4 میلیارد تومان خدمات رایگان داوطلبانه پزشکی و معیشتی برای مددجویان بهزیستی صالح‌آباد

یک مؤسسه‌ی خیریه‌ی تحت نظارت بهزیستی کشور، ۹۰۰ مددجوی بهزیستی صالح‌آباد را در یک برنامه‌ی زمانی مشخص، تحت پوشش خدمات رایگان پزشکی، درمانی، روان‌شناسی، معیشتی و حقوقی قرار داد.

به گفته‌ی صاحب‌امتیاز و مدیر عامل این موسسه، برنامه‌ی کمک‌رسانی درمانی معیشتی مددجویان صالح‌آباد، هفتمین مرحله از فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌ی این موسسه در مناطق حاشیه‌ای خراسان رضوی می‌باشد.

حسین بابازاده مقدم، دانش‌آموخته‌ی مقطع دکترا در رشته‌ی جامعه‌شناسی با اعلام این خبر به خبرنگار ما گفت: ما یک مرکز حمایتی آموزشی کودکان هستیم که از سازمان بهزیستی مجوز فعالیت گرفته‌ایم و مرکز مؤسسه در تهران است.

از عید سعید فطر شروع کردیم

وی ادامه داد: یک ماه پیش به درخواست بهزیستی صالح‌آباد به منطقه آمدیم و وضعیت نیازمندی‌ها و مشکلات مددجویان بهزیستی را بررسی کردیم و تصمیم گرفتیم یک برنامه‌ی خدماتی داوطلبانه را برای این مددجویان اجرا کنیم.

وی افزود: در همین راستا تیم ۵۰ نفره‌ی فرهیختگان دانشگاهی در مقاطع ارشد و دکترا در رشته های پزشکی، پیراپزشکی، حقوقی، روان‌شناسی و مددکاری اجتماعی را به منطقه گسیل نموده و از عید سعید فطر، کار را شروع کردیم.

دکتر بابازاده که روز ۳۰ اردیبهشت با خبرنگار ما گفتگو می‌کرد افزود: در تیم داوطلب ما، گروه‌های پزشکی تخصصی در رشته‌های زنان و زایمان، مامایی، دندانپزشکی، داخلی، جراحی و اطفال حضور داشتند که بهیاران و پرستاران نیز آنان را همراهی می‌کردند.

وی یادآور شد: علاوه بر تیم‌های پزشکی و پیراپزشکی، مشاورین حقوقی و روان‌شناسی نیز برای کمک به سایر مددجویان در گروه حاضر بودند.

صدور شناسنامه برای ۵۰ کودک فاقد هویت

به گفته‌ی این جامعه‌شناس، مؤسسه‌ی زندگی خوب، برای اجرای برنامه‌های کمک‌رسانی داوطلبانه و انسان‌دوستانه در مناطق حاشیه‌ای استان اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: این اعلام آمادگی در دیدار با معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی خراسان رضوی صورت گرفته و منتظر رایزنی و مهیا شدن زمینه‌ی کار هستیم تا برنامه‌ی بعدی را در مشهد یا شهرستان‌هایی که مناطق حاشیه‌ای و آسیب‌زا برای کودکان دارند اجرا کنیم.

دکتر بابازاده گفت: یکی از برنامه‌هایی که در این اردوی جهادی انجام شد، اقدام و پیگیری صدور شناسنامه برای ۵۰ نفر از کودکان فاقد هویت بود که تا کنون به خاطر نداشتن هویت از امتیازات زندگی اجتماعی و تحصیل بازمانده‌اند.

وی تأکید کرد: این کودکان در خانواده‌های وابستگان یا بستگان سبیی و نسبی خود بوده اما شناسنامه نداشته‌اند.

مدیر عامل مؤسسه زندگی خوب گفت:‌ برای این عزیزان با مشورت حقوقی، همکاری نهادهای محلی، استانی و ملی، تقاضای صدور شناسنامه کردیم و پیگیری خودمان را تا صدور شناسنامه برای کودکان ادامه می‌دهیم.

۴۰۰ جراحی و ۲۵۰۰ خدمت دندانپزشکی

وی با بیان اینکه تا کنون چندین طرح و برنامه‌ی مشابه را در مناطق حاشیه‌ای مشهد نیز به انجام رسانده‌ایم گفت: در شهرک شهید باهنر و شهید رجایی مشهد، برای ۱۹ کودک فاقد هویت، شناسنامه صادر شده که اکنون آنها دارای هویت هستند و از امتیازات زندگی اجتماعی برخوردار می‌باشند.

به گفته‌ی بابازاده خدمات ارائه شده به مددجویان بهزیستی در صالح‌اباد شامل ۴۰۰ جراحی سرپایی، ۲۵۰۰ خدمت دندانپزشکی، صدها میلیون تومان کمک معیشتی و دارویی و صدور ۲۱۰۰ نسخه‌ی رایگان درمانی و ویزیت در منزل و بیش از ۲۰۰ میلیون تومان دارو که به قیمت امروز بیش از ۵۰۰ میلیون تومان ارزش دارد.

وی خاطر نشان کرد: برآورد ما از جمع خدمات انجام شده حدود ۴ میلیارد تومان می‌باشد که اگر هزینه‌های جانبی خدمات را در نظر بگیریم بیش از ۵ میلیارد تومان خواهد شد و در این مدت یک هفته، نه تنها هیچ هزینه‌ای از مددجویان دریافت نکردیم بلکه خدمات جانبی دیگری هم به آنان ارائه شد که از تعهدات ایجاد شده هم فراتر بود.

برنامه‌های مشابهی در سراسر استان اجرا می‌شود

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی خراسان رضوی هم در این زمینه گفت: مؤسسه زندگی خوب، مورد بسیار شایان توجهی از اجرای مسؤولیت اجتماعی توانگران در خدمت به مددجویان نیازمند می‌باشد و علاوه بر این، یک پروژه‌ی بزرگ و مهم انسان‌دوستانه در حمایت از کودکان و خانواده‌های در معرض آسیب در مناطق حاشیه‌ای شهرها است.

حمیده محدث گفت: با مؤسسه زندگی خوب صحبت‌هایی داشتیم که برنامه‌های مشابهی را در سطح استان اجرا کنند که آنها هم استقبال کردند و در حال آماده‌سازی زمینه‌های فعالیت این سازمان مردم نهاد هستیم.

وی با قدردانی از فرماندار و مسؤولان اجرایی صالح‌آباد گفت: از پزشکان، پیراپزشکان، مشاورین، حقوقدانان و مدیر عامل مؤسسه زندگی خوب، مسؤولین اسکان و پذیرایی شهرستان صالح‌آباد، بهزیستی صالح‌آباد و همه‌ی دست‌اندرکاران این برنامه‌ی حمایت از حقوق کودکان و انسان‌های َاسیب‌پذیر تشکر می‌کنیم و همچنین از آستان قدس که مانند بسیاری دیگر از طرح‌های بهزیستی، در این طرح نیز ۱۶۵ میلیون تومان دارو اهدا کرده بودند قدرشناسی داریم.

مسؤولیت اجتماعی مغفول مانده است

محدث گفت: این تیم، خدمات مددکاری و روان‌شناسی تخصصی هم داشتند که باعث حل مشکلات زیادی از مددجویان ما شده است و در نظر داریم که در برنامه‌های مشابهی از خدمات داوطلبانه‌ی مردمی در این قسمت‌ها بیشتر استفاده کنیم.

وی همچنین اظهار داشت: میانگین سنی این گروه داوطلب، ۲۵ تا ۲۷ سال بود که بسیار ارزشمند و امیدوارکننده است که گروه‌های جهادی جوان به کمک انسان‌های نیازمند و آسیب‌دیده در مناطق محروم می‌آیند و به آنها به صورت داوطلبانه و بدون چشمداشت مادی، کمک می‌کنند.

محدث تأکید کرد: مسؤولیت اجتماعی، یک امر مغفول مانده در جامعه‌ی ماست و در نظر داریم با همکاری رسانه‌ها روی این موضوع تمرکز کنیم که مسؤولیت اجتماعی را بهتر بشناسیم و هر کدام از نهادهای شخصی و اجتماعی را در این زمینه مورد تحلیل عملکرد قرار دهیم.

کد خبر 36704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد