بازدید مدیر کل بهزیستی استان قم از مرکز حضرت حمزه (ع) و تقدیر از توجه مسولین مرکز به امور فرهنگی و مذهبی

دکتر مهدی پهلوانی مدیر کل بهزیستی استان قم در آخرین روز از ماه مبارک رمضان به منظور قدردانی از کودکان مرکز که موفق به روزه داری شده بودند از این مرکز بازدید کرد.

مدیر کل بهزیستی قم در جریان این دیدار و در جمع مسولین مرکز با اشاره به گزارش مسول مرکز حضرت حمزه (ع) در خصوص تمرین روزه داری فرزندان در مرکز و اهمیت آموزش مسایل دینی در این گونه مراکز ضمن قدردانی از رویکرد ارزشی مسولین مرکز افزود : درست است که پسر بعد از ۱۵ سال و دختر بعد از ۹ سال قمری به تکلیف می‌رسند، اما آموزش و تربیت دینی را نمی‌توان تا سن بلوغ به تأخیر انداخت ، ما به عنوان والدین و بزرگ این فرزندان وظیفه داریم  تا زمان رسیدن  به سن تکلیف و روزه گرفتن،با روشهای ظریف و هنری و کودکانه آن‌ها را با احکام شرعی و ازجمله آداب ماه مبارک رمضان آشنا کنیم ، اهمیت آماده کردن کودک و نوجوان برای روزه گرفتن و انس با احکام و موازین اسلامی به‌اندازه‌ای است که روایت‌ها و حدیث‌های مهمی در این باره از سوی ائمه اطهار علیهم السلام عنوان شده است.

دکتر پهلوانی خاطرنشان کرد نمونه‌های زیادی در احادیث وجود دارد که نشان می‌دهد انس دادن کودک و نوجوان با امور دینی به‌خصوص روزه گرفتن چه‌اندازه در تربیت آن‌ها اهمیت دارد، به‌عنوان مثال در روایتی عنوان شده که امام محمد باقر علیه السلام در مجلسی درباره سن تشویق کودکان به نماز صحبت می‌کردند، در ضمن صحبت‌ها فرمودند « ما کودکان خود را وقتی پنج‌ساله هستند به نماز امر می‌کنیم ولی شما کودکان خود را وقتی هفت‌ساله شدند به نماز امر کنید. ما کودکان خود را وقتی هفت‌ساله شدند به روزه وامی‌داریم، به‌اندازه‌ای که توان دارند؛ چه نصف روز باشد یا بیشتر یا کمتر. وقتی تشنگی و گرسنگی بر آن‌ها چیره شد، افطار می‌کنند تا اینکه به روزه عادت کنند و توان آن را بیابند. ولی شما کودکانتان را وقتی نه‌ساله شدند، به‌اندازه‌ای که توان دارند به روزه وادارید و وقتی تشنگی بر آنان چیره شد، افطار کنند.»، این روایت که در جلد سوم کتاب کافی نوشته شده نشان می‌دهد که چه‌اندازه مأنوس کردن نوجوانان با حکم روزه اهمیت دارد.

مدیر کل بهزیستی افزود : بر همین اساس لازم است که از دوران خردسالی فرزندان مراکز شبه خانواده را به روزه گرفتن تشویق کنید، به‌عنوان مثال هنگام سحری خوردن و افطار آنها را کنار سفره های افطار بنشانیم و لذت آن لحظات را بهانه‌ای برای آشنایی‌اش با روزه قرار دهیم، اما در این کار اعتدال داشته باشیم و توانایی جسمی کودک را هم در نظر بگیریم .

لازم به ذکر است در پایان این دیدار به فرزندان مرکز خصوصا فرزندانی که موفق به روزه داری در ماه مبارک رمضان شده بودند هدایایی داده شد .

کد خبر 36177

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد