برنامه های سازمان بهزیستی از زن محور بودن به سمت خانواده محور بودن حرکت کرده است

وحید حسین زاده گفت: برنامه های سازمان بهزیستی از زن محور بودن به سمت خانواده محور بودن حرکت کرده است تا شاهد توانمندی همه اعضای خانواده در این سفر رشدی باشیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران؛ حسین زاده، معاون اجتماعی بهزیستی مازندران ضمن گرامیداشت روز خانواده ، گفت: هدف از گرامیداشت این روز، اهمیت جوامع جهانی به خانواده به عنوان اصلی‌ ترین رکن جامعه و برطرف کردن مواردی است که در دنیای امروز این نهاد را تهدید می‌کند.

وی افزود: روز جهانی خانواده فرصت مناسبی جهت ارتقای سطح آگاهی عمومی در مورد مسائل مربوط به خانواده و بسط آن به جوامع مختلف است.

معاون اجتماعی بهزیستی مازندران با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار زن سرپرست خانوار ، دختران خود سرپرست و خانواده دارای فرزند چند قلو تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند ، ادامه داد: بر اساس آمار در ۱۰ سال گذشته تعداد خانواده‌های دارای سرپرست زن نسبت به مردان افزایش داشته که بیشترین دلیل آن طلاق بوده است.

حسین زاده با بیان اینکه این گروه های هدف از جنبه های گوناگون در جامعه تحت فشار هستند ، گفت: موانع فیزیولوژیکی و زیستی ، ناتوانی در شناخت "خود درونی" ، کلیشه های فرهنگی و تاریخی ، موانع اجتماعی و موانع اقتصادی از جمله این فشارها است بنابراین  توانمند سازی آنان به عنوان هدف غایی برنامه های سازمان های رفاه اجتماعی می باشد.

وی افزود: سازمان بهزیستی با در نظر گرفتن همه ابعاد توانمندی ، ضمن رهایی گروه های هدف از فقر و افزایش سطح درآمدی و توانمند سازی اقتصادی به توانمند سازی روانی-اجتماعی مراجعین پرداخته که به دنبال آن سلامت روان ، بهبود سازگاری ، افزایش خود کارآمدی و کنترل و اداره زندگی ارتقا پیدا می کند.

معاون اجتماعی بهزیستی مازندران با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی ریشه در نهاد خانواده دارد ، ادامه داد: برنامه های  سازمان بهزیستی از زن محور بودن به سمت خانواده محور بودن حرکت کرده است تا شاهد توانمندی همه اعضای خانواده در این سفر رشدی باشیم.

حسین زاده به فعالیت های دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی اشاره کرد و گفت : این دفتر متولی سیاست های خانواده محور می باشد و متناسب با تغییرات ساختار جمعیتی-فرایندهای اجتماعی و اقتصادی  و افزایش خانواده های تک والد در کشور ، نسبت به برنامه ریزی و سیاستگذاری سلامت محور اقدامات سازنده ای انجام داده است.

وی افزود: کارکنان این دفتر هر ساله با حضور در بین خانواده ها، مشکلات را بررسی و مشاوره و اطلاع رسانی مناسب را در حوزه فرزندپروری ، خودمراقبتی و آموزش انجام می دهند.

معاون اجتماعی بهزیستی مازندران  نقش مادران را در خانواده بسیار مهم دانست و ادامه داد: مادر در خانواده ، پایه ارتباطی بین اعضای یک خانواده‌ محسوب می‌شود  بنابراین کلاس های آموزشی و مشاوره های متعدد به فراخور نیاز زنان سرپرست خانوار داده می شود و در عین حال برای پیشگیری از بیماری های شایع مورد غربالگری سلامت نیز قرار می گیرند.

حسین زاده تاکید کرد: زنان سرپرست خانوار تنها نقش مراقبان را ندارند بلکه ستون اصلی خانواده‌ محسوب می شوند و سازمان بهزیستی با مراقبت از آنها و مداخلات به موقع از آسیب های نوپدید پیشگیری می کند.

وی به نقش سازمان های حمایت گر در جهت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی با حمایت از تشکیل و راه اندازی گروه های همیار زنان سرپرست خانوار، پرداخت سرمایه کار و آماده سازی شغلی زنان سرپرست خانوار، حمایت از سواد آموزی زنان سرپرست خانوار و تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی به توانمندسازی خانواده های تحت پوشش وخروج از چرخه حمایت های مستمر آنان و مهمتر از همه حفظ بنیان خانواده کمک می نماید.

حسین زاده راهبری و تامین ودیعه مسکن زنان سرپرست خانوار، تهیه لوازم ضروری مددجویان تحت پوشش، کمک به خانواده‌های دارای فرزند چند قلو، کاهش افت تحصیلی و ترک تحصیل دانش آموزان خانواده های تحت پوشش از طریق پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان عضوخانواده ها، پرداخت کمک هزینه تشویقی به دانشجویان خانواده های تحت پوشش شاغل به تحصیل در دانشگاه های دولتی، کمک به تامین بخشی از شهریه دانشجویان دانشگاه های غیر دولتی خانواده های تحت پوشش، بیمه تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهری و بیمه اجتماعی زنان ودختران روستایی وعشایری برای توانمند سازی آنان که سبب حفظ  کیان خانواده، افزایش نشاط  و خودکارآمدی آنان می شود را از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی در جهت ارتقاء شاخص های عدالت اجتماعی و حمایت های اجتماعی برای همه خانواده ها دانست.

کد خبر 36382

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد