تحلیل محتوای اخبار بهزیستی ایلام در رسانه ها در سال ۱۳۹۹

در این تحلیل اخبار بهزیستی ایلام که در رسانه های مختلف گروهی اعم از خبرگزاری ها، سایت های خبری، مطبوعات محلی و سراسری و فضای مجازی در طول سال ۱۳۹۹ درج شده اند مورد تحلیل قرار گرفته است.

آزاده خرم/مدیر روابط عمومی اداره کل بهزیستی ایلم

تحلیل محتوا یک مورد خاص در تحقیق مشاهده ای و تحقیق تاریخی اسنادی محسوب می شود و از نظر ماهیت، پژوهشی کمّی است که از طریق آن محتوای کیفی منابع مورد بررسی طی دستکاری های آماری به داده های کمّی تبدیل می شود.  این روش را مطالعه عینی، کمّی و سیستماتیک فرآورده های ارتباطی (محتوای آشکار پیام) برای رسیدن به تفسیر پیام، تعریف کرده اند. هدف های اصلی آن را می توان در تحلیل ویژگی های پیام، تحلیل پیشینه ای پیام و تحلیل پی آمدهای پیام خلاصه کرد.

تحلیل محتوای حاضر بصورت تحلیل محتوای مقوله ای از نوع تحلیل داده ای و براساس اهداف توسعه ای، در بازه زمانی سال ۱۳۹۹ و بر اساس ماهیت داده های کمی صورت گرفته است .

در این مهم تعداد ۱۱۶۷ خبر ( با قید تکرار ) در خبرگزاری ها، پایگاه های خبری، روزنامه های سراسری، مطبوعات محلی و فضای مجازی پرمخاطب مورد رصد قرار گرفته است .

لازم به ذکر است از اخبار درج شده در سال گذشته در رسانه های ذیل که مورد بررسی قرار گرفته اند فقط یک خبر منفی با عنوان ( خودکشی دختر ۱۲ ساله هلیلانی ) و ارتباط دادن آن با اداره کل بهزیستی استان ایلام با توجه به اینکه جزو جامعه هدف بهزیستی بوده است؛ درج شده است. که از لحاظ آماری کمتر از ۰.۰۹ درصد را به خود اختصاص داده است.

تفکیک جداول پیوست:

در نشریات محلی شامل هفته نامه ها ، دوهفته نامه و ماهنامه ها تعداد ۸۸ خبر (با قید تکرار) درج گردیده که از این تعداد هفته نامه بیستون با ۱۷ خبر ( ۲۰% ) و ایمن با درج یک خبر ( حدود کمتر از ۱% ) را به خود اختصاص داده است .

نشریات محلی

( هفته نامه، دوهفته نامه و ماهنامه )

تحلیل محتوای اخبار بهزیستی ایلام در رسانه ها در سال ۱۳۹۹

در روزنامه های سراسری تعداد ۱۲۸ خبر (با قید تکرار) درج گردیده که از این تعداد روزنامه دنیای جوانان با ۱۸ خبر ( ۹% )، اقتصاد پویا با درج ۱۴ خبر ( ۷%)، کار و کارگر با درج ۱۴ خبر ( ۷%)، اسکناس با درج ۱۰ خبر ( ۵% )، سایه و دنیای جوان هرکدام با درج ۸ خبر ( ۴%) را به خود اختصاص داده و سایر روزنامه های سراسری هر کدام با درج یک خبر در طول سال گذشته جمعا ۶۴% نسبت به پوشش اخبار این اداره کل اقدام نموده اند .

روزنامه های سراسری

تحلیل محتوای اخبار بهزیستی ایلام در رسانه ها در سال ۱۳۹۹

در خبرگزاری ها  جمعا ۲۸۳ خبر( با قید تکرار )، خبرگزاری ایرنا با درج ۸۸ خبر و گزارش ( ۳۱%)، مهر با درج ۳۵ خبر و گزارش (۱۲%) شبستان با درج ۲۸ خبر ( ۱۰%)، فارس با درج ۲۴ خبر ( ۸.۵%)، ایسنا با درج ۲۳ خبر ( ۸.۵%)، صدا و سیما با درج ۲۰ خبر ( ۷%)، کردپرس با درج ۱۴ خبر (۵%)، آریا با درج ۱۴ خبر (۵%)، تابناک با درج ۱۳ خبر (۵%)، تسنیم با درج ۹ خبر (۳.۵%)، برنا با درج ۵ خبر(۲%) و خبرگزاری بسیج با درج ۵ خبر (۲%) اخبار درج شده در این رسانه ها را به خود اختصاص داده اند .

خبرگزاری ها

تحلیل محتوای اخبار بهزیستی ایلام در رسانه ها در سال ۱۳۹۹

همچنین در حوزه پایگاه های خبری جمعا ۳۱ خبر ( با قید تکرار)، که اکثرا اخباری که در خبرگزاری های ایرنا، شبستان، ایسنا، فارس و مهر درج شده است را تکرار کرده اند، شامل :

بازتاب ایلام ۱۱ خبر ( ۳۶%) – ایلام بیدار ۶ خبر ( ۱۹%) – ایلام قلم ۵ خبر ( ۱۶%) – جارچی ۴ خبر (۱۳%) – راسان خبر ۲ خبر ( ۶.۵%) – جزمان ۲ خبر (۶.۵%) – آفتاب ایلام یک خبر ( ۳%)

پایگاه های خبری

تحلیل محتوای اخبار بهزیستی ایلام در رسانه ها در سال ۱۳۹۹

در حوزه فضای مجازی تعدا ۶۳۶ مورد اخبار،اطلاعیه ها، موشن گرافی، اینفوگرافی و ... مربوط به این اداره کل در اسرع وقت در اختیار مخاطبان قرار گرفته است که در این تحلیل سعی شده که از بین رسانه های متعدد در حوزه فضای مجازی ، رسانه هایی که حداقل بازدید آن ها بیش از یکهزار بازدید برای پیغامی که در آن رسانه ها درج می شود، مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد که میزان اثرپذیری و تاثیرگذاری آن ها بر مخاطبان نمود عینی بیشتری دارد .

یقینا به دلیل کثرت رسانه های حوزه مجازی ، نمی توان تمامی رسانه های مجازی ای که با این اداره کل همکاری داشته اند را مورد بررسی قرار دهیم.

در این بین کانال خبری تکاپوگران ایلام با درج ۱۴۰  خبر، اطلاعیه و ... ( ۲۲% ) بیشترین و ویرا با درج ۲۴ خبر و اطلاعبه و ... ( ۳.۵%) کمترین همکاری را با این اداره کل داشته اند .

لازم به ذکر است کانال های خبری تحلیل ایلامیان و هزارپیشه پرمخاطب ترین کانال های فضای مجازی در استان ایلام می باشند که هزارپیشه در رتبه دوم و ایلامیان رتبه پنجم را به خود اختصاص داده اند..

فضای مجازی پرمخاطب

تحلیل محتوای اخبار بهزیستی ایلام در رسانه ها در سال ۱۳۹۹

پایان/

کد خبر 37731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد