آغاز اولین پروژه‌ی بارورسازی اتاق هنر در مراکز توانبخشی خراسان رضوی

اجرای اولین برنامه‌ی فراگیر اتاق هنر در مراکز اقامتی و روزانه‌ی بهزیستی خراسان رضوی آغاز شد.

به گفته‌ی معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، در این برنامه، یک گروه تخصصی نمایش درمانی، در حال برگزاری دوره‌های آموزشی مقدماتی هنردرمانی را برای مربیان هنر و مسؤولان فنی ۱۵۰ مرکز شبانه‌روزی و روزانه نگهداری و توانبخشی معلولین تحت پوشش خراسان رضوی هستند.

حمیدرضا علی زاده با بیان این خبر گفت: این گروه هنردرمانی که آموزش‌ها را در فضای مجازی ارائه می‌دهد، هفته گذشته مربیان و مسؤولان فنی ۳۰ مرکز را به پایان بردند و در هفته‌ی جاری ۶۰ مرکز را در این آموزش‌ها تحت پوشش قرار دادند.

وی افزود: هفته‌ی آینده نیز این گروه تخصصی، آموزش ۶۰ مرکز دیگر را در دستور کار دارند.

وی ادامه داد: این گروه یک دوره‌ی ۸۰ ساعته ۱۰ روزه را برگزار می‌کنند و سپس، افراد آموزش دیده، پس از ارزیابی سطح آموزش و تربیت‌پذیری مددجویان مراکز، آنها را گروه‌بندی کرده و این آموزش‌ها را به صورت زنجیره‌ای به آنان ارائه می‌دهند که ممکن است انفرادی، گروهی یا در دسته‌های محدود باشد.

به گفته‌ی علی‌زاده، این آموزش‌ها در راستای هنردرمانی برای مددجویانی که سطح معینی از معلولیت جسمی‌حرکتی، ذهنی، شنوایی، بینایی و گفتار را دارند و یا در گروه بیماران روانی مزمن، کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم و دیگر معلولیت‌ها قرار می‌گیرند انجام می‌شود.

وی هدف از این آموزش‌ها را افزایش سطح توانمندی روانی اجتماعی، کنترل اضطراب و خشم، کنترل و کاهش عوارض معلولیت، کاهش آسیب‌های فیزیکی و روانی و توانمندسازی جسمی روانی مددجویان عنوان کرد.

علی‌زاده گفت: پس از انجام آموزش های مقدماتی برای تمام ۱۵۰ مرکز اقامتی و روزانه، دوره‌ی پیشرفته‌ی آموزش‌ها نیز برای این مراکز انجام خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه خراسان رضوی در زمینه‌ی هنردرمانی، تئاتردرمانی و نمایش درمانی، در بین استان‌های کشور پیشتاز بوده گفت: بهزیستی استان خراسان رضوی در ۵ سال گذشته افتخار برگزاری چندین جشنواره فرهنگی هنری را در سطح استان و کشور داشته که نتایج بسیار خوبی به بار آورده و ده‌ها مددجو به توانمندی‌های بسیار بالایی در استفاده از استعدادهای هنری خود رسیده‌اند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی همچنین تأکید کرد: برنامه‌ی نمایش درمانی در قسمت آموزش تکنیک‌های نمایش عروسکی و پرورش استعدادهای تئاتر عروسکی، اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به برنامه سازمان بهزیستی کشور برای توسعه هنردرمانی در مراکز بهزیستی گفت: در خراسان رضوی اتاق هنر همه مراکز توانبخشی روزانه و اقامتی راه‌اندازی شده و آموزش‌های فعلی نیز در بارورسازی محتوایی این اتاق‌ها انجام می‌شود.

شایان ذکر است اتاق‌های هنر در راستای بکارگیری روش‌ها و متدهای جدید هنردرمانی و همچنین افزودن یک تفریح سالم برای مددجویان، در آذرماه گذشته در ۸۰۰ مرکز توانبخشی در سراسر کشور راه‌اندازی شده است.

اضافه می‌شود خراسان رضوی ۸۰ مرکز شبانه‌روزی و ۷۰ مرکز روزانه توانبخشی را تحت پوشش آموزش‌های نمایش‌درمانی قرار داده است.

کد خبر 37628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد