کارگروه ویژه کودکان کار و خیابان برگزار شد

صبح روز دوشنبه مورخ دهم خردادماه دوّمین کار گروه ویژه کودکان کار و خیابان با حضور نمایندگان استانداری، پلیس امنیت عمومی استان، صدا وسیمای استان و بهزیستی البرز در محل سالن اجتماعات ستاد اداره کل بهزیستی استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز،  دکتر «اسدالله حیدری»  مدیر کل بهزیستی استان در خصوص طرح اقدام و عمل جهت حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان اظهار داشت : در خصوص آمار رو به افزایش کودکان کار باید گفت اجرای طرحهای ضربتی منجر به کوچ کودکان کار به کرج میشود همچنین استان تهران به لحاظ امکانات گسترده و اعتبارات کافی با البرز قابل مقایسه نیست و این اعتبارات محدود از توانایی مقابله با این پدیده اجتماعی می کاهد.

وی در ادامه افزود: بودجه ی ناچیز و محدودی که برای توانمندسازی خانواده این کودکان درنظر گرفته شده و همچنین مسائل فرهنگی از عوامل موثر دیگر در روند افزایش این پدیده اجتماعی است به طوری که در اتباع پاکستانی اقدام به تکدّی گری بسیار رایج است اما در اتباع افغانستانی این فرهنگ دیده نمی شود.

وی افزود: به منظور اجرای موفق این طرح نیاز است در ابتدا طرح به صورت همزمان و متوازن دو هر دو استان اجرا گردد، کما اینکه در غیر این صورت با مهاجرت این کودکان تنها صورت مسئله پاک می شود و اصل موضوع به قوت خود باقی است و از سوی دیگر نیاز است سیاستهای بالادستی در سطح وزارت کشور با ضمانت اجرایی برای دستگاههای متناظر استانی به صورت قوانین ابلاغ گردد که کلیه دستگاهها من جمله اداره کل اتباع خارجی در این موضوع مشارکت موثر داشته باشد و برای ایجاد اردوگاهی جهت اقامت کودکان اتباع غیرمجاز اقدام کنند که به این ترتیب بار مسئولیت تنها بر دوش یک ارگان مانند شهرداری یا بهزیستی نباشد و ضمانتهای اجرایی هر دستگاه را مکلّف به انجام بخشی از این مسئولیت کند، علاوه بر این فرهنگسازی در این خصوص از طریق رسانه های مکتوب، فضای مجازی، رسانه های ملّی و صدا و سیما در استانها می تواند در مقابله با این پدیده شوم بسیار مؤثر واقع خواهد شد.

دراین جلسه «محمدی» نماینده استانداری البرز با اشاره بر اینکه بحث کودکان کار و خیابان و کودکان کار بازمانده از تحصیل مورد توجه جدی استانداری می باشد اظهار داشت: در حال حاضر سه مدرسه مربوط به آموزش کودکان کار اتباع مربوط به  NGO در سطح استان فعّال است و برای بقیه دانش آموزان با هماهنگی خیرین تبلت و گوشی موبایل تهیه شده است.

علاوه بر این آگاهی رسانی به مردم جهت جلوگیری از کمک به کودکان کار و خیابان  از طریق صدا و سیمای استان البرزجزء مسائل ضروری استان می باشد.

همچنین پیگیری از شهرداری جهت تخصیص و تأمین مکان برای غربالگری و نگهداری کودکان جز مهمترین چالشهای کودکان کار استان  است.

«مریم صدیقی»  معاون امور اجتماعی بهزیستی استان البرز در ادامه این جلسه بر اهمیت و ضرورت تهیه برنامه ها و تیزرهای مختص فرهنگ سازی و اطّلاع رسانی کودکان کارو خیابان تأکید کرد و همچنین درباره پیگیری و تصمیم گیری جهت تعیین تکلیف کودکان کارو خیابانی اتباع غیر ایرانی فاقد سرپرست قانونی تاکید نمود و همچنین به همکاری کلیه دستگاههای عضو آئین نامه ساماندهی کودکان خیابانی جهت ساماندهی کودکان خیابانی و صورت تکمیل فرمهای اعتباری پیشنهادی و ارائه به وزارت کشور مطرح نمودند.

در ادامه جلسه «حسینی» نماینده صدا و سیما اظهار داشت: ما در سیمای استان ویژه برنامه هایی را برای آگاه سازی و اطلاع رسانی در خصوص کودکان کار و خیابان تولید کرده ایم و در حوزه ی رادیو تلویزیون و خبر برنامه های مختلفی داشته ایم که بازخوردهای بسیار خوبی دریافت کردیم و از این پس نیز با حساسیت بشتری پیگیر این موضوع خواهیم بود.

کد خبر 37272

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد