تشریح فعالیتهای معاونت توسعه پیشگیری در شبکه نور

سرپرست معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی استان قم با حضور در برنامه زنده مهربانو به تشریح خدمات این معاونت پرداخت.

محمد علیمرادی سرپرست معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی قم در برنامه زنده مهدبانوی شبکه نور با اشاره به طرح هایی بهزیستی استان جهت پیشگیری از معلولیتها ، به طرح غربالگری تنبلی چشم اشاره کرد و افزود: غربالگری و اقدامات تشخیصی، راهی مطمئن برای پیشگیری از انواع اختلالات و بیماری‌هاست گفت: در میان کودکانی که مبتلا به اختلال بینایی تشخیص داده اقدامات درمانی تخصصی برای آنان آغاز می شود .

وی خاطر نشان کرد: سن طلایی تشخیص تنبلی چشم، سنین سه تا شش سال است که در این مدت، چشم کودک دو یا سه بار مورد معاینه قرار می‌گیرد که از بروز اختلالات بینایی، عیوب انکساری، تنبلی چشم و برخی موارد دیگر پیشگیری کنیم.

علیمرادی گفت: تنبلی چشم به طور قطع، کودک را در آینده با مشکل بینایی مواجه خواهد ساخت و چه بسا به کم‌بینایی شدید منجر گردد لذا از عموم والدین دارای کودک سه تا شش سال درخواست می کنیم به پایگاه های این طرح در سطح شهر مراجعه کنند.

 سرپرست معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی قم اشاره ای هم به طرح غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ ساله کرد و افزود : این طرح با هدف شناسایی زودهنگام اضطراب کودکان، ارجاع زودهنگام برای مداخلات تخصصی و افزایش اطلاعات والدین در خصوص پیشگیری از اضطراب کودکان از سال‌ها قبل در مهدهای کودک استان اجرا می‌شد.

علیمرادی گفت: با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مهدهای کودک، سازمان بهزیستی کشور با راه‌اندازی سامانه‌ای خاص این طرح را به‌صورت مجازی اجرا نموده است.

وی خاطرنشان کرد: شایع‌ترین اختلالات دوران کودکی اختلالات اضطرابی است و بسیاری اوقات علائم این اختلال با فرآیند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته شده و مانع تشخیص و مداخلات به‌موقع می‌شود.

علیمرادی تاکید کرد: این اختلال در صورت بی‌توجهی، عدم تشخیص به‌موقع و درمان نشدن تا سنین نوجوانی و بزرگ‌سالی ادامه می‌یابد و موجب افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی فرد و یا منجر به افسردگی و سوءمصرف مواد مخدر می‌شود.

وی افزود: برای رفاه حال والدین و ممانعت از تردد در شرایط کرونایی سازمان بهزیستی کشور اقدام به راه‌اندازی سامانه غربالگری اضطراب کودکان به نشانی http://moshavereh.behzisti.gov.ir نموده است که  خانواده‌های دارای کودک ۵ و ۶ ساله می‌توانند با مراجعه به نشانی فوق نسبت به ثبت‌نام کودک خود و تکمیل پرسشنامه مربوطه اقدام نمایند.

کد خبر 37249

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد