در رسانه| حمایت کامل بهزیستی از کودکان بی‌سرپرست تا زمان استقلال مالی

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: موضوعی به‌نام ترخیص کامل برای کودکان تحت سرپرستی مراکز شبه خانواده بهزیستی وجود ندارد، بلکه تلاش می‌شود، این کودکان به سمت زندگی مستقل هدایت شوند.

اشرف عسگری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه شش مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست در  چهارمحال و بختیاری وجودد دارد، اظهار کرد: یکی از این مراکز دولتی و مابقی مراکز به‌صورت غیردولتی و با کمک‌های خیری اداره می‌شوند، مطابق اصل ۲۸ و ۲۹ قانون اساسی حمایت از کودکان و نوجوانانی که به دستور قضایی به سازمان بهزیستی ارجاع داده شده‌اند بر عهده این سازمان است، در حال حاضر ۵۶ کودک در این مراکز نگهداری می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: این کودکان و نوجوانان در مراکز شبه خانواده بهزیستی نگهداری و به آن‌ها خدمات ارائه می‌شود، اگر امکان واگذاری این فرزندان وجود داشته باشد، آن‌ها تا قبل از سن ۱۶ سالگی به خانواده‌های دارای صلاحیت برای بحث فرزندخواندگی واگذار می‌شوند، تمام تلاش این مجموعه این است که این کودکان وارد محیط امن یک خانواده شوند.

وی با بیان اینکه برخی از این کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست بنا به دلایل مختلف قابل واگذاری به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی نیستند، عنوان کرد: این فرزندان مورد حمایت سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند، این فرزندان در محیط امن مانند اعضای یک خانواده در کنار هم زندگی می‌کنند و یک فضای مراقبتی و تربیتی برای آن‌ها ایجاد می‌شود.

عسگری بیان کرد: موضوعی به‌نام ترخیص کامل برای  کودکان تحت سرپرستی مراکز شبه خانواده بهزیستی وجود ندارد، بلکه تلاش می‌شود، این کودکان به سمت زندگی مستقل هدایت شوند، زمانی که نوجوان به سن ۱۸ سالگی رسید، اگر استعداد و علاقه لازم را برای ادامه تحصیل داشت، تمامی هزینه‌های تحصیل او اعم از شهریه دانشگاه، خوابگاه و ... تا مقطع دکتری پرداخت می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بحث استقلال فرزندان تحت حمایت سازمان بهزیستی دارای اهمیت بالایی است، گفت: بحث اشتغال این اشخاص دارای اولویت است، اگر فرزند تحت حمایت سازمان دارای تحصیلات عالیه باشد، بحث جذب او در دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: برای بحث اشتغال و استقلال فرزندان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی حدود ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان هزینه پرداخت می‌شود تا این فرزندان برای حرکت به سمت زندگی مستقل آماده شوند، همچنین اگر زمینه ازدواج آن‌ها فراهم باشد، مددکار مرکز، امورات مربوط به آن را پیگیری می‌کند.

عسگری با تاکید بر اینکه پس از استقلال فرزندان تحت سرپرستی بهزیستی، آن‌ها به حال خود رها نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: عموما این فرزندان پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی تمایل دارند زندگی مستقلی برای خود داشته باشند و معمولا پسران نیز بعد از اتمام تحصیل دیگر به مراکز بر نمی‌گردند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: برای فرزندان تحت سرپرستی بهزیستی ماهیانه یک مستمری امداد در نظر گرفته می‌شوند و این مستمری تا زمانی که فرد ازدواج و به درآمد پایدار نرسد، برقرار است و ماهیانه به حساب او واریز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر فرزندان تحت حمایت سازمان بهزیستی در بحث ازدواج به مشکل مواجه شوند، می‌توانند پس از جدایی از همسر مجددا به چرخه حمایت برگردند.

عسگری با اشاره به اینکه حمایت‌های خیری می‌تواند در زمینه تحصیل، اشتغال و ازدواج فرزندان تحت حمایت سازمان بهزیستی موثر باشد، تصریح کرد: باتوجه به اینکه تلاش می‌شود این فرزندان در رفاه باشند و کمبودی در زندگی خود احساس نکنند، بنابراین هزینه‌های نگهداری این کودکان و نوجوانان تا حدودی بالا است، از خیرین دعوت می‌شود متولیان این حوزه را یاری کنند، متاسفانه حمایت خیری در این حوزه در چهارمحال و بختیاری ضعیف است.

کد خبر 37022

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد