شهر تهران| طرح غربالگری اضطراب کودکان در شهر تهران انجام می‌شود

مدیر بهزیستی شهر تهران درباره طرح غربالگری اضطراب کودکان در شهر تهران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایلنا، مدیر بهزیستی شهر تهران درباره ثبت نام در طرح غربالگری اضطراب کودکان در تهران گفت: با توجه به اینکه اضطراب شایع ترین مساله هم در بین بزرگسالان و هم کودکان بوده و از سویی استمرار این مشکل در کودکان که در سن رشد و یادگیری هستند در بهزیستی کودکان تاثیر سوئی می گذارد، شناسایی و درمان به موقع آن می تواند از بسیاری مشکلات پیشگیری کند.

وی ادامه داد: بعنوان مثال اضطراب جدایی در کودکان مانع از آن خواهد شد که کودک در سالهای آتی در مهد کودک و مدرسه عملکرد بهنجار داشته باشد و موجب می شود کودک همیشه والد را مثل سایه دنبال کند. از سوی دیگر هراس های خاص همانند ترس از تاریکی موجب ایجاد اختلال در عملکرد خواب کودک می شود.

مدیر بهزیستی شهر تهران خاطرنشان کرد: کودکی که فقدان و یا سانحه ای را تجربه کرده از قبیل از دست دادن عزیزان و یا تصادف ممکن است حتی ماهها پس از تجربه ضایعه با وحشتزدگی و کابوس به آن واکنش نشان دهند و تمرکزش دچار اختلال شود. از اینرو شناسایی زود هنگام معیارهای این مسایل رفتاری می تواند در جهت درمان و بازگرداندن سلامت روان به این کودکان موثر باشد.  

آرام تصریح کرد: همانطور که می دانیم اضطراب های کودکان منعکس کننده مسایل ارتباطی کودکان با والدین، تجارب آزار و سوء استفاده در کودکان و همچنین تنش های بین والدین با هم یا با کودک باشد از اینرو شناسایی اضطراب کودکان می تواند در ادامه جلسات این مشکلات بین فردی را نیز آشکار سازد. طرح غربالگری اضطراب با هدف شناسایی زودهنگام این مشکلات آغاز و در ابتدا بصورت پایلوت در چند شهرستان اجرا شد و پس از آشکار شدن نتایج مثبت ان به کل کشور تسری یافت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جامعه هدف این طرح تمامی کودکان ۵ و ۶ ساله هستند، ادامه داد: قبل از شیوع بیماری کرونا این طرح توسط موسسات مردم نهاد از قبیل مراکز سلامت روان محلی و مراکز مشاوره اجرا می شد که بخش غربال ان توسط موسسات سلامت روان و بخش مشاوره و درمان توسط مراکز مشاوره انجام می شد، محل اجرای طرح نیز کلیه مهدهای کودک مهد های قران فرهنگ سراها و مراکز پیش دبستانی اموزش و پروش بود.

مدیر بهزیستی شهر تهران خاطرنشان کرد: با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی موقت مهدهای کودک سازمان‌بهزیستی بر آن شد که از طریق راه اندازی سامانه غربالگری اضطراب خانواده ها را تشویق نماید تا با مراجعه به سایت سازمان و پاسخ دهی به سوالات ازمون اضطراب کودکان را تکمیل نمایند که در نهایت این سامانه بطور خودکار نمره اضطراب کودک را محاسبه کرده و در صورت نیاز به دریافت خدمات مشاوره ای، خانواده به مشاوره ارجاع داده می شوند.  

آرام تاکید کرد: ابزار سنجش مورد استفاده پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس است که دارای ۲۸ گویه شامل اضطراب جدایی ptsd، اضطراب تعمیم یافته، هراس های خاص، اگورا فوبیا و کلاستر فوبیا، اضطراب اجتماعی و رفتارهای وسواسی است و این رفتارها سنجیده می شود.  

وی ادامه داد: گام بعد از غربالگری شناسایی کودکان مضطرب و معرفی به مشاوره و اجرای پروتکل های درمانی از جمله رفتار درمانی بازی درمانی و استفاده از ابزارهای تشخیصی همانند ازمون های ترسیم نقاشی و تست های فرافکن CAT و... و. برای تشخیص علت اضطراب است.

مدیر بهزیستی شهر تهران تصریح کرد: خانواده ها می توانند در سایت  http://moshavereh.behzisti.gov.ir/ وارد شده  و در قسمت غربالگری اضطراب مشخصات کودک را ثبت کنند و بعد از گرفتن کد ورود وارد مرحله اجرای آزمون شوند. نتیجه آزمون بصورت خودکار نمایش داده می شود و به خانواده دارای کودک مضطرب پیشنهاد می شود برای مشاوره به روانشناس مراجعه کنند.

آرام خاطرنشان کرد: امسال نیز قرار است بدلیل شرایط کرونا و نبودن کودکان در مهدهای کودک و پیش دبستانی ها؛ مراکز مشاوره از طریق اطلاع رسانی در سایت و ... نسبت به اجرای پرسشنامه و ارزیابی و اجرای پروتکل درمانی برای کودکانی که مضطرب تشخیص داده می شوند، اقدام کنند.

کد خبر 37502

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد