه کرده است.


مدیر بهزیستی شهر تهران با اعلام این مطلب که ۹۰ درصد این کودکان نیازهای اقتصادی خانواده خود را مرتفع می‌کنند، گفت: اگر خانواده این کودکان توانمند نشوند، ساماندهی موفقیت‌آمیز نخواهد بود.


وی ادامه داد: از میان کودکان شناسایی شده ۴۰ کودک سرپرست معلول، ۱۰۰ کودک خانواده دچار بیماری خاص، ۹۰ کودک مادرسرپرست و ۷۵ کودک دارای سرپرست معتاد بودند. این خانواده‌ها تحت حمایت بهزیستی قرار گرفته‌اند و به آنان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کمک معیشتی تأمین مسکن پرداخت شده است.

آرام ضمن هشدار نسبت به این مسئله که ساماندهی کودکان کار ممکن است منجر به بردن کودکان به کارگاه‌های زیرزمینی و بهره‌کشی از آنها شود، گفت: در حال تدوین آئین‌نامه برای منع کار کودک در کارگاه‌ها هستیم تا بچه‌ها از خیابان به داخل کارگاه‌ها گسیل نشوند. حضور در ایستگاه‌های مترو را نیز در دستور کار داریم.

آرام اظهار داشت : از میان کودکان جمع‌آوری شده ۵۴ نفر دختر بودند که عمدتاً ایرانی هستند. ۸۰ درصد این کودکان حداقل یک نوع آزار جسمی و روحی را تجربه کرده‌اند و مهم‌ترین مشکل این کودکان سوء تغذیه است.

مدیر بهزیستی شهر تهران در پایان به یکی از موارد جالب ساماندهی کودکان اشاره کرد و گفت: خانواده‌ای به دلیل شرایط خاص خود روستا را رها کرده و حاشیه‌نشین شده بود؛ امکانات کشاورزی را در محل روستا برای آنها فراهم کردیم و آنها با رضایت کامل به روستای خود بازگشتند.

کد خبر 37922

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد