نجات ۲۵۰ کودک در خراسان رضوی از کم‌بینایی و نابینایی

در سال ۹۹ نزدیک به ۸۸ هزار کودک سه تا شش سال، در برنامه‌ی پیشگیری از آمبلیوپی بهزیستی خراسان رضوی، از نظر اختلالات بینایی مورد معاینه و غربال قرار گرفته‌اند.

به گفته‌ی کارشناس مسؤول برنامه‌ی پیشگیری از آمبلیوپی بهزیستی خراسان رضوی، از این تعداد کودک معاینه شده، ۸۹۴ کودک مبتلا به اختلالات بینایی شناسایی شده‌ و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

دکتر نرگس ژیان عابد با بیان اینکه غربالگری و اقدامات تشخیصی، راهی مطمئن برای پیشگیری از انواع اختلالات و بیماری‌هاست گفت: در میان کودکانی که مبتلا به اختلال بینایی تشخیص داده شدند ۲۴۹ کودک، به طور قطع مبتلا به تنبلی چشم تشخیص داده شدند که اقدامات درمانی تخصصی برای آنان آغاز شده و در حال انجام می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: سن طلایی تشخیص تنبلی چشم، سنین سه تا شش سال است که در این مدت، چشم کودک دو یا سه بار مورد معاینه قرار می‌گیرد که از بروز اختلالات فلجی، عیوب انکساری، تنبلی چشم و برخی موارد دیگر پیشگیری کنیم.

دکتر ژیان عابد گفت: تنبلی چشم به طور قطع، کودک را در آینده با مشکل بینایی مواجه خواهد ساخت و چه بسا به کم‌بینایی شدید منجر گردد.

وی در مورد میزان پوشش این برنامه گفت: با وجود محدودیت‌های کرونایی، پوشش قابل قبولی داشتیم بگونه‌ای که از کل کودکان جامعه‌ی هدف، ۹۵ درصد را معاینه کردیم.

وی تأکید کرد: خوشبختانه شاخص پیگیری والدین و خانواده در مورد کودک معاینه و تشخیص گرفته را به ۱۰۰ درصد رساندیم که یک موفقیت عالی برای سلامت کودکان می‌باشد.

مسؤول برنامه‌ی پیشگیری از تنبلی چشم بهزیستی استان با یادآوری اینکه غربالگری تنبلی چشم در حواشی شهرها و مناطق روستایی به صورت رایگان انجام می‌شود گفت: در سال ۹۹ برای کودکانی که با دستگاه‌های پلاس اپتیکس معاینه شده‌اند ۶۸ هزار ریال و برای معاینه با چارت E   ۳۳ هزار ریال یارانه پرداخت شده است.

وی خاطر نشان کرد: اعتبار این برنامه ۷ میلیارد ریال بوده که در مسیر اجرای برنامه و جهت پرداخت یارانه و سایر هزینه‌ها به مصرف رسیده است.

دکتر ژیان عابد تأکید کرد: هم دستگاه‌های غربال و هم پایگاه‌های اجرای برنامه، مورد نظارت دوره‌ای بهزیستی قرار دارد و تمام مراحل را به دقت ارزیابی می‌کنیم که حقی از شهروندان ضایع نشود.

کد خبر 36980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد