فعالیت ۱۲ مرکز در حوزه خدمات‌دهی به بیماران روانی مزمن در کرمانشاه

معاون توانبخشی بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت ۱۲ مرکز در حوزه خدمات‌دهی به بیماران روانی مزمن گفت : هم اکنون ۴۵۰ بیمار در چهار مرکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه: دکتر نیلوفر اختیاری معاون توانبخشی بهزیستی استان کرمانشاه،درگفتگو با خبرگزاری ایسنابا بیان اینکه بیماران روانی مزمن از روی سابقه آن‌ها در مراجعه و بستری در بیمارستان بیماران روان تشخیص داده می‌شوند، گفت : افرادی که چندین دوره در بیمارستان بستری شده اند به نوعی بیمار روانی مزمن محسوب می‌شوند و باید تحت مراقبت‌های بیشتری قرار گیرند.

او گفت : در این بین شرایط نگهداری از این بیماران در برخی خانواده‌ها وجود ندارد و به ناچار این افراد به مراکز شبانه روزی بیماران روانی مزمن سپرده می‌شوند.

اختیاری افزود: هم اکنون چهار مرکز شبانه روزی بیماران روانی مزمن شامل دو مرکز مردان و دو مرکز زنان در استان فعال است که در این مراکز ۴۵۰ بیمار نگهداری می‌شوند.

او به رسوب برخی بیماران در این مراکز افزود: این امر موجب شده بیماران پشت نوبتی داشته باشیم و تلاش ما این است به نحوی بیمارانی که با دارو بیماری آن‌ها کنترل شده به درون خانواده برگردند که این شرایط برای بهبودی وضعیت آن‌ها نیز بهتر است.

این مسئول گفت: در حال حاضر در این مراکز شبانه روزی خدمات فیزیوتراپی، ساخت صنایع دستی، سرگرمی و ... هم به بیماران ارائه می‌شود.

اختیاری به فعالیت دو مرکز روزانه بیماران روانی مزمن در استان هم اشاره کرد و افزود: در این مراکز خدمات و آموزش‌هایی در خصوص اشتغال، یادگیری مهارت و ... به مددجویان ارائه می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کرمانشاه افزود: علاوه بر این‌ها شش مرکز ویزیت در منزل هم برای بیماران روانی مزمن در استان فعال است که از این تعداد پنج مرکز در کرمانشاه و یک مرکز در اسلام آبادغرب فعالیت دارد.

اختیاری گفت: این مراکز ارائه خدمات دارو و درمان، خدمات پرستاری و خدمات روانشناسی در منزل را برای بیماران روانی مزمن برعهده دارند.

او در خصوص تعداد بیماران روان مزمن گفت: واقعا برآورد دقیقی از تعداد این بیماران در جامعه وجود ندارد، اما آنچه مسلم است در حال حاضر بیماران پشت نوبتی داریم که باید تعدادی از بیماران مراکز ترخیص شده تا این بیماران جایگزین شوند.

اختیاری گفت: برخی از این بیماران مجهول الهویه هستند و خانواده آن‌ها را رها کرده، اما برخی دیگر خانواده دارند و می‌توان با کنترل بیماری از آن‌ها در منزل مراقبت کرد و توصیه ما این است که خانواده از بیماران خود تحت خدمات ما در منزل مراقبت کنند که به بهبود هرچه سریعتر وضعیت آن‌ها کمک می‌کند .

کد خبر 36796

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد