در رسانه| غربالگری بینایی کودکان در ۱۰ مرکز بهزیستی استان همدان اجرا می‌شود

همدان_ایرنا_ سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت که طرح تشخیص و غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ ساله در ۱۰ مرکز ثابت سنجش بینایی استان اجرا می‌شود.

شجاع احسانی روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ۴۶ هزار کودک برای اجرای این طرح در استان همدان هدفگذاری شده است، اظهار داشت: هر چه سن شناسایی بیماری(ضعف بینایی) کمتر باشد امکان درمان قطعی بیشتر می‌شود، لذا اهمیت حضور این رده سنی در فرایند برنامه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه نگرانی والدین از ابتلای فرزندانش به ویروس کرونا موجب کاهش مراجعه افراد به این مراکز برای شرکت در این طرح شده است، افزود: این طرح با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی،  بدون تماس فیزیکی و با استفاده از دستگاه اپتیک  پلاس انجام می شود و پایگاه ها مجاز به استفاده ازای چارت نیستند.   

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت: برخی خانواده ها تصور می کنند که انجام یکباره بررسی و غربال بینایی کودکان در دوره سنی سه تا ۶ سالگی کافی است در صورتی‌ که مراجعه سالانه فرزندان برای غربال این طرح در این دوره سنی ضروری است.

احسانی با بیان اینکه طرح غربالگری بینایی از ۹۰ درصد اختلالات در آینده جلوگیری می کند، تصریح کرد: تنبلی چشم علت نابینایی یا کم بینایی بیش از یک میلیون نفر از جمعیت کشور است و حسرت بسیاری از آنها عدم مراجعه به موقع برای انجام معاینه و درمان ضعف بینایی در سن کودکی است.

به گفته وی، سال گذشته اجرای طرح غربالگری بینایی برای حدود ۴۶ هزار کودک در استان همدان پیش بینی شده بود که نگرانی های والدین از همه گیری ویروس کرونا موجب حضور ۲۵ هزار و ۱۴۴ کودک از جمعیت جامعه هدف برای شرکت دراین طرح شد.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان افزود: سال گذشته با شناسایی ۲ هزار و ۲۰۰ کودک مشکوک به تنبلی چشم در این استان، اقدامات لازم برای مداخلات بعدی در سطوح بالاتر از جمله بینایی سنجی و مراجعه به چشم پزشک انجام و برای ۲۰۰ کودک نیز عینک تهیه شد.

احسانی، اجرای طرح برای تشخیص زود هنگام تنبلی چشم را از مهم‌ترین مزایای غربالگری عنوان و تصریح کرد: این طرح همه ساله با مدیریت سازمان بهزیستی و با هدف بررسی و تضمین سلامت چشم کودکان سه تا ۶ ساله در سطح کشور اجرا می شود.

تنبلی چشم یا «آمبلیوپی» نوعی اختلال بینایی است که دید را کاهش می دهد و پیشرفت آن منجر به کم بینایی و حتی نابینایی می شود بنابراین این اختلال در یادگیری و تمرکز کودکان تاثیرات سوء دارد و فرد را در معرض حوادث قرار می دهد

به گزارش ایرنا، حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی استفاده می کنند.

۴۵ هزار و ۵۳۰ معلول زیر پوشش خدمات سازمان بهزیستی استان همدان قرار دارند که همدان با ۱۷ هزار و ۶۳۶ نفر و فامنین با هزار و ۳۳۲ نفر بیشترین و کمترین آمار جمعیتی را به خود اختصاص داده اند.

کد خبر 37691

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد