در رسانه|بیش از ۲۲ هزار کودک همدانی غربالگری شنوایی شدند

همدان-ایرنا- سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت: غربالگری شنوایی برای ۲۲ هزار و ۹۱ کودک همدانی در سال گذشته انجام شد.

شجاع احسانی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: غربالگری شنوایی نوزادان هر ساله در بدو تولد در زایشگاه‌های دولتی استان همدان و با همکاری مراکز بهداشت و حوزه های معاونت بهداشتی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: در راستای پیشگیری از ناشنوایی با انجام مراحل اولیه غربالگری تعداد سه هزار و ۷۹۹ نفر برای مداخلات بعدی به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند.

احسانی با اشاره به اینکه غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال در سال گذشته به دلیل شرایط شیوع کرونا انجام نشد ادامه داد: امسال با توجه به اینکه سرپرستی مهدها به آموزش و پرورش واگذار شده در حال رایزنی هستیم که بتوانیم این برنامه را انجام دهیم.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان هدف غربالگری شنوایی نوزادان را تشخیص زودرس بیماری های شنوایی دانست و افزود: معمولا قبل از ۶ ماهگی دوران طلایی برای تشخیص علائم و عوارض بیماری است تا بتوانیم مداخله و درمان را در زمان مناسب انجام دهیم.

احسانی یادآور شد: معلولیت شنوایی، معلولیتی مخفی و پنهان است اما عواقب و عمق زیادی دارد و چنانکه متوجه این معلولیت نشویم، فرد علاوه بر معلولیت شنوایی از لحاظ گفتار و زبان و کسب مهارت های ارتباطی و آموزشی با مشکل روبرو می شود ...

به گفته وی ۱۲ درصد معلولیت ها در کل کشور را ناشنوایی تشکیل داده که با ورود به سازمان و کمیسیون های پزشکی و با پذیرفته شدن به عنوان معلول از خدمات متنوع سازمان بهره مند می‌شوند.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد ناشنوایی‌ها علت ژنتیکی و ۲۵ درصد سایر مواردی مانند زردی، حین زایمان و بیماری‌های مادر در حین بارداری گزارش شده است.

احسانی با بیان اینکه بهترین زمان کاشت حلزون برای افراد ناشنوای مادرزادی، پیش از سه سالگی است، عنوان کرد: کودکان ناشنوای مادرزادی باید به سرعت شناسایی و در برنامه کاشت حلزون قرار گیرند.

تعداد معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی استان همدان ۴۵ هزار و ۵۳۰ نفر است که بیشترین تعداد مربوط به شهر همدان با ۱۷ هزار و ۶۳۶ نفر و کمترین نیز در فامنین با هزار و ۳۳۲ نفر معلول است که ۶۰ درصد آنها را مرد و ۴۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

در حال حاضر ۶ هزار و ۱۴۱ ناشنوا و کم‌شنوا در استان همدان زیر پوشش بهزیستی قرار دارند.

کد خبر 37365

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد