شهر تهران| اسامی پایگاه‌های فعال سنجش بینایی

مدیر بهزیستی شهر تهران با بیان اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه غربالگری بینایی در تهران تنها با دستگاه انجام می‌شود، پایگاه‌های فعال برای سنجش بینایی را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایسنا، سید سعید آرام، با بیان اینکه تنبلی چشم یا آمبلیوپی شایع‌ترین علت نابینایی یک چشمی در افراد زیر ۲۰ سال و نیز دومین علت کاهش بینایی در کودکان است، گفت: شیوع آمبلیوپی یا تنبلی چشم در جهان بین ۲ تا ۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه رشد و تکامل مرکز بینایی مغز از دوران جنینی تا ۱۰ سالگی انجام می‌شود، افزود: هرچه درمان تنبلی چشم به عقب بیفتد احتمال درمان کامل کمتر می‌شود به طوریکه بین ۷ تا ۱۰ سالگی درمان تاثیری بر بینایی نخواهد داشت.

آرام ادامه داد: تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم تشخیص به موقع آن است، به همین جهت به والدین توصیه می‌شود از سن ۳ تا ۶ سالگی هر ساله جهت غربالگری بینایی به پایگاه‌های غربالگری بینایی مراجعه کنند.

مدیر بهزیستی شهر تهران ضمن تشریح برنامه غربالگری بینایی چشم اظهار کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم همه ساله برای کودکان سه تا ۶ ساله در سه سطح انجام می‌شود. در سطح اول کودکان توسط غربالگران بینایی سنجش می‌شوند و در صورت سالم بودن کارت سلامت دریافت خواهند کرد اما درصورت مشکوک بودن به سطح دوم یعنی اپتومتریست‌ها ارجاع می‌شوند که اگر در معاینه اپتومتریست سالم باشند کارت سلامت دریافت می‌کنند، اما در صورت داشتن مشکل به سطح سوم یعنی چشم پزشک ارجاع خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه غربالگری بینایی با دو روش دستگاه و E چارت انجام می‌شود، گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه E چارت فعلا در تهران انجام نمی‌شود و تنها غربال با دستگاه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

آرام در پاسخ به این سوال که آیا طرح غربالگری به جز پایگاه‌ها در مهدهای کودک هم انجام می‌شود؟ گفت: سالهای گذشته در مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها، سرای محله شهرداری‌ها و درمانگاهها انجام می‌شد اما از سال گذشته، به دلیل کرونا پایگاه‌های محدودی وجود دارد. امسال پایگاه‌های دائمی به ۳۰ پایگاه رسیده است.  

آرام با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹، در تهران ۱۴۳ هزار و ۴۷۱ نفر مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند، گفت: از این تعداد ۷۹۴۳ نفر مشکوک تشخیص داده شدند و به سطح دوم یعنی اپتومتریست‌ها ارجاع شدند که ۴۵۶۹ نفر به صورت رایگان توسط اپتومتریست‌های همکار بهزیستی و ۳۰ نفر توسط چشم پزشک مورد معاینه و درمان قرار گرفتند.

به گفته مدیر بهزیستی شهر تهران، از این میان ۲۰۸۹ نفر عیوب انکساری، ۳۱۹ نفر تنبلی چشم، ۶۶ نفر استرابیسم و ۱۳ نفر تشخیص سایر بیماری‌های چشم داده شدند که البته درمان‌های لازم برای همه موارد انجام شد.

وی همچنین با اشاره به روش‌های درمان آمبلیوپی یا تنبلی چشم، تصریح کرد: عینک و بستن چشم سالم و تمرینات ورزش چشم و... در نهایت جراحی از روشهای درمان است.

آرام درباره مبلغ پرداختی برای انجام غربالگری بینایی در شهر تهران گفت: هزینه غربال با دستگاه ۶۸۰۰ تومان است. افراد بی‌بضاعت هم اگر بی‌بضاعتی‌شان اثبات شود، هزینه‌ای از آنها دریافت نمی‌شود. همچنین موارد بی‌بضاعت در سطح اول غربال خرید خدمت دریافت می‌کنند(یعنی پایگاه ها معاینات را به طور رایگان انجام می‌دهند و بهزیستی هزینه را به غربالگر پرداخت می‌کند) و موارد بی‌بضاعت در سطح دوم اپتومتریست‌ها کمک هزینه عینک دریافت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، والدین می‌توانند جهت اطلاع از پایگاه‌های سنجش بینایی شهر تهران براساس منطقه محل سکونت خود با شماره‌های زیر تماس حاصل گیرند:

کد خبر 37126

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد