بهزیستی  گیلان با رویکرد پیشگیری از  آسیبهای اجتماعی  و توانمندسازی  دختران و خانواده های آنان

در فرهنگ اهل بیت (ع)که ریشه دروحی و کلام الهی داردزنان و دختران از جایگاه خاصی برخوردارند و تعابیر زیبایی که برای دختران بکار گرفته شده است که حاکی از این موضوع است ،واژه هایی هم چون ریحانه (گل)،حسنه (نیکی) ..نشان از این اندیشه والا دارد.

در اندیشه اسلامی دختر از چنان جایگاه بالایی برخوردار است که پیامبراسلام (ص) در خصوص مهم ترین مسائل  و مشکلات  همواره از نظرات و پیشنهادات آنها استفاده می نموده است.هم چنین در آیات مختلف قرآن کریم به صراحت اشاره به جایگاه دختران شده از جمله در ایه ۴۹ سوره شوری از دختران به عنوان "هدیه "یادکرده و می فرماید "انسان ها باید از این هدیه خداوند خوشحال  شوند "و این بهترین تعبیری است که در کلام خداوند به آن اشاره شده است . هم چنین پیامبر عظیم اشان اسلام (ص) در تعبیری از دختران به  عنوان باقیات صالحات یاد میکند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز در اصول متعددی از جمله اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی بر اقدامات اساسی دولت جهت فراهم نمودن زندگی شایسته و باکیفیت برای دختران و زنان تاکید نموده است.زیرا دختران در جایگاه مادران اینده جامعه نقش بی بدیلی در تربیت  و پرورش نسلی سالم، خلاق و کارآمد بر عهده دارند بدیهی است هر گونه سرمایه گذاری جهت بهبود کیفیت زندگی و ارتقای سلامت روانی و اجتماعی  دختران می تواند آینده ای درخشان تر و توسعه یافته تر را برای  جامعه در ابعاد مختلف  . رقم بزند.

در همین راستا  بهزیستی  گیلان با رویکرد پیشگیری از  آسیبهای اجتماعی  و توانمندسازی  دختران و خانواده های آنان  در قالب طرح ها وبرنامه های  مختلف از جمله ساماندهی دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی در خانه سلامت و ندای مهر و خانه های شبانه روزی  و ...خدمات تخصصی زیر را به شرح ذیل ارایه نموده است از جمله پذیرش دختران  به تعداد۶۸۶ نفر، ارایه خدمات آموزشی: به تعداد ۱۹۹۴ مورد،ارایه ۳۴۴۳ مورد خدمات مددکاری اجتماعی و ۲۸۷۶ مورد خدمات روانشناسی، پرداخت ۱۹۹۰ مورد کمک هزینه ی آموزشی،پرداخت ۷۲۸ مورد کمک هزینه ی درمانی و بهداشتی:، فراهم کردن زمینه ترخیص ۳۵ دختر از مراکز بهزیستی و بازگشت موفق به خانواده،پرداخت ۶۵ مورد کمک هزینه تحصیلی تنها نمونه هایی از این خدمات می باشد

کد خبر 37798

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد