جواد حردانی؛ قهرمان پرتاپ دیسک و وزنه در مسابقات "پارالمپیک"

جوادحردانی، ورزشکاری از خطه خوزستان که با بیش از ۳۸مدال رنگارنگ که درهمه تصاویرش لبخندی زیبا و معناداربه صورت دارد.

زندگی نامه جواد حردانی

جوادحردانی متولد فرودین ۱۳۶۳ ازعشایر عرب‌زبان خوزستان است. مشکل او مادرزادی و پای راستش کمی کوتاه‌تراست.خانواده اش به‌دلیل شرایط جنگی و کمبود امکانات دراهواز و وضعیت اقتصادی، نتوانستند برای بهبودش کاری کنند.

حردانی مثل بیشتر مردمان جنوب، سختی کشیده و معنای آن را به خوبی درک می کنند بنابراین خیلی زود با شرایط جسمانی کنار آمد،دراین باره می‌گوید:«از زمان بلوغ که قدم بلند شد، این تفاوت بیشتر به چشم آمد اما قبل ازآن هم می‌دانستم پایم کمی کوتاه‌تراست، چون زمان دویدن و بازی کردن اذیتم می‌کرد و کمر درد می‌گرفتم. اما این مساله هیچ‌وقت روی فعالیت و روحیه‌ام اثر نداشت،   ازبچگی خیلی بازیگوش و پرانرژی بودم. ازطرف دیگر، پدرم نظامی و سختگیر بود و می‌گفت کسی که در زندگی زحمت نکشد وسختی نبیند، هیچ‌وقت موفق نخواهد شد. من هم از کودکی یاد گرفتم برای موفق شدن باید  تلاشی مضاعف داشته باشم.»

دارنده مدال طلای پارالمپیک لندن کنار ورزش و تحصیل، کارهای مختلفی را تجربه کرده به طوریکه امروز، تلاش هایش از او جوانی قوی ساخته است.

سختی ها هرگز نتوانست اخم برچهره اش بنشاند به طوریکه در تمامی تصاویر لبخند را در چهره اش میتوان دید.

اوبا افتخار از گذشته اش سخن می گوید و دوست دارد همه تجربیات و دانسته‌هایش را از تجارب مختلف زندگی اش از کار  گرفته تا تحصیل و ورزش به نسل‌های بعدی منتقل کند.

آغاز فعالیت ورزشی

جواد حردانی ورزش را ازسال ۱۳۷۵ با کمک و راهنمایی فامیل و دوستان شروع کرد، در ۱۵ سالگی به طور جدی فوتبال را پیگیری می کرد البته کاراته هم یکی از رشته های مورد علاقه اش بود، اما پرتابهای خوبش جواد را به سمت دوومیدانی کشاند وقتی این رشته برایش جدی شد، فوتبال و کاراته را کنارگذاشت.

۳ سال بعد با موفقیت درمسابقات قهرمانی کشوربه اردوی تیم ملی دعوت شد. بعد از آن در ۳ مقطع نوجوانان، جوانان و بزرگسالان عضو تیم ملی بوده است.

مرد طلایی پارالمپیک پکن، از ابتدا هدفش را مشخص کرده بود، می‌خواست بر بلندترین و رفیع ترین قله های ورزشی تکیه بزند، عزمش را جزم کرده بود، پس درسخت ترین شرایط تمرین می کرد.

حردانی تا پیش از کسب مدال برنزبازیهای پارالمپیک ریو توانسته بود بیشتر از ۳۰ مدال رنگارنگ بگیرد.پشت کار جواد ستودنی بود چون برای تحقق ارزوها و دستیابی به اهدافش بسیار جنگیده است.به عنوان مثال برای موفقیتهایی که در ورزش داشته ماه های زیادی را دراردوهای اماده سازی به سر می برد تا به بالاترین حد از آمادگی برسد.این تمرینات از او به عنوانی جوانی قوی ساخت که توانست در چندین دوره از بازی های پارالمپیک دست پر به کشورباز گردد.

دارنده نشان طلا و برنز مسابقات دو و میدانی پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن با اعتقاد براینکه پارالمپیک بالاترین سطح مسابقات در هر ورزشی است، برای کسب این مدال‌ها چهار سال زحمت کشید.

حردانی برای  کسب این نتایج، یک سال و نیم دور از خانواده ساعتها و ساعتها تلاش می کرده به طوریکه درهفته‌ ۱۰ جلسه تمرین می کرده و  بالای ۵۰ تن آهن جابه‌جا می‌کرده تااینکه این زحمات جواب داد و مزد زحماتش را دررشته ی پرتاب دسک و وزنه کسب کرد.اوپس از المپیک پکن،   دو سال زیر نظر مربی ایرانی و دوسال زیر نظر مربی خارجی کار کرد و موفق می شود رکوردهایی را که در پکن بنام خود ثبت کرده بود، ارتقا دهد.او۷ متر و ۲۱ سانتی‌متر رکورد را جابه‌جا و مدال‌های طلا و برنز در ماده‌های پرتاب دیسک و وزنه را کسب کرد.

سه‌ شب قبل از مسابقه اصلا خواب نداشتم

قهرمان پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن در ماده پرتاب دیسک درباره مدال برنز ماده پرتاب وزنه خود چنین توضیح می دهد: پرتاب وزنه در تخصص من نبود چون رشته تخصصی من پرتاب دیسک است. اگر در پرتاب وزنه دهم نیز می‌شدم بازهم خوشحال بودم زیرا رکورد فوق‌العاده‌ای زدم. من به این دلیل در این ماده شرکت کردم که با جو زمین و تماشاگر و داور آشنا شوم ولی موفق شدم مدال هم بگیرم.

حردانی همچنین ضمن قدردانی از تلاش وحمایتهای  مربیانش  در خصوص مدال  طلای دیسک که در پکن کسب کرده بود می گوید:" برای این مدال شبانه روزتلاش کرده و زحمت کشیده بودم. رکوردهایی که در تمرینات زده بودم، رکوردهایی فوق‌العاده و البته بیشتر از رکوردی بود که در مسابقات ثبت کردم چون در زمان مسابقه استرس وجود دارد، به طوری که سه‌ شب قبل از مسابقه اصلا خواب نداشتم. همه از ما انتظار داشتند و من خدا را شکر می‌کنم که توانستم رکورد خوبی بزنم. در پارالمپیک پکن و در ماده پرتاب دیسک با ۴۵ متر و ۹۱ سانتی‌متر طلا گرفتم ولی در لندن با ۵۲ متر و ۹۱ سانتی‌متر این مدال را ازآن خود کردم.

در پارالمپیک رکوردها سانتی‌متری جابه‌جا می‌شود ولی من موفق شدم هفت متر و ۲۱ سانتی‌متر آن را جابه‌جا کنم و برگزارکننده مسابقات نیز از من بابت این رکورد فوق‌العاده تشکر کرد.

دارنده مدال‌های طلا و برنز پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن در رشته‌های پرتاب دیسک و پرتاب وزنه، پس از کسب این دو افتخار بزرگ، خدا را شکر می کند و می گوید" از اینکه  شرمنده مردم ومربیانم نشدم بسیارخوشحال هستم.

هرچه دارم ازخدا واهل بیت است

حردانی پس ازکسب مدال طلا چندین بار نام خدا را بلند فریاد می زند در این خصوص به رسانه ها می گوید: "هرچه دارم ازخدا واهل بیت است. زمانی که نام خدا را فریاد زدم، تمام خستگی‌ها با کسب این گردن اویزهای خوش رنگ از تنم بیرون رفت. شاد کردن مردمی که برایم دعا کردند، وطیفه‌ام بود و خوشحالم که از عهده این کار برآمدم. باید از استاندار، مردم شهرم وهمه هموطنانم که دعایم کردم، تشکر کنم.

او از پارالمپیکها به عنوان میدانی بزرگ یاد می کند ومی گوید: رقیب که داشته باشی میتوانی رشد کنی، چینی‌ها واقعاً ورزشکاران خوبی دارند. برای گذر از این حریفان و رسیدن به مدال طلا، تلاش بسیاری کردم و توانستم خوش رنگ ترین مدال را برای هم وطنانم به ارمغان بیاورم.

حردانی درچهار پارالمپیک آتن، پکن، لندن و ریو حضور داشت ودر بیش از ۱۵ سال عضویت در تیم ملی بودم، ٣۵مدال جهانی، آسیایی و اخیراالمپیک را بدست آورده است.

او در کناراین مدال ها در سال های ١٣٨٩و١٣٩١درمیان ٣٠ میلیون جوان ایرانی به عنوان جوان برتر سال دست پیدا کرد.

البوم افتخارات

سال ۲۰۰۴ پارالمپیک آتن در پرتاب دیسک

سال ۲۰۰۵ قهرمانی جهان، آمریکا طلا پرتاب دیسک نقره پرتاب نیزه نقره پرتاب وزنه

سال ۲۰۰۶ بازیهای آسیایی مالزی طلا پرتاب دیسک طلا پرتاب وزنه طلا پرتاب نیزه

سال ۲۰۰۷قهرمانی جهان هلند طلا پرتاب دیسک برنز پرتاب نیزه

سال ۲۰۰۷قهرمانی جهان هلند طلا پرتاب دیسک برنز پرتاب نیزه

سال ۲۰۰۸پارالمپیک پکن طلا پرتاب دیسک برنز پرتاب نیزه

سال ۲۰۱۳قهرمانی جهان تونس طلا پرتاب وزنه نقره پرتاب دیسک

سال ۲۰۱۴بازیهای آسیایی طلا پرتاب دیسک

سال ۲۰۱۶ پارالمپیک ریو برزیل برنز پرتاب نیزه

سال ۲۰۱۷قهرمانی جهان لندن نقره پرتاب وزنه

سال ۲۰۱۸بازیهای آسیایی برنز پرتاب نیزه

سال ۲۰۰۹قهرمانی جهان تونس طلا پرتاب دیسک نقره پرتاب نیزه

سال ۲۰۱۰بازیهای آسیایی چین مدال طلا پرتاب دیسک مدال نقره پرتاب وزنه

سال ۲۰۱۱قهرمانی جهان نیوزلند نقره پرتاب دیسک برنز پرتاب وزنه

سال ۲۰۱۰قهرمانی جهان امارات طلا پرتاب دیسک

سال ۲۰۱۲پارالمپیک لندن طلا پرتاب دیسک برنز پرتاب وزنه

کد خبر 36586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =