ساماندهی ۷۰۰ کودک کار و خیابانی در تهران 

سید سعید آرام گفت: از سال گذشته تاکنون حدود ۹۰۰ کودک جذب و شناسایی و پرونده آنها تشکیل و اسکن عنبیه آنها گرفته شده است و با همراهی اداره کل اتباع و شهرداری و قوه قضایی بیش از ۷۰۰ کودک از مراکز بهزیستی تهران ترخیص و ساماندهی شده‌اند.  

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری برنا، مدیر بهزیستی شهر تهران گفت: طرح حمایت از کودکان کار و خیابانی از اواسط سال ۱۳۹۹ شروع شده تا کنون این تعداد شناسایی و جذب شده اند و خانواده های آنها مورد حمایت و چرخه توانبخشی قرار گرفته اند.
وی افزود: تنها ۱۹ کودک از این تعداد کودک ساماندهی شده دوباره به چرخه کار بازگشته اند که در نهایت به قوه قضایی معرفی شدند و احکام لازم برای این کودکان و خانواده های آنها صادر شده است.
این مسئول ادامه داد: بر اساس قوانین و آیین نامه ساماندهی کودکان کار متولی اصلی کودکان کار سازمان بهزیستی است و در این مسیر دستگاه های مختلف از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی و فرمانداری همیار این سازمان هستند.
او با بیان اینکه اکنون ۲ مرکز غربالگری کودکان کار داریم گفت: در مرحله اول کودکان وارد این مراکز می شوند و بعد از تشکیل پرونده و غربالگری، در پنج مرکز اسکان موقت شبانه روزی تعیین تکلیف و نگهداری می شوند.
آرام ادامه داد: اگر کودکی فاقد سرپرست و یا از اتباع باشد و یا نتوانیم خانواده اش را شناسایی کنیم در مراکز یاسر، بعثت و ولیعصر حداکثر به مدت ۲۱ نگهداری می شوند تا نسبت به وضعیت آنها تعیین و تکلیف شود.
او با اشاره به روند ساماندهی کودکان کار گفت: امکان دارد کودکی که وارد مراکز غربالگری می شود در همان روز خانوده اش شناسایی شود از این رو پس از گرفتن تعهد از خانواده اش، پرونده جهت انجام خدماتی از جمله مشاوره، روانشناسی، مددکاری و توانمندسازی به سازمان های مردم نهادی که در این زمینه فعالیت می کنند، معرفی شود.
مدیر بهزیستی شهر تهران بیان کرد: حدود ۸۳ درصد کودکانی که جذب کرده ایم از اتباع و تنها ۱۷ درصد آنها ایرانی هستند.
او مهمترین علت فعالیت کودکان کار و خیابانی را نیاز اقتصادی و معیشتی عنوان کرد و گفت: این کودکان به خاطر شرایط خاص خانواده ها مجبور به فعالیت شده اند اینکه به صورت گروهی و یا توسط لیدر مدیریت و هدایت می شود به صورت قطع وجود دارد.
مدیر بهزیستی شهر تهران تاکید کرد: در طرح ساماندهی کودکان کار اقداماتی از جمله خدمات آموزش، حمایت های روانی از کودکان، حمایت های مادی و معیشتی و ایجاد اشتغال برای یکی از اعضای خانواده که منجر به توانمندی کودک و خانواده آنها شود، صورت می گیرد.

کد خبر 37662

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد