در رسانه| طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در همدان آغاز شد

همدان-ایرنا- سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان از آغاز اجرای طرح غربالگری بینایی (تنبلی چشم) کودکان سه تا ۶ سال با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی در این استان خبر داد.

شجاع احسانی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی ویژه کودکان که همه ساله در آبان انجام می‌شد در ۲ سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از ازدحام مرجعه کنندگان در راستای تحقق اهداف تعیین شده زمان اجرای آن به نیمه اردیبهشت تغییر یافت و تا پایان سال ادامه دارد.

وی با بیان اینکه طرح غربالگری بینایی در ۹ پایگاه دایمی شهرستان ها اجرا می شود، ادامه داد: در سال گذشته با شناسایی ۲ هزار و ۲۰۰ کودک مشکوک به تنبلی چشم، برای مداخلات بعدی به سطوح بالاتر از جمله بینایی سنج و به چشم پزشک ارجاع داده شدند و برای ۲۰۰ نفر نیز عینک تهیه شده است.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان تاکید کرد: در صورت نیاز به جراحی چشم برای کودکان بی بضاعت هزینه آن در مراکز دولتی را سازمان بهزیستی تقبل می کند.

احسانی توصیه کرد: تمامی کودکان سه تا ۶ سال ضروریست هر سال یک مرتبه به این مراکز مراجعه کنند و در صورتی که در مراجعه اول سلامت چشم آنها تایید شد ضروری است در سال های بعد نیز غربالگری بینایی انجام دهند زیرا چشم کودکان در حال رشد و اختلالات بینایی هم در حال تشدید است.

وی اظهار داشت: در حالیکه انتظار می‌رفت حدود ۴۶ هزار کودک در طرح غربالگری بینایی مشارکت داشته باشند، اما نگرانی والدین از ابتلای فرزندشان به ویروس کرونا موجب شد در سال گذشته فقط ۲۵ هزار و ۱۴۴ نفر از جامعه هدف مورد غربال بینایی قرار گیرند

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان ادامه داد: سه تا ۶ سالگی زمان طلایی غربالگری چشم کودکان محسوب می شود و اگر کودکان این دوره طلایی را از دست بدهند، دیگر نمی توان از پیشرفت اختلالات بینایی آنان که گاه منجر به کم بینایی و نابینایی می شود، جلوگیری کرد.

احسانی با بیان آمار شرکت در طرح غربالگری بینایی به تفکیک شهرستان ها، اعلام کرد: در شهرستان همدان پنج هزار و ۲۲۱ نفر، ملایر چهار هزار و ۳۱۲ نفر، نهاوند سه هزار و ۷۶۰ نفر، رزن ۲ هزار و ۵۳۰ نفر، کبودراهنگ سه هزار و ۱۲۸ نفر، تویسرکان هزار و ۷۶۶ نفر، اسدآباد هزار و ۲۴۴ نفر، بهار هزار و ۹۰۱ نفر و فامنین هزار و ۲۹۱ نفر در سال گذشته از این طرح استقبال کردند.

وی اجرای طرح غربالگری تشخیص زود هنگام تنبلی چشم را از مهمترین طرح های غربالگری دانست و افزود: این طرح همه ساله با مدیریت سازمان بهزیستی در سراسر کشور اجرا می شود و زمینه سلامت چشمان بسیاری از کودکان سه تا ۶ ساله را فراهم کرده است.

تعداد معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی استان همدان ۴۵ هزار و ۵۳۰ نفر است که بیشترین تعداد مربوط به شهر همدان با ۱۷ هزار و ۶۳۶ نفر و کمترین نیز در فامنین با هزار و ۳۳۲ نفر معلول است که ۶۰ درصد آنها را مرد و ۴۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی بهره می‌برند.

کد خبر 37133

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد