در رسانه| کم‌کاری دستگاه‌های اجرایی در استخدام معلولان در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سه درصد سهمیه استخدامی دستگاه‌های اجرایی باید به معلولان اختصاص پیدا کند، گفت: بسیاری از معلولان در این خصوص با مشکل مواجه هستند و در میانه راه، دستگاه‌ها از ادامه همکاری با این افراد در مجموعه خود خودداری می‌کنند، درصورتی که بسیاری از این افراد از دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

نرگس عسگری پنجم خردادماه با حضور در مجموعه خبرگزاری ایسنا با اشاره به ماموریت‌های سازمان بهزیستی در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند حمایت این سازمان، اظهار کرد: یکی از اقدامات ایت این سازمان در بخش معاونت اجتماعی حمایت و تحت پوشش قرار دادن زنان سرپرست خانوار و کودکان یتیم است، همچنین این بخش از سازمان بهزیستی به حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد و جلوگیری از آسیب‌های نیز ورود پیدا می‌کند.

 مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مراکز مشاوره ژنتیک نیز در زیرمجموعه سازمان بهزیستی در حال فعالیت هستند، افزود: مشاوران ژنتیک استان دوره‌های تخصصی مرتبط با این موضوع را سپری کرده‌اند و تشخیص اختلالات ژنتیکی توسط این افراد دقیق و مناسب ارزیابی شده است.

وی ادامه داد: مراکز مشاوره ژنتیک در نخستین گام بحث آموزش به افراد را از دوران متوسطه دور دوم آغاز می‌کنند، سپس در مراحل بعد دانشگاه علوم پزشکی به بحث آموزش، اطلاع‌رسانی و شناسایی افراد دارای زمینه برای اختلال ژنتیکی در این حوزه ورود پیدا می‌کند، زوجین در این خصوص آموزش‌هایی را دریافت می‌کنند و سپس آزمایشات مورد نیاز برای آن‌ها تجویز خواهد شد، درصورت وجود مشکل، زوجین به مراکز مشاوره ژنتیک سازمان بهزیستی ارجاع داده می‌شوند.

عسگری در ادامه با بیان اینکه سه درصد سهمیه استخدامی دستگاه‌های اجرایی باید به جذب معلولان اختصاص پیدا کند، یادآور شد: بسیاری از معلولان در این خصوص با مشکل مواجه هستند و در میانه راه، دستگاه‌ها از ادامه همکاری با این افراد در مجموعه خود خودداری می‌کنند، درصورتی که بسیاری از این افراد از دارای تحصیلات دانشگاهی بالا  هستند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کمک‌های مالی به والدین دارای فرزند معلول، گفت: به‌دلیل بالا بودن هزینه‌های نگهداری معلول به این خانواده‌ها کمک مالی انجام می‌گیرد، همچنین کمک‌هزینه‌های توان‌بخشی مانند ویلچر، تشک مواج و ... به این افراد پرداخت می‌شود.

عسگری به مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی در راستای حمایت از خانواده‌های دارای معلول اشاره و اضافه کرد: این کمک‌ها در قالب طرح‌های وام اشتغال، ساخت مسکن و ... با سود پایین در اختیار افراد معلول قرار می‌گیرد، به‌علاوه معلولی که توانایی کار ندارد نیز از حق بیمه برخوردار می‌شوند تا برای دوران بازنشستگی خود پس‌اندازی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بیمه‌های کارفرمایی مربوط به افراد کارفرما بوده و اگر این افراد یک نفر از جامعه معلولان را در مجموعه خود به‌کار بگیرند تا مدت پنج سال، بهزیستی حق بیمه این معلول را پرداخت می‌کند.

 مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال گذشته، مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای ساخت مسکن به خانوارهای دارای دو معلول در نظر گرفته شده بود، گفت: برای افراد تک معلول این مبلغ تا ۱۵ میلیون است، به‌علاوه کمک هزینه جهیزیه معلولان از محل اعتبارات مردمی نیز توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.

عسگری با اشاره به مسئله زباله‌گردی، تصریح کرد: نمی‌توان گفت این موضوع یک آسیب است، اما این که سلامتی افراد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، نیازمند پیگیری‌های بیشتر است، جامعه‌شناسان باید ریشه‌های این موضوع را بررسی کنند تا بتوان درخصوص راهکار برای آن نظر داد.

وی در پایان با بیان اینکه از سال گذشته در چهارمحال و بختیاری، یک مرکز بازتوانی اعتیاد راه‌اندازی شده است، عنوان کرد: ۱۰ درصد از اعتبار اشتغال تعلق‌گرفته به سازمان بهزیستی، مربوط به معتادان بهبودیافته است، همچنین تفاهم‌نامه همکاری برای اشتغال معتادان بهبودیافته، میان سازمان بهزیستی و سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد شده است.

کد خبر 37020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد