۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷

گزارش تحلیلی | بازخوانی یک بازتاب؛ از رصد تا تحلیل

مروری بر نتایج بازتاب اخبار بهزیستی خراسان رضوی در رسانه ها
گزارش تحلیلی | بازخوانی یک بازتاب؛ از رصد تا تحلیل

بازتاب اخبار بهزیستی در رسانه ها حاوی نکات بسیاری است که باید مورد دقت و بازبینی قرار گیرد. با جمع بندی گزارش بازتاب خبری در دوره های ماهانه، فصلی و سالانه می توان در راستای تحلیل، جریان سازی و هدایت موضوعی اخبار و گزارش ها در رسانه ها اقدامات موثری را برنامه ریزی و اجرا کرد.

مجیداسلامی

مدیر روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی

رصد بازتاب اخبار در رسانه ها یکی از اقدامات کلیدی واحد روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی است که به دلیل محدودیت های نیوزباکس( سامانه رصد اخبار) در رصد کلیه رسانه ها به ویژه نشریات محلی هر استان، این رصد از طریق پایش روزانه اخبار در روزنامه ها و جستجوگرهای خبری انجام و در قالب گزارش های 4 ماهه جمع بندی و به حوزه های مختلف ارایه می شود.گزارش بازتاب اخبار بهزیستی خراسان رضوی در سال 99 نیز به همین منوال تهیه و ارایه شده است؛در این گزارش( که شامل دوره های 4 ماهه اول،دوم، سوم و جمع بندی سالانه می باشد) چند محور مورد نظر بوده است:

1-شناسایی و رصد ظرفیت رسانه ای و میزان تعامل رسانه ای حوزه های مختلف سازمان اعم از حوزه توانبخشی، اجتماعی، پیشگیری، مشارکت های مردمی و ...همچنین ادارات بهزیستی شهرستان های استان و مراکز تابعه: این گزارش نشان می دهد که در سال 99 از کل اخبار منتشر شده( بیش از 1103 تیتر خبر) ، اخبار حوزه اجتماعی بیش از دو برابر اخبار سایر حوزه ها  در رسانه ها بازتاب داشته است و حوزه پیشگیری و توانبخشی و مشارکت ها، در رده های بعدی قرار دارند.

بازخوانی یک بازتاب؛ از رصد تا تحلیل

2- ارایه عملکرد مدیران و روسای بهزیستی شهرستان ها و بررسی میزان تعامل رسانه ای آنها؛ جمع بندی گزارش سال 99 نشان می دهد که رسانه ها تمایل دارند تا اخبار را به نقل از بالاترین مقام سازمانی و سپس معاونین بهزیستی استان تهیه و منتشر کنند. همچنین میزان توجه رسانه ها به اخبار شهرستان ها و متعاقب آن نیازها، مشکلات، عملکرد و ...بهزیستی شهرستان ها به میزان قابل توجهی پایین است. این مساله در شهرستان هایی که از دفاتر و نمایندگی خبرگزاری ها برخوردار نیستند مشهودتر است. به همین دلیل روابط عمومی بهزیستی استان ضمن ترغیب روسای شهرستان ها به برقراری ارتباط رسانه ای بیشتر،با برگزاری دوره های مستمر خبرنویسی و ارسال جزوات آموزشی، رابطان روابط عمومی را در راستای تهیه خبر و انتشار آن در پورتال استان، نشریات و کانال های خبری محلی و استانی تشویق و ترغیب می کند و عملکرد این حوزه به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد مورد رصد و امتیازدهی قرار می گیرد.

گزارش تحلیلی | بازخوانی یک بازتاب؛ از رصد تا تحلیل

3- شناسایی رسانه های برتر در زمینه انتشار اخبار بهزیستی استان: در این راستا ، تعداد تیتر خبرهای مربوط به بهزیستی استان در رسانه ها اعم از خبرگزاری ها، پایگاه ها و سایت های خبری، روزنامه ها و ...رصد شده است. تعداد رسانه های رصد شده در 4ما هه اول، دوم و سوم به ترتیب 55، 65 و 54 رسانه می باشد که تاپ تن های رسانه ای( 10 رسانه اول ) در این گزارش معرفی شده اند.در مجموع سالانه، روزنامه شهرارا و پایگاه خبری وابسته( شهرارانیوز)، ایرنا، روزنامه قدس و پایگاه خبری وابسته(قدس آنلاین)، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه خراسان(و ضمیمه خراسان رضوی)، خبرگزاری صداوسیما،خبرگزاری ایسنا،پایگاه خبری مشهد فوری، خبرگزاری فارس، خبرگزاری ایلنا، بیش از 715 خبر از 1103 خبر سال گذشته را پوشش داده اند که پیش بینی وزن بیشتر اخبار به سمت رسانه های محلی را اثبات می کند.

گزارش تحلیلی | بازخوانی یک بازتاب؛ از رصد تا تحلیل

4- شناسایی موضوعات حساس و مورد علاقه رسانه ها، شناسایی موضوعات و حوزه های کمتر شناخته شده و کمتر پرداخته شده در رسانه ها، و در مجموع بررسی جو رسانه ای حاکم بر بهزیستی استان در سال 99  که در" جدول فراوانی کلیدواژه های مرتبط با موضوعات بهزیستی در میان تیترخبرها" به آن پرداخته شده است.

این گزارش نشان می دهد که درسال 99 حوزه اجتماعی و پیشگیری به دلیل ارتباط فعالیت های آنها با مسایل و آسیب های اجتماعی اعم از مباحث مرتبط با کودکان (کودکان کار و خیابان، مهدهای کودک،کودک آزاری) کمپ ها، معتادان متجاهر، کارتن خواب ها،همچنین موضوعات روز و اثرات آن بر فعالیت و ارایه خدمات بهزیستی ( کرونا و اثرات آ ن بر فعالیت مهدهای کودک، مراکز روزانه و شبانه نگهداری، مراقبتی و درمانی)بیش از سایر موضوعات مورد توجه رسانه ها بوده است. . این اخبار حکم "شمشیر دولبه ای" را دارند که ضمن انعکاس زوایای منفی و تاریک آسیب های اجتماعی، گوشه چشمی هم به خدمات بهزیستی دارند و گاه نیز بدون توجه به دلایل ساختاری بروز و گسترش مسایل اجتماعی، با نگاهی تک بعدی، از بررسی همه جانبه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی موضوعات غافل می شوند.

5- ارایه عملکرد پورتال بهزیستی خراسان رضوی به آدرسhttp://www.behzisti-kh.ir که در 7 بخش؛ اخبار استان، اخبار برگزیده رسانه ها،اخبار شهرستان ها، یادداشت، رویدادها، گزارش تصویری و چندرسانه ای؛ به ارایه و انعکاس اخبار، گزارش ها و عملکرد حوزه های مختلف می پردازد .

6 -ارایه عملکرد صفحه اختصاصی استان در آپارات : واحد روابط عمومی جهت انتشار محصولات چند رسانه ای اعم از فیلم، کلیپ، موشن گرافی و ... از ظرفیت فضای آپارات استفاده می کند . همچنین جهت گسترش فعالیت در این فضا، با آموزش و بسیج کلیه رابطان روابط عمومی در ادارات  بهزیستی شهرستان های استان، برای هر شهرستان یک اکانت اختصاصی ایجاد شده است و تعداد موارد بارگذاری شده به عنوان یکی از امتیازات شاخص های اختصاصی عملکرد روابط عمومی شهرستان مدنظر قرار می گیرد. در مجموع در سال 99 بیش از 970 پست در آپارات بهزیستی استان بارگذاری و بازنشر شده است.

7 -ارایه عملکرد استان در پورتال بهزیستی کشور به نشانی  http://www.behzisti.ir  که در قالب بخش های؛  آخرین فعالیت ها، در رسانه، اخبار شهرستان ها، ویژه ها،پرونده،گزارش تصویری و چند رسانه ای، اقدام به انعکاس اخبار، گزارش ها و عملکرد ارسالی واحد روابط عمومی بهزیستی استان ها می نماید.

کد خبر 36526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد