تشکیل کارگروه ویژه در راستای اجرایی نمودن برنامه اقدام و عمل جهت حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان

صبح روز یکشنبه دوم خرداد ماه، کارگروه ویژه اقدام و عمل جهت حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان با حضور دکتر «اسدالله حیدری» مدیرکل بهزیستی، محمدرضا حیدرهایی کارشناس دفتر امورآسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور، دکتر حسین آبادی کارشناس دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی کشور، مهندس غلامعلی معاون فرهنگی اجتماعی مرکز مطالعات شهری و روستایی سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور،مدیرکل کنترل و نظارت شهرداری کرج مهندس سید جواد موسوی، مسئول آسیب دیدگان اجتماعی کلانشهر کرج مهندس امین رنجبر، مهندس سولماز صادقیان رئیس اداره ترویج سلامت اجتماعی شهرداری، مریم صدیقی معاون اجتماعی بهزیستی البرز و کارشناس دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان در محل دفتر کار مدیرکل تشکیل گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز، در آغاز این جلسه دکتر حیدری ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین در جلسه در خصوص طرح اقدام و عمل جهت حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان گفت: قرار بود که این طرح در پایان سال گذشته اجرایی گردد اما با توجه به محدودیت مالی و اشکالاتی که بر این طرح وارد بود و همچنین فراهم نبودن زیرساختهای لازم از جمله مکان نگهداری از کودکان همچنان اجرایی نگردیده است.

دکتر حیدری افزود: در همین راستا جلساتی در قالب کارگروه اجتماعی استان تشکیل گردید و توقع مسئولین بر انجام هر چه سریعتر این کار بود. بر این اساس طی جلساتی کارشناسان دستگاههای مرتبط توجیه شدند، همچنین به بخش خصوصی فراخوان داده شد و با توجه به معیارهای تخصصی از میان متقاضیان موجود، همکار این بخش شناسایی شد اما علیرغم همکاری ها و تلاشهای مجدانه شهرداری کرج همچنان فضای فیزیکی را در اختیار بهزیستی قرار نداده است و جدی ترین چالشی که در استان البرز و شهر کرج وجود دارد، مشکل محل و مکان است.  

دکتر حیدری در ادامه افزود: در حال حاضر محلی تحت عنوان محل ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی و جمع آوری و ساماندهی متکدیان پیشنهاد شد که طی بازدیدهایی که توسط معاونت امور اجتماعی بهزیستی و همچنین نماینده دادستان محترم صورت گرفت، برای این نوع کاربری تایید نشده است.
وی افزود: علت عدم تایید نامناسب بودن فضا برای نگهداری و همچنین آسیب خیز بودن نگهداری این دو قشر در کنار هم ذکر شد. پیشنهاد بهزیستی این است که از این فضا برای غربال روزانه بهره برده شود و مکان مناسبی برای ایجاد مرکز شبانه روزی و نگهداری در نظر گرفته شود.


وی در خصوص عوامل موثر بر افزایش شمار کودکان کار و خیابان و همچنین راهکار موثر بر کاهش این مسئله گفت: بودجه ی بسیار ناچیز برای توانمندسازی خانواده این کودکان یکی از علل افزایش این مسئله است و مسائل فرهنگی از عوامل موثر دیگر در روند کاهشی یا افزایشی این معضلات است به طوری که در اتباع پاکستانی اقدام به تکدی گری بسیار رایج است اما در اتباع افغانستانی این فرهنگ دیده نمی شود لذا فرهنگسازی در این خصوص از طریق رسانه های مکتوب، فضای مجازی، رسانه های ملی و صدا و سیما در استانها می تواند در مقابله با این پدیده شوم بسیار موثر واقع شود.

وی افزود: از انجا که ۱۲ درصد جامعه را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند و گاهاً منبع درآمد این قشر کودکانشان هستند و محرومیت از درآمدزایی، بدون در نظر گرفتن شرایط کاری مناسب با توان فیزیکی و فیزیولوژیکی، شرایط را برای آسیبهای اجتماعی جدی تر سرپرست خانوار فراهم میکند بنابرین بحث توانمندسازی باید بر اساس شرایط اقتصادی و اجتماعی واقع بینانه باشد لذا اگر اقدام به جمع آوری کودکان کارمی شود، پیامدهای بعدی آن نیز باید در نظر گرفته شود.  


دکتر حیدری افزود: همانگونه که مستحضرید از یک طرف استان تهران به لحاظ امکانات گسترده و اعتبارات کافی با البرز قابل مقایسه نیست، از سوی دیگر اجرای طرحهای ضربتی منجر به کوچ کودکان کار به کرج میشود تنها در شرایطی انجام این طرح موثر واقع خواهد شد که به صورت همزمان و متوازن اجرا گردد و در غیر این صورت با مهاجرت این کودکان تنها صورت مسئله پاک می شود و اصل موضوع به قوت خود باقی است.

وی افزود: بحث دیگر موضوع کودکان زباله گرد و بحث مدیریت پسماند است، بکارگیری کودکان اتباع غیرمجاز توسط پیمانکاران و ارتباط شبکه ای این گروه کودکان با یکدیگر موجب کوچ آنها به البرز و ایجاد جذبه در شهر کرج گردیده است.
در بحث علت شناسی معضل زباله گردی دکتر حیدری گفت: تا زمانی که در این باره چاره و تدبیر اساسی اتخاذ نشود، با روند افزایشی این کودکان مواجه خواهیم بود و علی رغم ساماندهی ۷۰۰ کودک کار و خیابان توسط بهزیستی در سال گذشته که چند برابر وظیفه سازمانی این دستگاه بود، این اقدام به علت تعداد رو به افزایش این کودکان، نمودی نداشت.
دکتر حیدری اذعان داشت: برای اجرای موفق این طرح نیاز است سیاستهای بالادستی در سطح وزارت کشور با ضمانت اجرایی برای دستگاههای متناظر استانی به صورت قوانین ابلاغ گردد که کلیه دستگاهها من جمله اداره کل اتباع خارجی در این موضوع مشارکت موثر داشته باشد و برای ایجاد اردوگاهی جهت کودکان اتباع غیرمجاز اقدام کنند که به این ترتیب بار مسئولیت تنها بر دوش یک ارگان مانند شهرداری یا بهزیستی نباشد و ضمانتهای اجرایی هر دستگاه را مکلف به انجام بخشی از این مسئولیت کند.

در ادامه جلسه مدیرکل کنترل و نظارت شهرداری مهندس جواد موسوی در رابطه با محدودیتهای اجرای طرح اقدام و عمل جهت حمایت اجتماعی کودکان کار و خیابان گفت: همانگونه که مستحضرید بودجه شهرداری بهمن ماه  تصویب میشود. این طرح بعد از زمان تصویب بودجه مطرح شد. در خصوص بحث ساختمان و تجهیزات تا زمانی که اعتبارات پیش بینی نشده باشد، نیاز به مجوز شوراست. در حال حاضر کار آغاز شده و شخص شهردار با نظر مثبت در بحث عمرانی از ردیف اعتبارات به انجام این مهم پرداخته اما درباره هزینه های جاری که صرفا برای این کار تخصیص داده شده باشد مجوز شورا الزامیست که لایحه آن تنظیم و تسلیم شورا گردیده است ولیکن این موضوع زمانبر است و با توجه به این که در ماه پایانی حضور شورا در تصمیمات این چنینی هستیم، چالشهایی ملاحظه می شود.

وی در خصوص محل استقرار مرکز نگهداری شبانه روزی گفت: در خصوص ساختمانهای اداری قراردادهایی که شهرداری برای مکانهایی از قبیل فرهنگسراها منعقد میکند، اکثرا ۳ساله و۵ساله هستند. در حال حاضر در حال رایزنی هایی هستیم که یک فرهنگسرا مشمول ماده ۴۸ یا ۴۹ شود که تخلیه شده و تحویل بهزیستی گردد. فضای موجود تحت عنوان ستاد آسیب دیدگان طی سه هفته اخیر تجهیز شده ولیکن برای نگهداری کودکان مناسب نبوده و مورد تایید بهزیستی نیست. در حال حاضر فرهنگسرایی در منطقه ۳ مدنظر است که باید از پیمانکار تحویل گرفته شود و به منظور ایجاد فضای نگهداری تحویل بهزیستی گردد.

در ادامه جلسه مهندس صادقیان نماینده معاونت اجتماعی شهرداری کرج گفت: بحث آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان طی سال ۹۷، ۹۸ یک بار به مرحله اجرا رسید. شهرداری بر اساس همین آیین نامه فضا را تجهیز و تفکیک نمود و خودروی جمع آوری در اختیار قرار داد. در این طرح چالشهای موجود در سایر بخشها در خصوص بحث جمع آوری اتباع خارجی و چالشهای حل نشده این قشر و همچنین همکاری ضعیف سایر دستگاهها به سرانجام نرسید.
وی افزود: در حال حاضر فضای در نظر گرفته شده مناسب شرایط نگهداری شبانه روزی نیست ولیکن شهرداری طبق آیین نامه موظفات خود را پیگیری و اجرایی خواهد کرد و نیاز است سایر ارگانها نیز بر اساس این آیین نامه وظایف خود را انجام دهند که طرح به نتیجه برسد.

در ادامه جلسه مهندس غلامعلی معاون فرهنگی اجتماعی مرکز مطالعات شهری و روستایی سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: جلسه کارگروه ملی به صورت ثابت روزهای یکشنبه برگزار میشد. هفته گذشته پیشنهاد شد از آنجا که در فعالیتهای میدانی همکاران استانی و شهری درگیر هستند در بحث آسیب شناسی بتوانیم از تجربه این افراد بهره مند شویم.
 وی افزود: ضمانت اجرایی این طرح همین است که این امر مصوب شده و دستگاهها ملزم به اجرایش هستند، اما در بحث اجرا و تاسیس مراکز و سایر موضوعات چالشهایی وجود دارد که برای اقدام فوری باید بر اساس ظرفیتهای موجودمان برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: در سال جاری فرصتی برای ایجاد زیرساختهای جدید و تضمین فرآیند جدید نیست زیرا فعالیتی که در حال حاضر میتوان به آن امیدوار بود ساماندهی وضعیت موجود و آسیب شناسی است و زمانی که سندی برای آسیب شناسی وضعیت فرهنگی اجتماعی کلانشهرها در هیئت وزیران بررسی می شود، مواردی مانند وضعیت اعتبار شهرداریها، قوانین و مقررات موجود، چالشها و خلا ها در خصوص اتباع بیگانه و فعالیت شبکه ای این قشر مورد بررسی قرار میگیرد.

وی افزود: در حال حاضر به زعم بنده، بهتر است به فعالیتهای جاری بپردازیم و به بحث اعتباراتی که برای سال جاری و سال آینده قرار است برای شهرداری ها در نظر گرفته شود، پرداخته شود.

مهندس غلامعلی در خصوص اقدامات شهرداری در طرح ناموفق جمع آوری کودکان کار و خیابان، گفت: نیاز است شهرداری گزارشی تخصصی از اقدامات و چالشهایی که طرح با آن مواجه بوده فراهم کند و در اختیار سازمان شهرداریها و سایر دستگاهها قرار دهد که در حال حاضر این موضوعات قابل پیگیری باشد.

وی افزود: در حال حاضر موضوع اقدام و عمل برای کودکان کار و خیابان به صورت موازی در چند آیین نامه در حال پیگیری است به صورتی که هم بحث ساماندهی کودکان کار، هم قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و هم بحث صیانت اجتماعی مطرح است، که این موضوعات موازی یکدیگر هستند و لازم است مقرراتی که تصویب میشود در خصوص این موضوعات موازی جامع و مانع نباشد و شرح اقدامات، خلاهای موجود و دلایل عدم نتیجه گیری به وضوح بیان شود.

مهندس غلامعلی افزود: مرجع ملی کنوانسیون امور کودک در دادگستری مستقر است در خصوص کودکان اتباع غیرقانونی پیشنهاد شده در مناطق مرزی اردوگاه یا کمپهایی ایجاد شود و ساماندهی صورت گیرد که این طرح در دست بررسی است ...
وی در خصوص موضوع نیاز سنجی در جهت جذب اعتبارات تخصیصی برای سال جاری و سال آینده گفت: دستگاههای مرتبط با این طرح باید ضمن حفظ ارتباط خود با شهرداری با یکدیگر مشارکت وهمکاری کنند تا بتوانیم در موضوع جذب اعتبارات موفق عمل کنیم و مسئولین سازمان فرهنگی در صورت مشاهده کسری اعتبارات در دستگاههای حمایتی مانند بهزیستی به منظور اجرای چنین طرحهایی تامین کننده باشند. وی افزود: ۴فعالیت پیشنهاد شده که شامل: حمایت از سمن ها و تشکل های مردمی و مشارکت در بحث ساماندهی، بحث رویدادهای فرهنگی اجتماعی و برگزاری جشنواره ها، موضوع تبلیغات شهری و بحث زیرساختهاست.
وی افزود: در بحث زباله گردی، با توجه به مسائل بهداشتی طبق قانون حمایت از کودکان به کارگیری آنها بنا به ملاحظات بهداشتی ممنوعیت دارد.

دکتر حسین آبادی کارشناس دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص جزئیات این طرح گفت: با پیشنهاد وزارت کشور، در سه استان البرز، تهران و قم طرح حمایت از کودکان کار و خیابان انجام شد. جلساتی که تحت عنوان آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان در سال ۸۴ در وزارت کشور برگزارگردید منجر به ایجاد آیین نامه حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان شد، در ادامه طی جلسه ۱۳۳ شورای اجتماعی وزارت کشور مقرر گردید سازمان بهزیستی برنامه اقدام و عمل را برای این آیین نامه ارائه نماید بدین ترتیب طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان رقم خورد و در استان تهران به صورت پایلوت اجرا شد به صورتی که در این استان کارگروه خود را تشکیل داد و بیست و دومین جلسه اش را به انجام رساند و در اجرای این طرح همکاری و هم افزایی سایر دستگاهها را شاهد بودیم.

دکتر حسین آبادی در خصوص توانمندسازی اذعان داشت: در بحث توانمندسازی یک مدل اکولوژیک فرد، جامعه و خانواده پیشنهاد شده است که اگر شهرداری فضای فیزیکی مورد نظر را تامین کند، این مدل آگاه سازی و اطلاع رسانی خانواده، جامعه و فرد میتواند ثمربخش باشد.

وی افزود: با توجه به این که هیچ دستگاهی نمی تواند به تنهایی کل این مسئولیت را عهده دار شود و نیازمند هم افزایی تمامی دستگاههای مسئول و مرتبط است، جلب حمایت دستگاههای همکار و پررنگ کردن موضوع مسئولیت اجتماعی موجب رفع درماندگی آموخته شده حاکم و ایجاد روحیه خیر جمعی خواهد شد و همچنین ارائه اطلاعات آماری از خانواده این کودکان که توسط شهرداری جمع آوری شده در خصوص اشتغال و برخی خدمات عمومی به خانواده کودک میتواند در بحث توانمندسازی راهگشا باشد و اقدامات ثبت سامانه ای و اسکن عنبیه در جمع آوری آمار و اطلاعات این کودکان اقدامی راهگشا خواهد بود. وی افزود: در زمینه ساختاری، به لحاظ قوانین و مقررات برون مرزی و ساختارهای موجود پیشنهاداتی در خصوص جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع ارائه شده و برنامه هایی در این خصوص مطرح شده است.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: حضور و مشارکت این کودکان در جشنواره هاو بهره مندی از سایر خدمات و امکانات فرهنگی شهرداری میتواند در این زمینه راهگشا باشد.

تشکیل کارگروه ویژه در راستای اجرایی نمودن برنامه اقدام و عمل جهت حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان

تشکیل کارگروه ویژه در راستای اجرایی نمودن برنامه اقدام و عمل جهت حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان

تشکیل کارگروه ویژه در راستای اجرایی نمودن برنامه اقدام و عمل جهت حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان

تشکیل کارگروه ویژه در راستای اجرایی نمودن برنامه اقدام و عمل جهت حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان

تشکیل کارگروه ویژه در راستای اجرایی نمودن برنامه اقدام و عمل جهت حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان

تشکیل کارگروه ویژه در راستای اجرایی نمودن برنامه اقدام و عمل جهت حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان

تشکیل کارگروه ویژه در راستای اجرایی نمودن برنامه اقدام و عمل جهت حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان

کد خبر 36919

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد