«اورژانس اجتماعی» به «ماه ماه» رسید/ روایتی از نجات آسیب‌دیدگان

ویژه برنامه افطار شبکه سلامت سیما در بیست و نهمین شب از ماه مبارک رمضان میزبان جمعی از کارشناسان اورژانس اجتماعی تهران بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل روابط عمومی برنامه، بیست و نهمین برنامه ماهِ ماه شب گذشته بیست و دوم اردیبهشت ماه با یاد و خاطره منوچهر حاجی آقایی شهرستانی اولین پزشک شهید مدافع سلامت در بیمارستان شهدای هفتم تیر است که پس از ماه‌ها خدمت در خط مقدم مبارزه با کرونا، به بیماری کرونا مبتلا شد و لقب دومین شهید مدافع سلامت شهرری را از آنِ خود کرد، آغاز شد.

سلمان قادری، سیما عسگری کیا و فاطمه محمدی از کارشناسان اورژانس اجتماعی تهران در این قسمت از برنامه حضور داشتند.

در این قسمت از برنامه، مهمانان از هدف تاسیس اورژانس اجتماعی گفتند: اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌های مداخله در مسائل اجتماعی با هدف پیشگیری از آسیب‌هاست که چند سالی است در سازمان بهزیستی انجام می‌شود. در سال ۷۸ مقدمات تشکیل آن با هدف ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان اجتماعی ایجاد شد و سال ۸۳ خط تلفن ۱۲۳ در کمیسیونی که دولت در آن مجوز خطوط سه رقمی صادر می‌کرد به اورژانس اجتماعی تعلق گرفت. اورژانس اجتماعی می کوشد تا مداخلات روانی- اجتماعی را قبل از دخیل شدن مقامات انتظامی و قضایی از بین ببرد و به «نوعی پیشگیری قبل از وقوع جرم» انجام می‌دهد.

در این برنامه همچنین به جامعه هدف تحت پوشش اورژانس اجتماعی اشاره و مطرح شد: کودکان آزار دیده، همسران آزار دیده، افراد آسیب دیده از اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، کودکان خیابانی و کار، سالمندان و افراد دارای معلولیت آزار دیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، افرادی که اقدام به ترک و فرار از منزل نموده‌اند، جامعه هدف تحت پوشش اورژانس اجتماعی می‌باشند.

مهمانان در برنامه ماهِ ماه شب گذشته فعالیت‌های اورژانس اجتماعی را اینگونه تشریح کردند: فعالیت‌های اورژانس اجتماعی در چهار شکل مرکز مداخله در بحران فردی، اجتماعی خانوادگی با مراکز مستقر ثابت، خط تلفن ۱۲۳، خودروهای سیار و پایگاه خدمات اجتماعی انجام می‌شود. کارشناسان اورژانس اجتماعی در مواقع بروز بحران تلاش می‌کنند به صورت تلفنی به آنان کمک کنند و درصورت حاد بودن مشکل با خدمات سیار اجتماعی اقدام به مداخله حضوری در محل می‌کنند و پس از بررسی موضوع و ارزیابی روانشناختی و اجتماعی مراجع، خدمات مربوطه را ارائه می‌کنند. مراکز ثابت در مناطق آسیب‌زا که حداقل یک روانشناس و یک مددکار در آن مستقر بوده و با فعالیت مددکاری اجتماع محور برای کمک به حل مشکلات مردم اقدام می‌کند. در موارد خاص و برحسب ضرورت به مراجع انتظامی و قضایی ارجاع داده می‌شود. مراکز بهزیستی گاهی اوقات شرایط برگشت و پذیرش فرد در خانواده را مهیا می‌کنند و در برخی موارد هم فرد در معرض آسیب بوده یا شرایط خانواده برای فرد نامناسب است که این دسته افراد در خانه‌های سلامت یا خانه‌های کودک و نوجوان پذیرش می‌شوند.

کارشناسان اورژانس اجتماعی از خاطرات تلخ و شیرین و نجات آسیب دیدگان اجتماعی سخن گفتند. از نجات دختری که از بالای پل طبیعت قصد خودکشی داشت و با کمک کارشناسان اورژانس به آغوش خانواده بازگشت تا دختر ۱۳ ساله قربانی طلاق که توسط پدرش در خانه حبس شده بود، با حمایت و کمک بهزیستی و مددکاران تحت سرپرستی مادرش قرار گرفت.

در پایان برنامه مطرح شد: اورژانس اجتماعی راهکار مناسبی جهت معرفی خدمات اجتماعی بهزیستی به جامعه هدف و افراد آسیب دیده اجتماعی است و هدف اصلی اورژانس اجتماعی مداخلات به هنگام است تا با مداخله به موقع از اتفاقات ناگوار و قضایی و انتظامی پیشگیری کند.

کد خبر 36250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =