در رسانه | ایجاد ۶ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی رهاورد دولت برای مددجویان بهزیستی گلستان

گرگان - ایرنا - ایجاد فرصت‌های شغلی برای گروه‌های مختلف مردم بالاخص مددجویان و اقشار آسیب پذیر زیرپوشش نهادهای خدماتی از اقدامات ضروری دولتمردان است که در این رابطه دولت تدبیر و امید طی هشت سال گذشته موفق به ایجاد ۶ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی برای مددجویان بهزیستی گلستان شده است.

ایجاد فرصت‌های شغلی برای جامعه هدف سازمان بهزیستی شامل معلولان، زنان بدسرپرست و یا سرپرست خانوار با حمایت از کارفرمایان و کارآفرینان و نیز پرداخت تسهیلات کم بهره و طولانی مدت سبب شد تا مددجویان این نهاد علاوه بر خودکفایی مالی و امید به آینده از برخی آسیب‌های روحی ناشی از بیکاری یا مشکل تامین امرار معاش نیز مصون بمانند.
مدیرکل بهزیستی گلستان در تشریح عملکرد هشت ساله دولت تدبیر و امید به خبرنگار ایرنا گفت که از سال ۹۲ تاکنون با اقدامات حمایتی دولت و تسهیلات پرداختی با کارمزد پایین، برای ۶ هزار و ۴۰۰ نفر از مددجویان تحت پوشش این نهاد فرصت شغلی پایدار ایجاد شده است.
سیدمهدی حسینی، تعهد اشتغال بهزیستی گلستان درسال گذشته را ایجاد هزار و ۶۰ شغل اعلام کرد و افزود: هشت نفر بیشتر از تعهد ابلاغی فرصت شغلی برای مددجویان این نهاد با پرداخت ۳۹۳ میلیارد ریال تسهیلات به ۶۳۹ مددجو ایجاد شد و برای بقیه نیز از طریق معرفی آنها به مراکز خدماتی، ادارات و نهادها و نیز موسسات کارآفرینی شغل ایجاد شد.
وی یادآور شد: تحقق تعهد اشتغال سال گذشته و میزان تسهیلات پرداختی در حالی انجام شد که سال ۹۲ کل اشتغال تعهد شده برای اداره کل بهزیستی گلستان تنها ۴۷۰ نفر آنهم در بخش مشاغل خانگی با پرداخت ۲ میلیارد ریال تسهیلات بود که ۲۰ نفر بیشتر از تعهد پیش بینی شده محقق شد.
مسکن مددجویان
یکی دیگر از بخش‌های حمایتی سازمان بهزیستی از مددجویان خود، ساخت مسکن برای آنها است که اداره کل بهزیستی گلستان نیز توانسته در این بخش موفقیت‌های خوبی بالاخص احداث خانه برای خانواده‌های دارای ۲ معلول و بیشتر به دست آورد.
مدیرکل بهزیشتی گلستان دراین خصوص گفت که تا قبل از سال ۹۲، تعداد هزار و ۸۶۹ مددجو در استان صاحب خانه شده بودند درحالی که طی هشت سال دولت تدبیر و امید در مجموع سه هزار و ۶۵۱ مددجو زیرپوشش این نهاد صاحب خانه شدند که برای ۴۷۱ نفر آنها پارسال خانه احداث شد.
مراکز مشاوره و آموزش پیش از ازدواج
یکی از مهمترین و اساسی‌ترین مسائلی که می‌تواند در استحکام بخشی به زندگی مشترک زوج‌های جوان موثر باشد، مشاوره‌های آموزشی پیش از ازدواج می‌باشد که ضرورت راه‌اندازی مراکز مشاوره در استان‌ها و شهرستان‌ها را دو چندان کرده است.
براین اساس و به گفته حسینی مدیرکل بهزیستی گلستان در ابتدای سال ۹۲، تعداد مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی، مراکز آموزش پیش از ازدواج و مراکز مجری آموزش زندگی خانواده در استان به ترتیب ۴۳ و ۱۷ مرکز بود که شمار این مراکز در ابتدای امسال به ۱۰۰ و ۲۷ مرکز افزایش یافت.
وی ادامه داد: در ابتدای دولت تدبیر و امید ۳۰ تیم پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد در گلستان فعالیت داشتند که این تعداد در ابتدای امسال به ۹۵ تیم افزایش یافت ضمن اینکه مراکز مجری کاهش طلاق نیز که در سال ۹۲ وجود نداشت اکنون ۱۸ مرکز در سطح استان فعال است و چهار هزار و ۳۷۵ نفر از خدمات این مراکز بهره‌مند شدند.
طرح غربالگری اضطراب
آنچه باعث می‌شود، فرد نتواند در دوران جوانی و نوجوانی از خود دفاع کند؛ مساله ترس و اضطراب ناشی از دوران کودکی است که افراد درگیر آن می‌شوند، به همین دلیل بهزیستی برای کاهش اضطراب از دوران کودکی (پنج و ۶ سالگی) اقدام به اجرای طرح غربالگری اضطراب از سال ۹۲ به بعد کرده است.
مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: قبل از سال ۹۲ هیچ طرحی درخصوص غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ ساله انجام نمی‌شد اما سال قبل یک هزار کودک مورد این نوع غربالگری قرار گرفتند و تعداد تیم‌هایی که کار آموزش روانی _ اجتماعی را برعهده داشتند از پنج به ۱۴ تیم افزایش یافت.
حسینی افزود: در ابتدای سال ۹۲، ۵۰ مرکز درمان و بازتوانی در گلستان وجود داشت و اکنون شمار این مراکز به ۱۰۵ مورد و تعداد مراکز کاهش آسیب استان نیز از پنج به ۱۲ مرکز افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: دربحث مراکز مجری شنوایی نوزادان گلستان تعداد آنها از ۱۳ مرکز در سال ۹۲ به ۱۸ موسسه، مراکز آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها از ۲ به ۱۴ شهرستان و موسسات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز از ۱۳ به ۳۴ موسسه در سال جاری افزایش یافته است.
مدیرکل بهزیستی گلستان ادامه داد: در ابتدای سال ۹۲ تعداد ۱۳ هزار و ۱۵۲ نفر از خدمات مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی این اداره کل بهره می‌بردند که این آمار اکنون به ۳۲ هزار و ۱۴۵ نفر افزایش یافته است.
حسینی، افزایش آمار شرکت کنندگان در کلاس‌های آموزش پیش از ازدواج در گلستان از هزار و ۶۲۱ نفر در سال ۹۲ به ۴۰ هزار و ۱۲۲ نفر درسال جاری و آمار بهره‌مندی از مراکز مجری آموزش زندگی خانواده از ۹ هزار و ۲۴۱ نفر به ۱۳ هزار و ۸۷۵ نفر را از دیگر موفقیت‌های بهزیستی استان برشمرد.
به گفته وی، عملکرد مراکز پیشگیری از اجتماع محور اعتیاد گلستان در سال ۹۲ خدمات رسانی به ۱۸۵ هزار و ۷۰۰ نفر بود که آمار اکنون به ۲۴۴ هزار و ۵۲۸ نفر افزایش یافته و در حوزه درمان و بازتوانی نیز تعداد افراد بهره‌مند از هفت هزار و ۲۴۰ نفر درسال ۹۲ به ۱۴ هزار و ۵۲۶ نفر در سال جاری رسیده است.
مدیرکل بهزیستی گلستان همچنین گفت که در سال ۹۲، تعداد استفاده کنندگان از مرکز کاهش آسیب استان ۸۶ نفر بود که این میزان به ۲ هزار و ۱۰۳ نفر در ابتدای امسال و آمار مراجعه کننده به مراکز ژنتیک نیز از هزار و ۲۹۰ نفر به هزار و ۶۰۵ نفر افزایش یافته است.
حسینی افزود: شمار مراجعه کنندگان به واحدهای پیشگیری از تنبلی چشم بهزیستی گلستان از ۸۷ هزار و ۴۷۱ مراجعه کننده در سال ۹۲ اکنون به ۹۱ هزار نفر و تعداد بهره‌مندان از مراکز آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت‌ها در استان نیز از ۹ هزار و ۱۶۲ نفر به ۳۶ هزار و ۸۶۵ نفر افزایش یافته است.
توسعه و عمران
مدیرکل بهزیستی گلستان درخصوص مباحث توسعه و عمران این نهاد در هشت سال گذشته نیز گفت که در این مدت ۲ هزار و ۸۲۰ مترمربع به فضاهای اداری بهزیستی استان با اعتبار تخصیص یافته ۱۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای هزار و ۴۰۰ نفر انجام شده است.
وی، بازسازی اردوگاه ترک اعتیاد توسکستان و احداث یا بازسازی ساختمان اداره کل بهزیستی گلستان و ادارات تابعه در گرگان، آزادشهر و بندرگز و نیز شیرخوارگاه استان را از جمله اقدامات عمرانی این نهاد در هشت سال گذشته اعلام کرد.
هم اکنون از جمعیت ۱.۹ میلیون نفری گلستان ۱۳۰ هزار نفر زیرپوشش اداره کل بهزیستی استان قرار دارند و این نهاد به حدود ۷۰ هزار نفر دیگر نیز به صورت موردی خدمات ارائه می‌کند.

کد خبر 36562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد