در رسانه | اعتیاد، معضلی که سن و سال و جنسیت نمی‌شناسد

قزوین - ایرنا -اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی، معضلی است که سن و سال و جنسیت نمی‌شناسد و همه آحاد جامعه را به کام مرگ می‌کشاند

به گزارش ایرنا، اعتیاد به انواع و اقسام مواد مخدر در جهان که گریبانگیر ایران و به تبع آن، استان قزوین هم شده است، نه تنها بیشترین آمار مرگ و میر، ارتکاب انواع بزه های اجتماعی و ابتلا به ناراحتی‌های روحی و جسمی را برای معتادان در بردارد بلکه آسایش و امنیت اجتماعی را نیز سلب می کند.

روند رو به رشد این پدیده‌ دست‌ پرورده‌ بشر در بین جوانان و زنان، زنگ خطری را برای خانواده ها و جامعه به صدا درآورده است اما حجم بسیار بالای تبادلات مالی مواد مخدر و قرار گرفتن منابع مالی گسترده در اختیار قاچاقچیان، باعث شده تا ساقیان مواد مخدر خطرات آن را به قیمت جان بپذیرند.

اعتیاد، معنی خانه و خانواده را از بین می برد

مهدیه، جوانی ۲۷ ساله که به دام اعتیاد گرفتار شده است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:هشت سال است که به مصرف مواد مخدر، گرفتار شده ام و چند سالی است که باور کرده ام معتاد هستم.

وی ادامه داد: اعتیاد بلایی خانمان سوز است و به کسی که به این دام گرفتار شود، هیچ رحم نمی کند و معنی خانه و خانواده را از بین می برد.

مهدیه با بیان اینکه اعتیاد باعث شده تا او تنها فرزندش را از دست بدهد،  گفت: همسرم یکی از مصرف کننده های مواد مخدر شیشه بود که یک شب به دلیل نامرغوب بودن مواد مصرفی، سنگ کوب و فوت کرد.

وی ادامه داد: پس از فوت همسرم، زندگی برای من و دخترم سخت شد چرا که من از همنشینی در پای منقل همسرم به سمت اعتیاد رفتم و درست زمانی که میزان مصرفم بالا رفت، او ما را ترک کرد و خانواده همسرم که سال ها به دلیل اعتیاد من و همسرم ما را طرد کرده بودند؛ حضانت دخترم را بر عهده گرفتند.

مهدیه در پاسخ به این سوال که آیا اقدام به ترک مواد مخدر کرده است، گفت: ترک اعتیاد، یکی از سخت ترین کارهای ممکن در دنیا بوده و نزدیک به ۶ بار اقدام به ترک کرده است که متاسفانه تاب مقاومت نیاورده و مصرف را مجددا آغاز کرده است.

اعتیاد، معضلی که سن و سال و جنسیت نمی‌شناسد

وی با بیان اینکه، نزدیک به ۲ سال است که دخترش را ندیده است، افزود: دلتنگی باعث شده، تا عزم جدی برای ترک اعتیاد داشته باشم و با مشاوره هایی که از مددکاران بهزیستی گرفته ام، پس از ترک می توانم حضانت دخترم را بر عهده بگیرم.

آسیب اعتیاد در مناطق حاشیه ای بیشتر است

محمدحسن مردی ۵۰ ساله، نزدیک به ۱۰ سال می شود که اعتیاد را ترک کرده است.

وی که اعتیاد را از ۱۵ سالگی شروع کرده بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آسیب اعتیاد در روستاها و نواحی منفصل شهری، بیشتر از شهر و بخش های مرکزی است.

محمدحسن ادامه می دهد: در مجامع کوچک که پایت بغلتد، چنان رسوا می شوی، که مجبوری خودت را از همه چیز و همه کس طرد کنی و من یکی از افرادی بودم که ترجیح دادم وطن خود را ترک کنم و از محل زندگی ام به اقبالیه مهاجرت نمایم.

وی ادامه می دهد: در روستای ما هر سرقت یا بزه دیگری که صورت می گرفت، یک انگشت نشانه به سمت من بود و به دلیل اعتیادی که داشتم، در بسیاری از مواقع مورد بی لطفی قرار می گرفتم.

محمدحسن گفت: بسیار قضاوت شدم و چند باری از اهالی به دلیل خطای مرتکب نشده مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته بودم.

اعتیاد زخمی که دیر درمان می شود

محمدحسن به گوشه چشمش که جای یک زخم عمیق است، اشاره کرد و گفت: یکی از برادرانم مبلغ سنگینی پول از دخل پدرم بر داشت و من را جلو انداخت و دزد جا زد، پدرم هم با چوبی که از شاخه درخت شکست، به جان من افتاد و این زخم ماحصل نامردی برادرم است که باعث شد همان شب من از وطنم و زادگاهم جدا شوم.

وی در پاسخ به این سوال که چطور تصمیم به ترک اعتیاد کرده است، تصریح کرد: ترک اعتیاد، اراده و دلخوشی می خواهد،  من همیشه در زندگی اراده داشتم اما هیچ وقت دلخوشی نداشتم تا اینکه یک شب، در یکی از محله های اقبالیه که دراز به دراز روی تکه کارتونی خوابیده بودم، یکی از اهالی رویم پتویی کشید.

محمدحسن افزود: من تا به آن روز رنگ و رویی از محبت را ندیده بودم و آن پتو باعث شد تا کمی احساس وجود کنم و پس از پیگیری و پرس و جو متوجه شدم آن شب یکی از ریش سفیدان اقبالیه به من گرما بخشید.

اعتیاد، معضلی که سن و سال و جنسیت نمی‌شناسد

وی ادامه داد: پس از چندین بار رویایی، خودم را به آن ریش سفید نزدیک کردم، او هم در حق من پدری کرد و در انباری منزل مسکونیش به من سرپناه داد،  در مغازه اش مشغول به کار شدم و با تشویق و ترغیب های ایشان با کمک قرص، اعتیاد خود را ترک کردم.

محمدحسن که حالا یکی از جوشکارهای حرفه ای استان است با ترک اعتیاد به زندگی خود رنگ و نقشی دوباره بخشیده است و نزدیک به هشت سال می شود که صاحب فرزند شده است.

تلاش بهزیستی قزوین برای ساماندهی و بازتوانی معتادان 

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اقدامات قابل توجهی در بخش ساماندهی و بازتوانی معتادان انجام داده اند، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۳ مرکز اقامتی، یک مرکز جامع و یک مرکز بانوان در سطح استان در حال ارائه خدمات به معتادان در سطح استان است.

علیرضا وارثی با بیان اینکه، مجموع معتادان مورد پذیرش در کمپ ها و اقامتگاه ها، ۴۵۸ بیمار است، افزود: ۱۷۰ بیمار تمایلی و ۲۷۰ بیمار متجاهر در این مراکز خدمات دریافت می کنند و از این تعداد ۱۸ بیمار خانم جهت نگهداری و درمان در مرکز بانوان حضور دارند.

وی اظهار داشت: کلیه افراد تحت درمان در مراکز ماده ۱۵ به صورت اختیاری خدمات دریافت می کنند و استان برای کاهش آسیب های اجتماعی حاصل از اعتیاد، نیازمند راه اندازی مراکز ماده ۱۶ است.

این مسوول گفت: ساماندهی معتادان متجاهر به ‌عنوان یک معضل اجتماعی وظیفه همه دستگاه‌های مرتبط است و بهزیستی به‌تنهایی نمی‌تواند در این زمینه موفق باشد.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا، برای جمع‌آوری معتادان متجاهر یک کمپ در نظر گرفته شده است که با نظارت دانشگاه علوم پزشکی فعالیت خواهد کرد.

معتادان کرونا می گیرند

این مسوول تصریح کرد: طبق آخرین پژوهش های صورت گرفته، این موضوع که معتادان کرونا نمی گیرند، تایید علمی ندارد و مصرف کنندگان مواد مخدر مانند، تریاک به دلیل داشتن مشکلات مختلفی همچون مشکلات سیستم تنفسی، ضعف سیستم ایمنی و همچنین تاخیر در تظاهرات بالینی بیماری جزو افراد پر خطر از نظر ابتلا به بیماری کرونا هستند و باید اقدامات ضروری جهت پیشگیری از بیماری، رعایت بهداشت فردی و غربالگری در این افراد مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۹  بالغ بر ۹۵۰ آزمایش کرونا از معتادان متجاهر صورت گرفته است که از این تعداد هشت نفر مبتلا به ویروس کرونا بودند و در سه ماهه نخست سال جاری ۲۴۰ آزمایش انجام شده است که جواب تست ۱۰ نفر از معتادان متجاهر مثبت اعلام شد.

وارثی با بیان اینکه کلیه معتادان مبتلا به ویروس کرونا به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان قرار گرفته اند، تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری های اداره کل بهزیستی استان قزوین، زنجیره ابتلای ویروس کرونا در معتادان قطع شده است و هر معتادی که تمایل به اقامت در مراکز ماده ۱۵ را داشته باشد، در بدو ورود با جواب آزمایش کرونای منفی پذیرش خواهند شد.

کشف و ضبط ۳۰۰ کیلوگرم مواد مخدر طی سه ماه در قزوین

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از اجرای بیش از ۵۱ طرح پاکسازی نقاط آلوده، جمع آوری معتادان، برخورد با خرده فروشان و توزیع کنندگان مواد مخدر در جهت ارتقای امنیت اجتماعی شهروندان خبر داد و تصریح کرد: در سه ماه اخیر، نزدیک به ۳۰۰ کیلوگرم، مواد مخدر در سطح استان کشف و ضبط شده است.  

اعتیاد، معضلی که سن و سال و جنسیت نمی‌شناسد

سرهنگ علی بیگی ادامه داد: استان قزوین یکی از استان های مهاجرپذیر است که بیشتر جمعیت معتادان آن، به مهاجران باز می گردد و متاسفانه این استان کمپ ماده ۱۶ که مخصوص نگهداری و درمان معتادان متجاهر است، ندارد.

وی با بیان اینکه امیدواریم در سال ۱۴۰۰ شاهد راه اندازی کمپ ماده ۱۶ در استان قزوین باشیم، افزود: امروزه مبارزه با مواد مخدر به عنوان کاهش یک آسیب اجتماعی در اولویت کاری نیرو انتظامی است.

علی بیگی ادامه داد: ایجاد آسیب های اجتماعی در جامعه، یکی از ترفندهای دشمن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است و پلیس مبارزه با مواد مخدر در راه مقابله با این پدیده مذموم نقش قابل توجهی ایفا می کند.

این مسوول انتظامی با بیان اینکه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی نسبت به ترویج مواد مخدر تلاش می کنند تا بنیان خانواده‌های ایرانی را سست نمایند، افزود: با توجه به این موضوع، وظیفه نیروی انتظامی در حوزه مبارزه با مواد مخدر افزایش می‌یابد که امیدواریم پلیس مبارزه با مواد مخدر استان قزوین با اقتدار، شجاعت و امانتداری در راه مبارزه با این پدیده شوم و برقراری نظم و آرامش موفق عمل کند.

علی بیگی گفت: پلیس باید فضا را برای افراد ناسالم، به خصوص قاچاقچیان روز به روز ناامن‌تر کرده و با تعامل و همدلی بسیار خوب با مقام قضایی و سایر دستگاه های ذیربط، موفقیت های خوبی نیز کسب کند.  

به گفته وی، مخلان نظم و آرامش جامعه در صورت هرگونه بی نظمی با برخورد قاطع و پشیمان کننده پلیس مقتدر و قانونمدار روبه رو خواهند شد.

این مسوول انتظامی به شهروندان توصیه کرد: تا هرگونه اخبار و اطلاعات خود را در خصوص تهیه و توزیع مواد مخدر به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ گزارش دهند تا اقدامات لازم در این زمینه به عمل آید.

سرهنگ علی بیگی یادآور شد: با توجه به موقعیت استراتژیکی قزوین و واقع شدن آن در مسیرهای ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور، این استان از آرامش قابل قبولی در حوزه امنیت برخوردار بوده و با ایجاد تعامل و همدلی بین دستگاه های اجرایی استان موفقیت های قابل توجهی نیز در حوزه کشفیات مواد مخدر نیز به دست آورده است.  

کد خبر 37828

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد