در رسانه | سالانه ۱۰درصد بودجه دستگاه‌های قزوین باید برای مناسب سازی اختصاص یابد

قزوین – ایرنا – مدیر کل دفتر فنی استانداری قزوین گفت: دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان موظف هستند سالانه ۱۰ درصد از بودجه خود را برای مناسب سازی اداری مانند نصب آسانسور، ایجاد ورودی و ارتقای سرویس بهداشتی جهت استفاده افراد کم توان و معلول اختصاص دهند

پیمان پیرمرادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اهمیت این موضوع و تاکید اسناد بالادستی از سازمان برنامه و بودجه استان، تخصیص اعتبار کافی درخواست شده است تا در اختیار دستگاه ها برای مناسب سازی قرار گیرد.

سالانه ۱۰درصد بودجه دستگاه‌های قزوین باید برای مناسب سازی اختصاص یابد

وی گفت: مسوولان و مدیران دستگاه ها برای ارتقای کمی و کیفی تردد مراجعان به دستگاه های متبوع باید پاسخگو باشند و اگر در این زمینه برنامه ریزی و اقدام نکنند از طریق دستگاه قضا به عنوان ترک فعل قابل پیگیری خواهد بود.

پیرمرادی با اشاره به برگزاری منظم جلسات ستاد مناسب سازی استان، افزود: ریاست ستاد مناسب سازی استان برعهده استاندار قزوین است که به معاون عمرانی خود تفویض کرده است و دبیری جلسات ستاد و نظارت بر اجرای آیین نامه مناسب سازی بر عهده بهزیستی است.

این مسوول اضافه کرد: تشکیل جلسات مناسب سازی استان در هر فصل حداقل یک بار برگزار و متناظر با آن در فرمانداری های استان نیز جلساتی به صورت هدفمند برگزار می شود.

مدیر کل دفتر فنی استانداری قزوین گفت: با توجه به اسناد بالادستی و ضوابط و مقررات شهرسازی، شهرداری ها موظف هستند برای مناسب سازی امکان عمومی اقداماتی از قبیل برجسته سازی پیاده روها ، حوالی تقاطع ها و پارک ها و تطبیق پروانه صادره با ضوابط و مقررات شهرسازی را انجام دهند.

وی اضافه کرد: این ظرفیت برای حمایت از حقوق معلولان و جانبازان دیده شده است ولی اکثر افراد جامعه که بالای ۷۰ یا ۸۰ سال دارند نیز کم توان محسوب می شوند و باید آنها را نیز در این زمینه در نظر گرفت.

پیرمرادی گفت: خوشبختانه مشکل زیادی از نظر رعایت این موضوع در حوزه نظام مهندسی و شهرداری ها وجود ندارد و این دو دستگاه موظف هستند در نقشه ها و پروانه های ساخت صادره، اصول مناسب سازی برای منازل مسکونی را در نظر بگیرند.

پیرمرادی گفت: اکنون مردم حتی در ساختمان های یک طبقه نیز برای نصب آسانسور و مناسب سازی اقدام می کنند چون بحث کم توانی و ضرورت مناسب سازی را درک کرده و آن را جدی گرفته اند.

وی اضافه کرد: در ساختمان های جدید مشکل زیادی در خصوص مناسب سازی نداریم ولی مشکل ما ساختمان های دولتی، نهادها و ساختمان های قدیمی هستند که باید به روزرسانی شوند.

مدیر کل دفتر فنی استانداری قزوین گفت: ساختمان های قدیمی و فرسوده که در اختیار دستگاه های خدمات رسان و اجرایی قرار دارند مهمترین مشکل در مناسب سازی برای ارایه خدمات به معلولان و کم توانان هستند.

وی گفت: در جلسه ستاد مناسب سازی استان در این خصوص تصمیم گیری شده است که سازمان برنامه و بودجه اعتبار تخصیص دهد و دستگاه ها سالانه ۱۰ درصد اعتبارات خود را برای مناسب سازی سرویس بهداشتی و نصب آسانسور و ورودی برای استفاده معلولان هزینه کنند.

پیرمرادی افزود: کارگروهی در این زمینه تشکیل شده که به صورت هفتگی از دستگاه ها بازدید می کند و براساس یک چک لیست با محوریت دفتر فنی از مناسب سازی در سازمان ها بازدید به عمل می آید.

این مسوول گفت: برخی ساختمان های مسکونی قدیمی با تغییر کاربری به ساختمان های پزشکی تبدیل می شوند و مثلا مطب قلب و عروق در طبقه چهارم یک ساختمان قدیمی مسکونی فاقد مناسب سازی و آسانسور شروع به فعالیت می کند که به چنین ساختمان هایی که خدمات پزشکی عمومی ارایه می دهند ورود شده و از علوم پزشکی درخواست کرده ایم در صدور پروانه های مطب ها حتما استانداردها را با توجه به کارکرد آنها در نظر داشته باشند.

این مسوول گفت: براساس ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و جانبازان، کلیه سازمان ها، نهادها، موسسات و شرکت های دولتی، عمومی، انتظامی و قضایی باید در احداث ساختمان و وسایل خدماتی جدید به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی برای جامعه هدف به ویژه معلولان و جانبازان و افراد کم توان فراهم شود.

پیرمرادی افزود: در ستاد مناسب سازی استان قزوین عملا این موضوع در سرلوحه کارها قرار گرفته تا حقوق معلولان و کم توانان هنگام ورود به یک دستگاه دولتی و عمومی تا خروج از آن دیده و رعایت شود.

وی گفت: یکی از ملاک های ارزشیابی برای فرمانداران این است که باید درصدی از توزیع اعتبارات شهرستانی خود را برای ارتقا و به روزرسانی ساختمان های عمومی قرار دهند که به صورت جدی به آن رسیدگی می شود.

کد خبر 36809

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد