شیوع یک درصدی بیماری اسکیزوفرنیا

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران با بیان اینکه میزان شیوع بیماری اسکیزوفرنیا یک درصد است که در مردان ۱.۴ برابر زنهاست، گفت: ۱۲ هزار و ۲۶۸ نفر دارای پرونده ثبت شده روانی مزمن در این استان هستند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایسنا، سید احمد خادم، با بیان اینکه بیماری اسکیزوفرنیا از بیماری‌های مزمن روانی است که تا سن ۳۵ سالگی احتمال بروز دارد و تا آخر عمر همراه بیمار می‌ماند، اظهار کرد: بیشتر افراد مبتلا به این بیماری از سن نوجوانی گرفتار این بیماری می‌شوند و باتوجه به هوش بالای افراد، تمایل به پذیرش بیماری را ندارند.

به گفته وی، اکثرا افراد مبتلا به این بیماری دچار توهم، هزیان، آسیب و گزند می‌شوند و از علائم آن می‌توان به افت عملکرد، ترس و انزوا اشاره کرد.

خادم با اشاره به اینکه بیماری اسکیزوفرنیا با دارو قابل کنترل است، تاکید کرد: اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی می‌تواند در کمک به باورهای غلط در مورد این بیماری موثر باشد، همچنین گوشه‌گیری از اجتماع را نیز می‌توان با خدمات توانبخشی بهبود داد.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی متولی خدمات‌رسانی به بیماران روان در مرحله مزمن با خدمات تخصصی توانبخشی است، گفت: این استان دارای ۳۸ مرکز شبانه‌روزی بیماران روانی مزمن با ظرفیت ۲۱۰۰ نفر و مراکز ارائه خدمات ویزیت در منزل با ظرفیت حدود ۹۰۰ نفر است. همچنین حدود ۲۵۰ نفر خدمات روزانه دریافت می‌کنند و در کنار آن نیز انجمن‌ها و تشکل‌هایی که دارای مجوز از سازمان بهزیستی استان تهران هستند، نیز حمایت‌های مادی و معنوی خود را ارائه می‌دهند.  

خادم ادامه داد: کلیه مراکز موجود با حمایت بخش خصوصی اداره می‌شوند و بهزیستی در صورت واجد شرایط بودن توانخواه ماهانه مبلغ بین یک میلیون و صد هزار تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به صورت یارانه بابت هر توانخواه با توجه به شرایط عادی یا مجهول الهویه و نیز کیفیت مراکز پرداخت می‌کند. همچنین مبلغ ۲۷۶ هزار تومان برای توانخواهان استفاده کننده از خدمات ویزیت در منزل و ۷۵۳ هزار تومان برای خدمات روزانه توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.  

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران افزود: کلیه خدمات سازمان با حفظ کیفیت در دوران همه گیری ویروس کرونا به توانخواهان ارائه شده است.

خادم در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت واکسیناسیون بیماران روان در مراکز اظهار کرد: مکاتبات تزریق واکسن با اولویت مراکز شبانه روزی و بعد روزانه برای هم توانخواهان و هم پرسنل مراکز به‌زودی انجام خواهد شد. همچنین بهزیستی استان تهران توسعه خانه‌های حمایتی توانبخشی را در بخش بیماران روانی مزمن در صدر برنامه‌های خود دارد و از داوطلبین واجد شرایط جهت تاسیس خانه‌ها استقبال و حمایت می‌کند.

کد خبر 36895

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد