در رسانه | درآمد بیش از ۱۰ میلیون تومانی کودکان کار استان فارس/ فرهنگ سازی و پیگیری نهادهای متولی لازم است

کشفی نژاد گفت: حضور دوباره کودکان کار پس از سازماندهی بهزیستی در خیابان ها نشان از این است که ساز و کار برخورد با خانواده خاطی به میزان کافی موثر نبوده و خانواده تخلف خودش را نپذیرفته است لذا در این مرحله سازمان بهزیستی دیگر نمی تواند اقدامی انجام دهد و باید یک رویکرد جدی توسط نهادهای دیگر اتخاذ شود.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، در هر کلان شهر و یا شهرهای بزرگ ممکن است برای شهروندان پیش آمده که کودکانی را در سر چهارراه‌ها و مکان‌های دیگر مشغول فروش کالا و یا شست و شوی شیشه اتومبیل دیده باشند؛ به این کودکان در جامعه کودکان کار می گویند.
شاید چند سال پیش در کلان شهرهای دیگر به غیر از تهران مفهوم کودک کار ملموس نبود اما با توجه به اوضاع اقتصادی، مهاجرت مردم کشور های همجوار و... شاهد رشد و بروز این آسیب در شهرهای دیگر کشور هستیم.
دلایل حضور این کودکان در محورها و تقاطع های شهر با درآمدهای هنگفت در روز جای تامل دارد و باید دید که چرا با وجود سازمان های متولی نظیر بهزیستی و... این حضور ها ریشه کن نمی شود، برای پرداختن به این موضوع با سید محمد صادق کشفی نژاد مدیرکل بهزیستی استان فارس به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانیم.
شیرازه: رویه ساماندهی کودکان کار به چه شکل است؟
کشفی نژاد: معتقدیم که بچه ها تنها افراد بدون خطا در فرآیند معیوب سوء استفاده از کودکان هستند پس باید صدمه ای نبینند لذا سازماندهی کودکان کار با مرحله جذب شروع می شود، جذب بدین شکل است که موسسات عامل بهزیستی به کمک اداره کاهش آسیب شهرداری با رویکرد "دوستدار کودک" کودکان کار را هدایت می کنند و پس از دسته بندی و تقسیم کودکان گرفتن رای قضایی برای ساماندهی آن ها در مراکز روزانه یا شبانه قرار می گیرند. 
پس از تقسیم بندی در یک دوره ۲۰ روزه، کودکان از آموزش، غذا، پوشاک، تفریح و ... بهره مند می شوند که در این دوره برای هر کودک بیش از یک میلیون تومان هزینه می شود؛ این مبلغ تنها بضاعت سازمان بهزیستی نیست بلکه خیرین و نیکوکاران وارد میدان شده اند.
پس از تواندمندسازی، با خانواده ها مددکاری انجام می شود اما چون درآمد کودکان در خیابان بدون زحمت، هنگفت و خارج از رویه است، خانواده ها حمایت معقول بهزیستی را قبول نمی کند.
رویه ساماندهی کودکان کار جذب، توانمند سازی و واگذاری کودکان به والدین همراه با اخذ تعهد است و در سال گذشته پس از انجام غربالگری ۵۶۷ کودک کار و خیابان ساماندهی شدند.
شیرازه: در استان فارس چند مرکز ساماندهی کودکان کار وجود دارد؟
کشفی نژاد: در کل استان فارس ۵ مرکز سازماندهی کودکان کار وجود دارد که ۴ مرکز در شهرستان شیراز و ۱ مرکز در شهرستان مرودشت مشغول فعالیت هستند.
در طرح ساماندهی چند شهر دیگر استان فارس مدنظر است تا طرح دوستدار کودک اجرایی شود لذا بعدا اعلام می شود.
شیرازه: آیا تنها متولی کودکان کار بهزیستی است؟ 
کشفی نژاد: خیر، در این فرآیند سازمان های متعددی دخیل هستند و یک بخش اساسی این است که فرهنگ سازی گسترده برای اینکه مردم نباید کمک غیرمستقیم به کودکان کار داشته باشند، شکل بگیرد. 
فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، صدا و سیما، رسانه ها، شهرداری ها وتمام نهاد هایی که متولی هستند که در کمک به فرهنگ سازی باید ایفای نقش کنند.
کد خبر 36677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد