۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
نگاهی جدید به ۴۷ کروموزمی‌ها

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: از ۸٠٠ تولد در کشور، یک نوزاد مبتلا به سندروم داون است و ابتلای جنین به این بیماری، بستگی به زمان بارداری مادر دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، پژمان پورشبانان معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، درخصوص سندروم داون گفت: سندروم داون شامل مجموعه‌ای از علائم و شرایط بالینی است که چهره و بیماری‌های این افراد را نسبت به دیگر افراد جامعه متمایز می‌کند و افرادی که دچار این سندروم می‌شوند شانس ابتلای‌شان به دیگر بیماری‌ها بیشتر است.

او افزود: از ۸٠٠ تولد در کشور، یک نوزاد مبتلا به سندروم داون است و ابتلای جنین به این بیماری، بستگی به زمان بارداری مادر دارد. زمان بارداری از ۲٠ تا ۳۵ و نهایت ۴٠ سالگی است. هرچه سن مادر برای بارداری بیشتر شود، درصد ابتلای جنین به این نوع سندروم بیشتر است، البته موروثی بودن آن را نیز باید در نظر گرفت که درصد چشم‌گیری نیست.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: فرد مبتلا به این نوع سندروم بیشتر در معرض ابتلای امراضی همچون بیماری‌های قلب، چشم، گوش یا بیماری‌های اسکلتی، عضلانی یا خونی است که این موارد در افراد مبتلا به سندروم داون فرق می‌کند، همچنین درصد هوش و نوع رفتار و حرکت هم در این اشخاص بسیار متفاوت است.

پورشبانان در پاسخ به سوالی درباره خدمات ارائه شده بیماران سندروم داون بیان کرد: در این راستا سه نوع پیشگیری انجام می‌شود. در پیشگیری اولیه به زوج‌هایی که قصد ازدواج دارند درباره بهترین زمان بارداری آموزش می‌دهیم.

او ادامه داد: پیشگری ثانویه مرتبط با بیماری یا اختلال ایجاد شده است که باید آن را درمان کرد و جلوی پیشرفت بیماری را گرفت. در پیشگیری‌های دسته سوم که بیماری و درجه‌ای از ناتوانی ایجاد شده سعی داریم با توانبخشی توان از دست رفته را به فرد برگردانیم تا مانع از پیشرفت بیماری شود.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان افزود: در پیشگیری‌های ثانویه اگر متوجه شدیم جنین دچار این سندروم است برنامه‌های مختص غربالگری را انجام می‌دهیم و بعد از پایان این برنامه‌ها می‌گویم آیا بارداری ادامه پیدا کند یا خیر. اما در پیشگیری دسته سوم وقتی کودک با این بیماری متولد شده است ما خدمات توانبخشی و آموزش‌های لازم را همراه با درمان و حمایت‌های مالی در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهیم.

پورشبانان در بیان واژه معلولیت گفت: معلولیت یعنی نقص جسمانی و چنین افرادی نمی‌توانند نقش خود را مانند بقیه افراد جامعه ایفا کنند.

او تاکید کرد: دیدگاه مردم به افرادی که دچار سندروم داون هستند نسبت به قبل تغییر کرده است، اما دید مردم در گذشته باعث می‌شد حضور این افراد در جامعه خیلی کم باشد، چون این بیماران موجب تمسخر یا ترحم دیگران می‌شدند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان افزود: طبق مشاهدات اخیر دید آحاد جامعه به همه معلولان و مبتلایان به سندروم داون تغییر کرده و نگاه‌ها به سمت توانمندی این افراد رفته است.

پورشبانان اضافه کرد: عمده خدمات ما در مراکز توانبخشی روزانه و شبانه در خدمت معلولان وخانواده آن‌ها قرار گرفته است و این قشر، می‌توانند از ویزیت و مراقبت در منزل استفاده کنند.

کد خبر 36690

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد