توضیحات بهزیستی در خصوص انتشار فیلم تخلف یکی از پایگاه های جمع آوری «فطریه»

در پی انتشار تصویری از تخلف در یکی از پایگاه های جمع آوری زکات فطریه در شهرستان ساری سازمان بهزیستی توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، با توجه به انتشار گزارش تصویری از یکی از پایگاه‌های جمع آوری زکات فطریه در شهرستان ساری، موارد ذیل جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رسد؛

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان به محضر حضرت حق تعالی، تشکر و قدردانی از همراهی و همدلی مؤمنان روزه‌دار در پرداخت وجوهات فطریه به جامعه هدف تحت پوشش سازمان بهزیستی و ابراز مراتب تأسف عمیق و فراوان از رخداد پیش‌آمده، به اطلاع می‌رساند طبق مصوبات دبیرخانه شورای عالی زکات، مراکز و مؤسسات غیردولتی، انجمن‌های خیریه و تشکل‌های صنفی همکار با سازمان بهزیستی پس از اخذ مجوز از دبیرخانه مذکور نسبت به راه‌اندازی و استقرار پایگاه‌های ثابت و سیار جمع آوری ذکات فطره، کفاره و نذورات مردمی اقدام می‌نمایند. در سال جاری نیز یکی از موسسات خیریه پس از اخذ مجوز از شورای عالی زکات استان نسبت به استقرار پایگاه جمع آوری زکات فطریه در میدان شهدای شهرستان ساری اقدام نموده و متاسفانه بدلیل نداشتن صندوق لازم جهت اخذ وجوهات، به رغم استفاده از دستگاه پوز اختصاصی موسسه و مجوز جمع آوری مشارکت‌ها برای مددجویان تحت پوشش موسسه، از صندوق اداره بهزیستی شهرستان برای جمع آوری وجوهات نقدی استفاده می‌نماید که این امر تخلف صریح و قابل پیگیری بوده و اداره بهزیستی شهرستان نیز موظف به پاسخگویی در این زمینه می‌باشد. همچنین براساس تبصره (۱) بند (۵) ماده (۱۱) دستورالعمل جامع جلب، مصرف و هزینه‌کرد مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی، عامل جذب موسسه خیریه، می‌بایست در قبال دریافت هر نوع مشارکت نقدی و غیرنقدی نسبت به صدور قبض و ارائه یک نسخه از آن به فرد خیر و یک نسخه به اداره بهزیستی شهرستان اقدام می‌نمود که مطابق گزارش تصویری، تخلف موسسه محرز و قطعی بوده که قطع به یقین از طریق کمیته بررسی علل و عوامل این تخلف که بلافاصله پس از دریافت گزارش در سطح کشوری تشکیل شده، مورد پیگیری و اقدام قرار می‌گیرد.

شایان ذکر است سازمان بهزیستی در سال جاری بمنظور نظارت بهتر، شفاف سازی و پیشگیری از رخدادهای اینچنینی، بیش از ده درگاه پرداخت اینترنتی بر بستر اپلیکیشن‌های بانکی بعنوان شیوه‌های جذب وجوهات فطریه فعال و معرفی نموده است. همچنین این سازمان جهت افزایش اعتماد عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی، "شفاف سازی" را بعنوان تفکر حاکم و سیاست اصلی با رویکردهای اجتماعی، توانبخشی و پیشگیرانه سرلوحه اقدامات خود قرار داده و با ایجاد و راه اندازی "سامانه شفافیت" و بارگزاری گزارش‌های عملکرد مالی، قراردادها، موافقتنامه‌ها، املاک و مستندات سازمان و ... و گزارش مشارکت‌های نقدی و غیرنقدی جمع‌آوری شده بصورت آنلاین، بهزیستی را به اتاقی شیشه‌ای مبدل نموده که امکان نظارت عمومی از سوی آحاد مردم و دستگاه‌های نظارتی فراهم گردد.

همچنین سازمان بهزیستی در دو سال گذشته موفق گردیده تمامی پرداخت‌های خود به مددجویان اعم از مستمری، کمک هزینه پرستاری، یارانه مراکز توانبخشی، مراقبتی و اجتماعی را بصورت متمرکز و الکترونیک انجام دهد. در همین راستا برنامه ریزی جهت ایجاد بسترهای الکترونیک و شفاف در زمینه وجوه دریافتی اعم از مشارکت‌های مردمی و نذورات از جمله ذکات فطره و حتی محل مصرف آن در دستور کار سازمان قرار گرفته و از اهم سیاست‌ها و راهبردهای می باشد. تا حصول این مهم، ضمن ابراز تأسف از رخداد مذکور و با استقبال از هشیاری و حساسیت شهروندان محترم، سازمان بهزیستی از طریق سامانه دیده بان (خط ۱۴۸۲ با قابلیت بارگذاری عکس و فیلم)، آماده پذیرش هرگونه شکایت، درخواست و اعلام موارد نقض قانون و حقوق شهروندی می‌باشد.

در پایان ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در امر نظارت بر اقدامات و فعالیت‌های خیریه ای، فرآیندهای جذب و جلب مشارکت‌های داوطلبانه و دقت نظر در نحوه هزینه کرد صحیح تمامی وجوه دریافتی (خرد و کلان)، اطمینان می‌دهد تمامی مبالغ جمع آوری شده در قالب زکات فطره با نظارت دقیق شورای زکات در استان‌ها و شهرستان‌ها و براساس قوانین و فتاوای مربوطه با حساسیت بین مددجویان توزیع می‌گردد و در اولین فرصت گزارش کامل و دقیق از جمع آوری فطریه توسط سازمان بهزیستی و موسسات خیریه تحت نظارت این سازمان و حتی محل مصرف و هزینه کرد آن به تفکیک خدمت مردم ارائه خواهد شد.

کد خبر 36656

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد