اضطراب، مهمترین فشار روانی کادر درمان در دوران کرونایی است

مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفـت: کادر درمان از زمان شیوع ویروس کرونا فشارهای روانی زیادی را متحمل شده اند که مهمترین آنها اضطراب است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی قزوین علیرضا وارثی اظهار داشت: کادر درمان از زمان شیوع کرونا تاکنون، استرس ناشی از ابتلا به این ویروس را بیشتر از سایر اقشار تحمل کرده اند.

وی افزود: دوری از خانواده، نوبت های کاری متوالی و طولانی، محدودیت استفاده از مرخصی، مواجهه مکرر با فوت بیماران و ناراحتی ناشی از آن منجر به فرسودگی روانی کادر درمان می شود.

این مسوول با بیان اینکه استرس های شغلی و مواجهه با عوامل خطر می تواند آسیب جدی به سلامت روان این افراد وارد کند، گفت: از آنجایی که شرایط ایجاد شده، چالش و استرس های جدی به ویژه برای کادر درمان ایجاد کرده است، غربالگری نشانه های رفتاری، هیجانی و فیزیولوژیکی اضطراب در این افراد برای مداخلات به موقع و کاهش نشانه های مذکور ضروری است، در غیر این صورت منجر به اختلالات اضطرابی مزمن و آسیب زا شده و تاثیرات مخرب زیادی بر روی سلامت جسم نیز خواهد داشت.

وارثی اضافه کرد: کادر درمان با چالش هایی در حوزه های هیجانات، روابط بین فردی، خانوادگی، محیط شغلی و سختی کار مواجه هستند و لازم است از راهکارهایی مانند بهره گیری از متخصصان سلامت روان برای این افراد و خانواده های آنها و ایجاد مشوق های متعدد استفاده شود.

وی با اشاره به مهمترین موضوعاتی که اعضای کادر درمان بابت آن مشاوره های حضوری و تلفنی دریافت کرده اند، اظهار داشت: اضطراب یکی از مهمترین موضوعاتی است که این افراد به دلیل خارج از کنترل بودن اوضاع و شیوع بسیار سریع و وسیع ویروس کرونا آن را تجربه می کنند و به رغم به کار گرفتن تمام توان شغلی، حرفه ای، روانی و جسمانی، علایم آزار دهنده هیجانی و فکری اضطرابی در این افراد بروز پیدا کرده است.

این مسوول گفت: همچنین به علت ترس از ابتلای خود و بررسی مداوم شرایط جسمانی خود، نشانه های خود بیمار انگاری نیز در این افراد مشاهده می شود.

وارثی افزود: ساعات کاری طولانی، فرسودگی روانی و جسمی ناشی از کار پر استرس منجر به کاهش ظرفیت های روانی و مقابله ای این افراد شده و روابط بین فردی و زوجی را با اختلال مواجه کرده و ناراحتی و نگرانی و شکایت همسران و اعضای خانواده را در پی داشته است.

کد خبر 37242

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد