در رسانه | بهزیستی قزوین جزو ۵ استان برتر کشور در زمینه کنترل کرونا است

قزوین - ایرنا - دبیر ستاد پیشگیری از کرونا بهزیستی استان قزوین گفت: این اداره کل با اجرای برنامه‌های متعدد در زمینه کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا در بین ۵ استان برتر کشور در این زمینه قرار گرفته است.

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا، بیش از یک سال است که تمامی کشورهای جهان از جمله ایران با چالشی بزرگ و یک بیماری واگیردار شناخته نشده ای به نام کووید ۱۹ رو به رو شده و در طول این مدت تمامی تلاش خود را برای کنترل، پیشگری و مهار آن انجام داده اند.

در این بین، در جمهوری اسلامی ایران تمامی دستگاه ها و نهادهای مختلف حاکمیتی و حکومتی به فراخور وظایف خود، اقداماتی را انجام داده و به جامعه هدف خود خدماتی ارایه کرده اند.

یکی از مهم ترین سازمان هایی که با جامعه هدفی آسیب پذیر رو به رو بوده و درصد ابتلا افراد تحت پوشش آن به ویروس کرونا زیاد بوده، سازمان بهزیستی است که تعدادی زیادی از سالمندان، معلولان و افراد آسیب پذیر را تحت پوشش خود دارد و برای خدمات رسانی هر چه بهتر اقدامات زیادی را انجام داده است.

یکی از استان های موفق در بحث کنترل و پشگیری از ابتلا به ویروس کرونا استان قزوین بوده که با اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی توانسته بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه را کنترل کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین برای بررسی چگونگی ارایه خدمات کرونایی به افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت و گویی را با امیر امین خواه دبیر ستاد پیشگیری از کرونا بهزیستی استان قزوین انجام داده که به شرح ذیل است.

 ایرنا. خدمات کرونایی سازمان بهزیستی در قزوین با چه سازوکاری انجام می شود؟

پس از فراگیری ویروس کرونا در کشور و استان قزوین نخستین اقدام این سازمان در استان تشکیل ستاد پیشگیری از کرونا بود که اعضای آن را معاونان و روسای شهرستان ها تشکیل داده  و به صورت ماهانه جلسات مختلفی برگزار شده است.

این ستاد تا به امروز ۳۳ جلسه برگزار کرده و بیش از ۲۵۰ مصوبه داشته که تمامی این مصوبات منجر به ارایه خدمات بهتر به مددجویان و جامعه تحت پوشش سازمان بهزیستی شده است.

در ابتدای شیوع ویروس کرونا در زمینه  تامین الکل و ماسک تمامی مردم با مشکلات اساسی رو به رو بودند ولی سازمان بهزیستی در این زمینه اقدامی بسیار سریع و به موقع انجام داد و در کوتاه ترین زمان ممکن اقلام بهداشتی مورد نیاز را به صورت رایگان در بین کارکنان و مددجویان توزیع کرد.

پس از توزیع این اقلام، تب سنجی در مبادی ورودی تمامی ادارات سامان بهزیستی در استان و شهرستان ها انجام شد و تمامی موارد فاصله گذاری اجتماعی به دقیق ترین شکل ممکن اجرا گردید.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان قزوین تا به امروز تعداد ۱۸ هزار ماسک، ۱۲ هزار لیتر محلول ضد عفونی کننده و بسته های معیشتی به ارزش ۱۲ میلیارد تومان توزیع شده است.

همین اقدامات استان قزوین را در زمینه کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا بین پنج مرکز برتر کشور قرار داده است که نشان دهنده برنامه ریزی و اقدامات جدی سازمان بهزیستی قزوین در زمینه کرونا است.

ایرنا. یکی از مکان هایی که در زمینه مدیریت کرونا از اهمیت بالایی برخوردار هستند مراکز نگهداری سالمندان و معلولان است، در زمینه حمایت از این افراد چه اقداماتی انجام شده است؟

در مراکز نگهداری هم سازمان بهزیستی دغدغه های جدی داشت و برای کنترل اوضاع بازدیدهای مستمری از مراکز تحت پوشش بهزیستی استان قزوین انجام شد و برای تمامی این مراکز قوانین سختی از جمله ممنوعیت بازدید و راه اندازی اتاق قرنظینه برای افراد تازه وارد انجام شد.

در کنار این موضوع، برنامه های آموزشی برای کارکنان این مراکز به صورت مستمر انجام شد و درحد توان مشکلات مالی آنها را هم برطرف گردید و وضعیت معیشتی مراکز ارتقا پیدا کرده است.

علاوه بر کمک های استانی، مساعدت های مالی کشوری هم انجام شده و مراکز مثبت زندگی به صورت میانگین ماهانه هفت میلیون تومان کمک هزینه دریافت می کنند.

در کنار این مساعدت ها، کمک های جهانی زیادی هم به مراکز بهزیستی قزوین تحویل داده شده و تمامی مراکز به صورت کامل حمایت شده اند.

ایرنا. در زمینه واکسیناسیون، بهزیستی قزوین چه اقداماتی انجام داده است؟

در زمینه واکسیناسیون هیچ ارگانی به جز وزارت بهداشت نمی تواند سیاستگذاری کند و این وزراتخانه براساس سند ملی واکسیناسیون اقدامات لازم را انجام می دهد.

بر همین اساس سازمان بهزیستی استان قزوین هم با هماهنگی کامل دانشگاه علوم پزشکی براساس فازبندی لازم واکسیناسیون سالمندان را انجام داده و تا به امروز در فاز نخست ۵۷۸ نفر از مددجویان مقیم و ۱۱۱ نفر از کارکنان مراکز واکسینه شده اند.

در فاز ۲ بند ۲-۲ سند ملی، افراد با بیماری ها و شرایط زمینه ای پر ریسک ۱۶-۶۴ سال در اولویت دریافت واکسن قرار دارند. با توجه به لیست اولویت ها در سند ملی واکسیناسیون مبنی بر قرار داشتن افراد دارای بیماری زمینه ای در فاز دوم دریافت واکسن، قرار دادن افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی ، ذهنی ، روانی، نابینا و ناشنوا ساکن در منازل نیز به واسطه ضرورت و حمایت از معلولین به جد در دستور پیگیری سازمان بهزیستی قرار گرفت.

البته در زمینه های واکسیناسیون تمامی استان ها دغدغه هایی دارند که این دغدغه ها از سوی رییس سازمان بهزیستی به وزارت بهداشت ارسال شده و وزیر بهداشت هم قول مساعدت را برای هرچه بهتر اجرا شدن واکسیناسیون داده اند.

ایرنا. سخن پایانی؟

کرونا بیش از یک سال است که شرایط سختی را برای تمامی مردم کشورهای دنیا از جمله مردم ایران به وجود آورده است که در این بین مشکلات سالمندان و معلولان بیشتر از مشکلات سایر مردم احساس می شود.

سازمان بهزیستی استان قزوین در این مدت تمامی تلاش خود را انجام داده تا محدودیت های جسمی و ذهنی این افراد باعث نشود که محدودیت های دیگری را در زندگی خود تجربه کند و این رسالت خود را تا آخرین روز ویروس کرونا ادامه خواهیم داد.

امیدواریم که با ریشه کن شدن کرونا بتوانیم یکبار دیگر شاهد حضور بیشتر سالمندان و معلولان در اجتماع بوده و بتوانیم خدمات بیشتری را به آنها اراه کنیم.

کد خبر 37148

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد