بکارگیری زنان در پست‌های مدیریتی و کلیدی بهزیستی، بیش از تکلیف قانون بوده است

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی گفت: میزان حضور زنان در پست‌های کلیدی و مدیریتی بهزیستی استان، بیش از تکلیف قانونی بوده زیرا مبنای کار ما شایسته‌سالاری است.

دکتر مسعود فیروزی که صبح امروز در نشستی با حضور مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری صحبت می‌کرد با بیان این مطلب افزود: ما در انتصاب و انتخاب مدیران و مسؤولان ستادی و اجرایی، نگاه جنسیتی نداریم و لذا در بکارگیری خانم‌ها در سمت‌های مختلف، بیش از تکلیف قانون و برنامه، پیش رفته‌ایم.

وی همچنین اضافه کرد: البته این میزان حضور بانوان در پست‌های مدیریتی و کارشناسی بهزیستی، دلیل دیگری هم دارد و آن این است که بهزیستی، جنس کارش به گونه‌ای است که با شرایط عاطفی و بیولوژیک زنان همخوانی و سازگاری بیشتری دارد.

یکی از علل عدم نتیجه‌بخشی کارآفرینی در بخش زنان، کافی نبودن آموزش‌های مهارتی است

در این جلسه، مدیر کل امور بانوان استانداری ضمن تببین برنامه‌های سال جاری این نهاد در ارتباط با جایگاه و حقوق زنان گفت: فعالیت‌ها و برنامه‌های بهزیستی، نقش و تأثیر بسیار مهمی در حل مسائل زنان جامعه دارد.

طاهره طهماسبی افزود: وظایف دفتر زنان بر خلاف تصور عمومی، تنها برگزاری برنامه‌های مناسبتی نیست بلکه در محورهای توانمندسازی، اشتغال، تحکیم خانواده، کارآفرینی و حضور اجتماعی زنان، فعالیت‌هایی را برنامه‌ریزی و توسط دستگاه‌های اجرایی، عملیاتی می‌کند.

وی برنامه‌های تدوین شده‌ی این نهاد برای سال جاری را ۴۱ برنامه عنوان کرد و گفت: ۲۳ برنامه از این برنامه‌ها مرتبط با وظایف بهزیستی است و به همین جهت، بهزیستی نقش مهمی در اجرای این برنامه‌ها دارد.

وی با بیان اینکه پژوهش‌های بسیار خوبی توسط دانشگاه‌های استان در زمینه زنان انجام شده گفت: همه‌ی دستگاه‌ها باید از این پژوهشها برای حل مسائل زنان استفاده کنند.

طهماسبی، یکی از علل عدم نتیجه‌بخشی کارآفرینی در بخش زنان را کافی نبودن آموزش‌های مهارتی دانست و گفت: کارآفرینان علاوه بر مهارت‌های فنی و شغلی، نیازمند آموزش‌هایی در زمینه‌ی مدیریت، کسب و کار مبتنی بر بازار، بازاریابی، قوانین مرتبط با اشتغال و دستگاه‌های اجرایی و نیز روابط کار می‌باشند که در همین راستا از متخصصین خواسته‌ایم دوره‌های آموزشی را برای این گروه از زنان برگزار کنند.

۳۰ درصد پست‌های مدیریتی باید به زنان اختصاص یابد

وی با تأکید بر فرایند ارائه آموزش در فضای مجازی گفت: کانال‌هایی که ما برای آموزش در فضای مجازی در نظر می‌گیریم اطلاعات صحیح و علمی را در فضای امن و قابل اطمینان به بانوان انتقال می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی باید به زنان اختصاص یابد گفت: ۳۵ درصد اعتبارات اشتغالی هر دستگاه باید به خانم‌های متقاضی کار تعلق بگیرد.

در ادامه‌ی جلسه، سرپرست بهزیستی خراسان رضوی گفت: یک تفاهم‌نامه‌ی عملیاتی باید برای نحوه‌ی همکاری و تعامل بهزیستی با دفتر امور زنان و خانواده استانداری تدوین شود که کارشناسان دو دستگاه، آن را تدوین خواهند کرد.

دکتر مسعود فیروزی در خصوص وام اشتغال گفت: ملاک ما در اعطای تسهیلات اشتغال، واجد شرایط بودن مددجو و طی دوره‌های مهارت‌آموزی و آماده‌سازی شغلی است که با همکاری واحدهای تخصصی سازمان انجام می‌شود.

وی همچنین اضافه کرد: ما رویکرد عدالت‌محوری داریم که تمام امکانات و امتیازات را بر اساس شایستگی‌ها و توانمندی‌های افراد به آنها ارائه می‌کنیم.

بعضی دستگاه‌ها به تکالیف قانونی خودشان عمل نمی‌کنند

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ بهزیستی استان ۴ هزار و ۲۰۰ مورد اعطای تسهیلات شغلی به مددجویان داشته است گفت: در این زمینه ۲۰۰ میلیارد تومان در اختیار مددجویان قرار گرفته است اما با در نظر گرفتن تورم و مشکلات اقتصادی، بیشتر این مددجویان با مشکلاتی در اشتغال مواجه شده‌اند.

فیروزی با تأکید بر اینکه بعضی دستگاه‌ها به تکالیف قانونی خودشان عمل نمی‌کنند گفت: صدا و سیما با اینکه مطابق قانون، یک درصد اعتبارات هزینه‌ای سازمان‌ها را دریافت می‌کند اما در برنامه‌سازی و محتوا، دیدگاه‌های خودشان را دارند و نظرات ما را اعمال نمی‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: ما در خصوص امنیت، آرامش، آموزش و توانمندسازی بانوان در بخش کارکنان و نیز جامعه‌ی هدف، برنامه‌های مفصلی داریم که همیشه آن‌ها را اجرا می‌کنیم اما آماده‌ی همکاری بیشتر و گسترده‌تری با دفتر امور زنان و خانواده‌ی استانداری در زمینه‌ی اجرایی کردن برنامه‌های این دفتر هستیم و از هیچ‌گونه تعامل و همکاری در این زمینه دریغ نداریم.

وی تأکید کرد: مشاور امور زنان و خانواده بهزیستی استان به همراه معاونین بهزیستی در خدمت بانوان عزیز شاغل و نیز زنان جامعه‌ی هدف سازمان هستند و تلاش‌های بسیار ارزنده‌ای در این زمینه داشته‌اند.

مشاور مدیر کل بهزیستی در امور زنان و خانواده بهزیستی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: بیش از نیمی از مدیران و نیز اکثریت جامعه‌ی هدف بهزیستی را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که این امر در میان دستگاه‌های اجرایی، کم‌نظیر است.

زهرا سادات ترحمی افزود: ما در مناسبت‌های سالانه، تمام برنامه‌های ابلاغی را اجرا کرده‌ایم و علاوه بر اینها یک سری برنامه‌های ابتکاری نیز داشته‌ایم که با همکاری معاونت‌های تخصصی سازمان به اجرا درآمده است.

وی حمایت از امر ازدواج در بین کارکنان و اعضای جامعه هدف، برنامه‌ی آموزش سلامت خانواده، تهیه‌ی هدیه برای بانوان شاغل، تلاش برای توانمندسازی زنان جامعه‌ی هدف و آموزش‌ مهارت‌های زندگی را از جمله فعالیت‌های نهاد متبوع خود ذکر کرد.

کد خبر 37672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد