تعداد زنان سرپرست خانوار در قزوین روند صعودی دارد

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: تعداد زنان سرپرست خانوار در استان به جهت افزایش نرخ طلاق و جرایم اجتماعی، افزایش تعداد زندانیان، اعتیاد و مهاجرت روند صعوی به خود گرفته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علیرضا وارثی در زمینه چگونگی ارایه خدمات این اداره کل به زنان سرپرست خانوار، اظهار داشت: از آنجایی که مقوله زنان سرپرست خانوار در چارچوب رفاه خانواده امر مهمی تلقی می‌شود از این رو باید به صورت ویژه‌ای نیز به آن توجه داشت.

وی افزود: واقعیت موجود در جامعه نشان از آن دارد که علی رغم اعلامیه‌ها، بیانیه و تاسیس نهادها مختلف در تحقق حقوق زن، مسوولیت و هزینه‌های قابل توجه و طاقت فرسای تامین معاش خانواده که برعهده این قشر آسیب پذیر اجتماعی قرار دارد و در بسیاری از موارد سخت و حتی غیرممکن، در صورت تحقق نیز زندگی سرشار از سختی و محنت را تحمیل این قشر می‌کند.

این مسوول به مسوولیت سنگین اقتصادی و اجتماعی این قشر در خانواده اشاره کرد و یادآور شد: اصطلاح زنان سرپرست خانوار به زنانی اطلاق می‌شود که مسوولیت تامین معاش زندگی یا اداره امور خود و یا خانواده را به طور دایم یا موقت عهده‌دار هستند.

وارثی با اشاره به اینکه زنان سرپرست خانوار از جمله گروه‌های آسیب پذیر اجتماعی هستند که عواملی مانند طلاق، فوت یا اعتیاد همسر و از کار افتادگی موجب آسیب پذیر شدن این طیف وسیع در جامعه می‌شود، اضافه کرد: خدمات حمایتی مستمر برای خانواده‌های زن سرپرست و نیازمند در اداره کل بهزیستی قزوین و در قالب مستمری ماهانه، خدمات بیمه‌ای به عنوان چتر حمایتی برای گروه‌های هدف، فعالیت بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان عضو خانواده‌های نیازمند و پرداخت کمک هزینه شهریه دانشجویی به منظور ایجاد فرصت‌های برابر برای این افراد انجام می‌شود.

این مسوول اضافه کرد: همچنین حمایت‌های غیرمستمر به منظور رفع مشکلات و یا تسهیل و تسریع فرآیند توانمندسازی به صورت موردی و بنا به ضرورت پرداخت می‌شود که شامل بهداشت، برنامه‌های فرهنگی، تربیتی و آموزشی، مشاوره، مددکاری، کمک هزینه حق الوکاله و دادرسی، کمک هزینه نقدی،کالا و سایر موضوعات می‌باشد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: در راستای توانمند سازی این قشر، خدمات توانمند سازانه به منظور فراهم آوردن زمینه توانمندسازی خانواده‌های خدمت گیرنده، ارتقای سطح کیفی زندگی ارایه می‌شود که  شامل کمک هزینه‌های آموزشی و فنی حرفه‌ای، سرمایه کار و وام خود اشتغالی است.

کد خبر 37629

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد