تنبلی چشم شایع‌ترین عامل نابینایی یک چشم در افراد زیر ۲۰ سال است

تنبلی چشم یک بیماری نیست، بلکه زاییده بیماری‌های چشم نظیر عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک‌بینی، یا آستیگماتیسم)، انحراف چشمی و یا عدم شفافیت مسیر بینایی (ناشی از عواملی نظیر آب مروارید، کدورت قرنیه یا افتادگی پلک) است که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می‌تواند باعث کاهش بینایی شدید یا نابینایی شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری همزمان با افتتح برنامه غربالگری بینایی کودکان ۳تا ۶ سال مدیر کل بهزیستی استان میهمان ویژه استودیوی خبر بیست شبکه جهان بین شد.

مدیر کل بهزیستی استان در این برنامه با اشاره به اینکه از هر ۱۰۰ نفر، سه یا چهار نفر به تنبلی چشم مبتلا هستند، گفت:  تنبلی چشم شایع‌ترین عامل نابینایی یک چشم در افراد زیر ۲۰ سال است.

عسگری افزود: تنبلی چشم اغلب اوقات هیچ علامتی ندارد، تنها راه پیشگیری از آن تشخیص به موقع عوامل ایجادکننده آن است و چون بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است، چشم کودک باید از ۳ تا ۶ سالگی، سالی یکبار در مراکز غربالگری بررسی شود تا در صورت نیاز توسط متخصصان مجرب معاینه شود.

مدیر کل بهزیستی استان خاطر نشان کرد: تکامل دستگاه بینایی از دوره جنینی آغاز و تا حدود ۸ الی ۱۰ سالگی ادامه دارد، اما حداکثر رشد آن تا ۵ سالگی است، نتیجه تکامل دستگاه بینایی در این دوران دید واضح و کامل است،  هر عاملی که باعث اشکال در دید یک یا هر دو چشم کودک شود رشد و تکامل دستگاه بینایی را متوقف می‌کند و در نتیجه باعث کاهش میزان بینایی طفل می‌شود برای همین تنبلی چشم در صورتی که در زمان مناسب تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است.

عسگری با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت:نگرانی مردم از ابتلای کودکان به کرونا مانعی جهت حضورشان در مراکز غربالگری است و این در حالیست که با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی و بدون تماس فیزیکی در مراکز غربال با دستگاه اقدام به ارائه خدمات غربال می شود. با توجه به اینکه هر چه سن شناسایی بیمار کمتر باشد میزان دستیابی به درمان صددرصدی بالاتر است، لذا اهمیت حضور این رده سنی در فرایند برنامه اهمیت بسزایی دارد.

وی افزود: امسال طرح غربالگری تنبلی چشم تنها به وسیله دستگاه انجام می‌شود و از "Eچارت" استفاده نمی‌شود و علت آن سرعت در انجام غربالگری و به حداقل رساندن حضور کودک در مراکز و همچنین تماس کمتر بین کودک با فرد غربالگر است. بنابراین خانواده ها بدون داشتن نگرانی و با خیال راحت برای سنجش بینایی کودکان برنامه ریزی کنند.

کد خبر 36991

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد