در رسانه | ۳۶۴ هزار کودک قزوینی غربالگری بینایی شده‌اند

قزوین - ایرنا - مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: ۳۶۴ هزار و ۴۹۷ کودک قزوین در دولت یازدهم و دوازدهم در سطح این استان غربالگری بینایی شده اند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، بیشتر معلولان در دنیا به سه دلیل ژنتیکی، مادرزدای و عارضه ای به معلولیت دچار می شوند، عواملی که یا از راه انتقال ژن ها از والدین به فرزندان یا در طی دوران بارداری و یا به دلیل ضربه و آسیب و بیماری های مزمن و طولانی تحت تاثیر می گیرد و یک فرد را برای زندگی عادی با شرایط دشواری رو به رو می کند.

انوع معلولیت شامل معلولیت ذهنی، روانی، جسمی و اجتماعی می شود و فرد معلول در هر کدام از این انواع با محدودیت های زیادی برای ورود و گذران زندگی در جامعه رو به رو می شود.

یکی از مهم ترین معلولیت هایی که در دسته معلولیت های جسمی تقسیم می شود، نابینایی است که فرد را با مشکلات زیادی در جامعه رو به رو می کند و باید با یک سری از مراقبت ها و تدابیر ویژه در جامعه زندگی کند.

سازمان بهزیستی به عنوان متولی بخش عمده معلولان در جامعه برای کاهش معلولیت نابینایی، تنبلی چشم و سایر بیماری های مرتبط با بینایی در کشور به انجام اقدامات پیشگیرانه روی آورده و در این زمینه طرحی را به نام غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال آغاز کرده است که خوشبختانه تا به امروز هم نتایج خوبی را به همراه داشته است.

در این زمینه اداره کل بهزیستی استان قزوین هم در دولت تدبیر و امید با تاکید بر انجام این طرح و طرح های پیشگیرانه موجب دستاوردهای زیادی در این زمینه شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین برای آشنایی به چگونگی خدمات ارایه شده با طرح غربالگری بینایی گفت و گویی را با علیرضا وارثی مدیر کل بهزیستی استان قزوین انجام داده است که متن آن به شرح ذیل است.

۳۶۴ هزار کودک قزوینی غربالگری بینایی شده‌اند

ایرنا. برنامه غربالگری بینایی از چه سالی آغاز شده و چه اهدافی را دنبال می کند؟

برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی در کودکان ۳-۶ ساله از سال ۷۴ هرساله در پاییز و زمستان هرسال در پایگاه های دایمی و غیر دایمی به اجرا در می آید.

هدف این برنامه کاهش بروز آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلایی یعنی زیر پنج سالگی می باشد و به همین دلیل از سن سه تا ۶ سالگی اجرا می شود.

کودکانی که در طول طرح پیشگیری از تنبلی چشم سنجش بینایی می شوند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

این اداره کل تمام تلاش خود را مبنی بر غربالگری کامل جامعه هدف خود انجام می دهد و امیدواریم در این زمینه خانواده ها هم همکاری لازم را انجام دهند.

ایرنا. در دولت یازدهم و دوازدهم آیا کودکان قزوینی مشمول این طرح بوده اند و چند نفر از آنها غربالگری شده اند؟

اداره کل بهزیستی استان قزوین در دولت تدبیر و امید سعی کرده در حد توان جامعه هدف خود را به نحو احسن غربالگری و بدین وسیله مشکلات احتمالی خانواده ها را در آینده برطرف کند.

۳۶۴ هزار کودک قزوینی غربالگری بینایی شده‌اند

در همین راستا از سال ۹۲ تا ۹۹ تعداد ۴۵۱ هزار و ۹۹۵ کودک سه تا ۶ ساله قزوین مشمول این طرح بوده اند که از این تعداد ۳۶۴ هزار و ۴۹۷ کودک معاینه شده اند.

در تمامی این سال ها به صورت میانگین ۸۰ درصد کودکان مشمول این طرح معاینه شده اند که درصد قابل قبولی است، البته باید خانواده ها باز هم نسبت به این طرح آگاه شوند تا این طرح به صورت ۱۰۰ درصدی در استان قزوین اجرا شود.

متاسفانه از تعداد کودکان معاینه شده در استان قزوین سه هزار و ۱۰۰ کودک قزوینی مبتلا به بیماری تنبلی چشم و ۹ هزار و ۵۱۳ کودک هم مبتلا به سایر بیماری های چشمی شده اند.

این اداره کل تمامی سازوکارهای لازم برای درمان این کودکان و ارایه مشاوره به خانواده های کودکان را فراهم کرده و در این زمینه هیچ مشکلی برای خانواده ها وجود ندارد.

ایرنا. این طرح به چه وسیله ای و در چه سطوحی انجام می شود؟

این برنامه در سه سطح اجرا می شود، کودکان در سطح اول توسط مربی از طریق چارت E یا دستگاه غربالگر بینایی مورد معاینه قرار گرفته و در صورت مشکوک بودن یا همکاری نداشتن به سطح دوم اپتومتریست ارجاع می شوند.
بعد از مشخص شدن وضعیت کودک در صورت لزوم جهت معاینات تخصصی تر به سطح سوم معاینه توسط پزشک معرفی می شوند.
کودکانی که در طول طرح مورد سنجش بینایی قرار می گیرند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی حمایت می شوند.
 

۳۶۴ هزار کودک قزوینی غربالگری بینایی شده‌اند

ایرنا. شرایط کرونایی کشور اجرای این طرح را به چه چالش هایی رو به رو کرده است؟

شیوع ویروس کرونا در دنیا و کشور ایران بسیاری از فعالیت های مختلف خدماتی، بهداشتی، فرهنگی و غیره را دچار اختلال کرده و در گاهی اوقات اجرای بسیاری از برنامه ها با توجه به دستورالعمل های بهداشتی بسیار سخت و طاقت فرسا کرده است.

غربالگری بینایی هم از این قاعده مستثنی نبوده و کرونا اجرای این طرح را هم با مشکلاتی رو به رو کرده است، البته این مشکلات منجر به تعطیلی و یا لغو این برنامه نشده و با تمام قدرت این طرح در استان قزوین اجرا شد.

مهم ترین چالش کرونا در زمینه اجرای این طرح تاریخ برگزاری و اجرای این برنامه بود که از آبان ماه به اردیبهشت ماه انتقال داده شد و در مدت زمان بیشتری این طرح در استان های سراسر کشور اجرا شد.

در ابتدای شیوع ویروس کرونا بسیاری از خانواده دغدغه ها و اضطرابی را در مزنیه مراجعه نکردن به مراکز بهداشتی داشتند که با توجه به اطمینان از انجام دستورالعمل های بهداشتی و اعتماد مجدد خانواده ها این مشکل هم برطرف شد.

امیدواریم که این ویروس منحوس هر چه سریعتر در کشور ریشه کن شده و مردم بتوانند به راحتی و با اطمینان خاطر در طرح ها پیشگیرانه بهزیستی شرکت کنند.

کد خبر 37297

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد