گلبهار | اطلس اجتماعی شهرستان گلبهار تدوین می‌شود

رئیس بهزیستی چناران از تدوین اطلاس اجتماعی شهرستان گلبهار با محوریت بهزیستی و تأمین اعتبار شرکت عمران گلبهار خبر داد.

به گفته‌ی فاطمه آزاد، این اطلس به دستور فرماندار و با برنامه‌ریزی و اجرای بهزیستی تدوین خواهد شد.

این مسؤول در آخرین نشست کارگروه فرهنگی اجتماعی سلامت و امنیت غذایی، زن و خانواده که روز دوم اردیبهشت در فرمانداری گلبهار برگزار شد وضعیت آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان و اقدامات پیشگیرانه‌ی بهزیستی را  تشریح کرد.

آزاد گفت: شهرستان گلبهار در دی‌ماه ۹۹ به جمع شهرستان‌های تحت پوشش سامانه تصمیم که از سوی بهزیستی کشور در خصوص طلاق اجرایی شده پیوسته است،

وی افزود: در این مدت حدود ۳۰۰ زوج متقاضی طلاق وارد سامانه شده و از مشاوره‌های سازش و کاهش طلاق بهره‌مند شده‌اند.

وی دلایل طلاق در این شهرستان را  مشکلات اقتصادی، اعتیاد صنعتی، روابط فرازناشویی، اختلالات جنسی و مشکلات خانوادگی عنوان کرد.

وی از شناسایی ۸۵۰ خانوار در معرض آسیب در این شهرستان خبر داد و گفت: برای ۶۸۱ نفر خدمات آموزشی و برای ۱۶۰ نفر مشاوره انجام شده و ۸۳ نفر نیز کمک موردی دریافت کرده‌اند.

وی یکی از دلایل وجود آسیب‌های اجتماعی در گلبهار را تنوع فرهنگی و مهاجرت ذکر کرد و گفت: آسیب‌های اجتماعی باید در اولویت کاری مسؤولین این شهرستان قرار گیرد و کار فرهنگی و پیشگیری، باید محور کنترل و کاهش آسیب‌ها باشد.

آزاد با بیان اینکه در آسیب اقدام به خودکشی، گلبهار یکی از سه شهرستان اول استان است گفت: ناسازگاری و عدم آگاهی در سطح نوجوانان و جوانان، یکی از علل مهم خودکشی است به گونه‌ای که ۶۰ درصد از اقدام کنندگان به خودکشی در این شهرستان در سنین ۱۵ تا ۲۴ سال می‌باشند.

وی تأهل را مانع اقدام به خودکشی نداست و گفت: ۷۰ درصد افرادی که اقدام به خودکشی داشته‌اند متأهل هستند و علت این امر باید مورد بررسی قرار گیرد.

آزاد ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی خالی را یک زمینه آسیب‌ اجتماعی ذکر کرد و گفت: باید به ساختارهای فرهنگی شهرستان توجه بیشتری بشود.

فرماندار گلبهار نیز در این نشست بر تدوین اطلس اجتماعی شهرستان تأکید کرد و گفت: این اطلس با محوریت بهزیستی تدوین می‌شود تا بتوانیم وضعیت پیش رو را داشته باشیم و برای پیشگیری از آسیب‌ها بتوانیم یک برنامه عملیاتی داشته باشیم.

دونده گفت: گلبهار از نظر عمرانی از ۳۳ شهرستان استان جلوتر است اما در بحث ارتقای سلامت اجتماعی با توجه به تنوع فرهنگی منطقه، دچار مشکل هستیم.

وی تأکید کرد: در تدوین اطلس اجتماعی که با محوریت بهزیستی تهیه می‌شود سایر ادارات و نهادها باید با بهزیستی همکاری کنند.

کد خبر 37152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد