کنفرانس تخصصی و مدرسه حقوق کودک برگزار گردید

صبح روز چهارشنبه پنجم خرداد ماه کنفرانس تخصصی و مدرسه حقوق کودک با حضور دکتر محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری کشور در راستای طرح مباحث ملی و بین المللی حقوق کودک، آشنایی با مباحث حقوق اسلامی، وضعیت حقوق کودک در استان و راهکارهای ارتقاء آن ویژه ۴۰۰ نفر از قضات دادگاه ها و دادسراهای اطفال و نوجوانان، وکلا، مددکاران اجتماعی، تشکل های مردم نهاد کنشگران عرصه حقوق کودک و مشاوران بانوان دستگاههای اجرایی به صورت وبینار در استان البرز برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز، در این جلسه که دکتر «اسدالله حیدری» مدیرکل بهزیستی استان البرز به عنوان سخنران حضوری با موضوع آسیبهای اجتماعی حوزه کودک حضور داشت در آغاز ضمن خوشامدگویی به دکتر عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری و سایر حاضرین در جلسه و افرادی که از طریق فضای مجازی در این وبینار حضور داشتند گفت:از زحمات جناب اقای دکتر شهبازی استاندار محترم استان و همچنین جناب آقای دکتر فردی معاون محترم سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استان که انصافاً با تلاشهای شبانه روزی و هماهنگی در بین دستگاههای اجرایی در راستای استحکام بخشی خانواده و حقوق کودکان در استان گام برمیدارند تقدیر و تشکر می نمایم و همچنین بر خود لازم می دانم از زحمات و تلاش مجدانه جناب آقای دکتر حسین فاضلی رئیس کل دادگستری استان البرز و دکتر جعفر داراب خانی معاون محترم پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز قدردانی نمایم.

مدیر کل بهزیستی استان گفت: با اعتقاد به این که خانواده به عنوان جزء اصلی جامعه و محیط طبیعی برای رشد و رفاه تمام اعضاء خود خصوصاً کودکان است می بایستی از حمایتها و مساعدتهای لازم به نحوی برخوردار شود که بتواند مسئولیتهای خود را در جامعه ایفاء کند زیرا کودک برای رشد کامل و متعادل شخصیتی خود لازم است در محیط خانواده و در فضایی مملو از خوشبختی، محبت و تفاهم بزرگ شود.

وی در ادامه افزود: کودک می بایست آمادگی کامل برای زندگی فردی در جامعه داشته باشد و در سایه ایده آل هایی که در منشور سازمان ملل اعلام شده خصوصا صلح، احترام، بردباری، آزادی، برابری و اتحاد بزرگ شود.

 دکتر حیدری گفت: متاسفانه آسیبهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رشد و تکامل همه جانبه این افراد را با چالش های جدی مواجه میکند، ازجمله این آسیبها میتوان به کودک آزاری، رابطه نامناسب بین والدین و فرزند، مشکلات اقتصادی و فقر خانواده، اعتیاد والدین، عدم مهارت لازم در تربیت فرزند اشاره کرد.

دکتر حیدری ادامه داد: تجربه ثابت کرده در خانواده هایی که والدین دارای فقر فرهنگی، نداشتن مهارت های اجتماعی، بی سوادی، طلاق یا جدایی و سابقه بازداشت یا سوء پیشینه هستند کودکان بیشتر در معرض آسیبهای اجتماعی قرار می گیرند.

وی در خصوص عملکرد بهزیستی البرز در حوزه کودک گفت : در حال حاضر ۲۴ مرکز شبانه روزی شبه خانواده در استان فعّال می باشد که از این تعداد ۳ مرکز دولتی و سایر مراکز خصوصی می باشد و تعداد ۳۶۳ کودک از خدمات این مراکز بهره مند می باشند.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: در باب علّت پذیرش این کودکان می توان گفت ۵۷ درصد موارد عدم صلاحیت سرپرست و ۴۳ درصد موارد اعتیاد والدین بوده است.  

وی در ادامه اضافه کرد: در سال گذشته زمینه ی باز پیوند ۱۳۰ کودک به خانواده نسبی وسببی یا جایگزین فراهم گردیده است و همچنین با هدف کاهش آسیبهای اجتماعی و حمایت از حضور کودکان در خانواده تعداد ۴۸۸ کودک نیز در خانواده از خدمات مستمر مالی و اجتماعی بهزیستی البرز برخوردارند.

دکتر حیدری افزود: در حال حاضر در سطح استان ۳ مرکز خاص کودکان کار و خیابان داریم که ۲ مرکز به صورت روزانه و یک مرکز شبانه روزی فعّالیت میکند و ساماندهی ۷۰۰ کودک کار و خیابان توسط بهزیستی در سال گذشته چند برابر وظیفه سازمانی این دستگاه بود و در حال حاضر طرح اقدام و عمل جهت حمایت از کودکان کار و خیابان (با رویکرد دوستار کودک) با همکاری دستگاههای عضو آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی در دست اقدام می باشد و امیدواریم در این حوزه با اجرای این طرح خدمات مناسب تری به کودکان ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: تلاش صرف، در جهت جمع آوری کودکان کار از کف خیابان بدون توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باعث بروز آسیبهای اجتماعی در اشکال دیگری می شود لذا به نظر می رسد که اجرای طرح اقدام و عمل بهزیستی با هدف شناسایی، جذب، پذیرش، بازتوانی، توانمندسازی و تسهیل شرایط کار کودکان متناسب با توان فکری و جسمی آنان می تواند از سایر پیامدها جلوگیری کند.

وی در خصوص دیگر اقدامات بهزیستی در جهت حمایت از کودکان افزود: آموزش ونگهداری بیش از ۲۰ هزار کودک در مهادی کودک، پرداخت شهریه مهد کودک سه دهک پایین جامعه جهت قطع سیکل فقر، طرح توزیع غذای گرم در مناطق حاشیه و آسیب خیز جهت جلوگیری از سو تغذیه کودکان و رشد و تکامل هر چه بهتر این افراد، خدمات اورژانس اجتماعی از قبیل ارائه خدمات و مداخلات تخصصی جهت مقابله با کودک آزاری و جلوگیری از تهدید سلامت جسمی و روانی کودکان، خدمات مشاوره ای مرکز ۱۴۸۰ را می توان از سایر اقدامات بهزیستی برشمرد.

وی در ادامه اظهار داشت: بهزیستی استان در راستای بحث سلامت کودکان هر ساله اجرای طرح غربالگری بینایی، شنوایی و غربالگری ژنتیک جهت پیشگیری از معلول زایی را در دستور کار دارد.

دکتر حیدری افزود: طی سال گذشته در ۳۴ پایگاه غربالگری بینایی ۶۳ هزار کودک را تحت پوشش برنامه غربالگری بینایی قرار دادیم.

وی بیان داشت : در بحث غربالگری شنوایی که در بین نوزادان و کودکان ۳ تا ۵ سال اجرا می گردد در ۱۶ مرکز شامل بیمارستان، مرکز بهداشت و مطب پزشکان توسط ۱۲ شنوایی شناس تعداد ۳۷ هزار کودک را مورد غربالگری قرار داد.

وی در پایان گفت: همچنین در بحث غربالگری ژنتیک نیز با ۶ مرکز در سطح استان مشاوره ژنتیک صورت می گیرد که دریک سال گذشته حدود ۶ هزار نفر از مشاوره و آزمایشات ژنتیک بهره مند شدند.

کد خبر 37029

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد