درخواست مصاحبه آسیب شناختی بهزیستی با پدر و مادر «بابک خرمدین»

رئیس گروه دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از مسئولان پرونده بابک خرمدین خواست اجازه دهند با پدر و مادر بابک مصاحبه آسیب شناختی کنند تا با بررسی چند و چون ماجرا و دلایل آن، شاید بتوان از بروز اتفاقات و پرونده های مشابه در آینده جلوگیری کرد.

حسین اسدبیگی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به خبر قتل بابک خرمدین توسط والدینش گفت: در هفته جاری چنین خبری برای مردم ما شگفت‌آور و حزن‌انگیز بود و دل مردم را به درد آورد که چطور و با چه قساوتی پدر و مادری فرزندشان را به قتل می‌رسانند و عجیبتر از آن اینکه مثله می‌کنند و او را خارج از خانه، در سطل زباله انتقال می‌دهند و عجیبتر، خبری دیگر و آن اینکه آنها اعتراف کرده‌اند دختر و دامادشان را با همین روش کشته‌اند. 

وی ادامه داد: باتوجه به تلخی روزگار به سبب کرونا و مسائل مختلف اجتماعی و اقتصادی، چنین خبرهایی مردم را ناامیدتر و احساس غم و آسیب‌های اجتماعی شدت پیدا می‌کند و در ذهن مردم و کارشناسان آسیب‌های اجتماعی می‌نشیند و ما را نیز به فکر می‌اندازد که برای پیشگیری و مداخله در این موضوعات بیشتر فعالیت کنیم. 

رئیس گروه دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ممکن است درگیری، مشاجره و کتک‌کاری هم بین والدین و فرزندان رخ دهد، اما نه تا این حد که بخواهند دست به قتل بزنند اظهار کرد: مگر این که قتل، قتل غیرعمد باشد اما این مورد، جامعه را به یاد پدری انداخت که یکسال قبل با داس دخترش (رومینا) را به قتل رساند.

وی با بیان اینکه موارد این چنینی زیاد نیستند، اما آسیب‌شناسی خاص خود را دارند، گفت: به نظر این مورد اخیر که بعد از قتل، فرزند را مثله کردند و اظهار کرده‌اند که در گذشته نیز دختر و دامادشان را هم به این صورت از بین بردند، تفاوت ماهوی با قتلی که در سال قبل رخ داده، دارد.

اسدبیگی با اشاره به اینکه مثله کردن یک نفر ممکن است ناشی از اختلالات روانی شدید در فردی که این کار را کرده، باشد تصریح کرد: اگرچه روانپزشک پرونده اظهار کرده که این افراد سالم‌اند و این سالم بودن در قوه قضائیه و پرونده‌های اینچنینی به معنی این نیست که افراد از نظر روانی سالم هستند، بلکه به زبان جرم و جنایت منظور از سالم این است که جنون ندارند و حتما دچار اختلالات خاصی هستند.

رئیس گروه دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی معتقد است: کسی که دست به تکه تکه کردن یک جنازه، آن هم فرزند خود می‌زند ممکن است دچار «سایکوز» یا «جنون» باشد. چند سال پیش مورد دیگری بود که پسری دختربچه همسایه را در منطقه ورامین، با سوء رفتار و کودک‌آزاری به قتل رساند و سعی کرد او را در اسید حل کند؛ این‌ها موارد استثنایی و نادری در سال‌های گذشته بوده است و اینطور نیست که مادران و پدران زیادی کسی را به قتل برسانند و او را با بی‌رحمی شدید تکه‌تکه کنند.

اسدبیگی با اشاره به اینکه احتمال اینکه پدر و مادر مقتول دچار نوعی اختلال شدید روانی (که می‌تواند جنون باشد) باشند، به عنوان رییس گروه آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: از مسئولین پرونده درخواست دارم که اجازه دهند تا با این فرد مصاحبه کنیم و چند و چون ماجرا را متوجه شویم و در پیشگیری و مداخله پرونده‌های  اینچنینی به ما کمک کنند تا از بروز پرونده‌های مشابه دیگر جلوگیری شود و از کنار آن به سادگی نگذریم. مواردی را نیز در تاریخچه اورژانس اجتماعی می‌دانم که وقتی فردی، رفتار جزئی در مورد فرزندانش انجام داده بود و کارشناسان ما از دادگاه خواسته بودند تا بررسی بیشتر صورت گیرد، بچه‌ها به پدر برگردانده و سپس به قتل رسیدند؛ این مورد نادری در سالهای خیلی دور است. 

وی در این راستا خواست که این پرونده یا پرونده‌های مشابه اگر در قوه قضائیه مطرح شد، اجازه دهند تا متخصصان روانشناسی بالینی در بهزیستی و در حوزه آسیب‌های اجتماعی بتوانند با مجرم پرونده، مصاحبه علمی و دقیقی انجام دهند تا زوایای دیگری از پرونده را برای قوه قضاییه و قاضی مشخص کنند و از طرف دیگر کارشناسان نیز در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها از نتایج این مصاحبه‌ها استفاده بهینه داشته باشند. 

رئیس گروه دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه در پاسخ به این سوال که عموما چه افرادی دچار بیماری سایکوز می‌شوند؟ اظهار کرد: یکی از اختلالات روانی در دسته‌بندی اختلالات، اختلالات شخصیت ضداجتماعی یا سایکوپات است که افراد مبتلا، رفتارهای ضداجتماعی از قبیل سرقت، قتل، آسیب زدن به اموال و اشخاص و سوءاستفاده جنسی از دیگران می‌کنند، (اما نه همه آنها) و این یک طیف را شامل می‌شود و از کوچک‌ترین تخلفات از قبیل جعل اسناد تا قتل نفس را شامل می‌شود. 

به گفته اسدبیگی، ممکن است این پدر و مادر و به ویژه پدر دچار این اختلال باشد اما باز در مصاحبه دقیق‌تر مشخص می‌شود که او دچار اختلال است یا خیر؟.

وی این را هم گفت که همسر  (مادر بابک خرمدین) نیز ممکن است فرد وابسته‌ و مطیع اوامر شوهرش باشد، اما باز هم جای شک دارد که چطور دست به تکه تکه کردن فرزندش زده و یا حتی اگر هم دست به این کار نزده، این اتفاق را مشاهده کرده است، زیرا مشاهده قتل و مثله کردن یک نفر در افراد عادی، باعث اختلال استرس پس از ضربه می‌شود. افراد سالم حتی نمی‌توانند مشاهده کنند که یک نفر به قتل می‌رسد و مثله می‌شود.

کد خبر 36699

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =