نیازهای کودکان بدون سرپرست را دریابید

اولویت بهزیستی بازپیوند کودکان به خانواده‌های اصلی‌شان است .

ایسنا/قم مسئول دفتر شبه خانواده بهزیستی گفت: اولویت بهزیستی برای بازپیوند کودکان به خانواده‌های اصلی‌شان است و سازمان بهزیستی همه تلاش خود اعم از ارائه مشاوره، کمک مالی و... را برای تحقق این امر می‌کند تا خانواده‌ها پس از کسب صلاحیت لازم و کافی و با تائید دستگاه قضائی، کودکان به آغوش خانواده برگردند.

زینب آجورلو، مسئول دفتر شبه خانواده بهزیستی، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: شش مرکز نگهداری شبانه روزی بهزیستی (خانه‌های کودک و نوجوان) در استان قم وجود دارد که کودکانی که فاقد والدین یا سرپرست مؤثر هستند و با دستور قضایی به بهزیستی ارجاع می‌شوند با توجه به سنی که در آن قرار دارند در این مراکز نگهداری می‌شوند.

وی بابیان اینکه تعداد کودکان مجهول والدین کمتر از تعداد کودکان فاقد والدین مؤثر است، ادامه داد: اولویت بهزیستی برای بازپیوند کودکان به خانواده‌های اصلی‌شان است و سازمان بهزیستی همه تلاش خود اعم از ارائه مشاوره، کمک مالی و... را برای تحقق این امر می‌کند تا خانواده‌ها پس از کسب صلاحیت لازم و کافی و با تائید دستگاه قضائی، کودکان به آغوش خانواده برگردند.

وی افزود: در مواردی که به دلیل خطرات آزارهای جسمی و روانی امکان تحویل کودک به خانواده وجود ندارد، اقوام نزدیک مورد بررسی قرار می‌گیرند و سعی می‌شود که کودک به آن‌ها سپرده شود تا بچه در خانواده بماند؛ زیرا اگر بهترین امکانات و خدمات هم ارائه شود زندگی موسسه‌ای مناسب هیچ کودکی نیست و اگر موارد فوق نیز مهیا نشود شرایط افراد متقاضی فرزندخواندگی بررسی می‌شود.

آجورلو با اشاره به اینکه این کودکان تا سن ۱۸ سالگی تحت حمایت بهزیستی هستند، بیان کرد: پس از ۱۸ سالگی هم این کودکان رها نمی‌شوند و سازمان بهزیستی تلاش خود را می‌کند که این کودکان پس فرا گرفتن مهارت‌های لازم وارد زندگی مستقل شوند.

وی با تأکید به اینکه این کودکان، متعلق به بهزیستی نیستند بلکه فرزندان جامعه هستند، گفت: سایر سازمان‌ها، بهزیستی را تنها گذاشته‌اند در حالی که همه ارگان‌ها وظیفه حمایت دارند و سازمان بهزیستی نمی‌تواند به تنهایی این افراد را ساماندهی و حمایت کند.

وی بابیان اینکه در دین ما به حمایت از این کودکان تأکید شده است، ادامه داد: این افراد در این جامعه زندگی می‌کند و با فرزندان ما معاشرت دارند و اگر برای شکل‌گیری شخصیت و حمایت از آن‌ها گامی برداشته نشود آسیب آن به جامعه وارد می‌شود.

مسئول دفتر شبه خانواده بهزیستی قم با اشاره به اینکه خیرین بازوان کمکی بهزیستی در این وظیفه هستند و نگاهی زیبا به این افراد دارند، اظهار کرد: بسیاری از خیرین سعی می‌کنند که این کودکان در نیازهای اساسی به حد عالی برسند؛ اما کودکان فقط خوراک و پوشاک نمی‌خواهند بلکه به مربیان دلسوز و توانمند نیز نیاز دارند؛ زیرا محبت‌هایی که خیلی از کودکان در خانواده از آن بهره‌مند هستند را ندارد.

آجورلو با تأکید بر اینکه کادری خوب و توانمند برای مهیا کردن این افراد برای جامعه امری ضروری است، عنوان کرد: در خانواده نیز والدینی توانمند می‌تواند یک فرزند توانمند تربیت کنند به همین علت دوست داریم که نگاه‌های خیرین به سمت کمک کردن برای توانمندسازی آموزشی و... مربیان برود.

کد خبر 37729

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد