جلسه مدیرکل بهزیستی با کارگروه اجتماعی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی برگزار گردید

صبح روز بیستم اردیبهشت ماه، جلسه ای با حضور دکتر «اسدالله حیدری» مدیرکل بهزیستی، معاون پشتیبانی ، معاون حوزه توانبخشی بهزیستی و کارگروه اجتماعی دکتر عباسی نماینده شریف کرج ، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی تشکیل گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز ، در آغاز اعضاء کارگروه اجتماعی دکتر عباسی، ضمن تقدیر و تشکر از حضور مدیرکل بهزیستی در خصوص همکاری و هماهنگی بیشتر با بهزیستی در راستای کاهش مشکلات و آسیب های اجتماعی استان و همچنین نظرات کارشناسانه بهزیستی جهت طرح در مجلس شورای اسلامی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در آغاز جلسه دکتر «اسدالله حیدری»  مدیرکل بهزیستی استان به تشریح اقدامات بهزیستی پرداخت و کلیه معاونت ها و دفاتر زیر مجموعه آن را به جهت آشنایی بیشتر این کارگروه با فعالیت های بهزیستی تشریح کرد.

دکتر حیدری در ادامه در خصوص محدودیتها و موانع موجود در اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت : در حال حاضر قانونی تحت عنوان قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تصویب شده اما متاسفانه رقم بودجه ای که به منظور اجرای این قانون تخصیص داده شده بسیار محدود و ناچیز است و موجب گردیده که این قانون بطور کامل نگردد و با توجه به این موضوع که در تخصیص این اعتبار مجلس میتواند نقش اساسی داشته باشد اتفاقاً یکی درخواست های ما از نمایندگان محترم استان البرز در مجلس شورای اسلامی پیگیری این مهم است.

مدیرکل بهزیستی در ادامه اظهار داشت : در مبحث بازنشستگی پیش از موعد افراد دارای معلولیت ، زمانی که بهزیستی از طریق کمیسیون پزشکی برای فرد دارای معلولیت درصد و شدت معلولیت تعیین میکند طبق قانون این افراد میتوانند با صدور گواهی سازمان بهزیستی پیش از موعد بازنشسته شوند، در اینجا خلاء قانونی وجود ندارد ولی در اجرای این قانون دچار چالش می شویم.

افرادی که شاغل در بخش دولتی هستند در این امر دچار مشکل نمی شوند اما شاغلین بخش خصوصی که تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند به علت مطالبه منابع مالی سازمان تأمین  اجتماعی از دولت و در نظر نگرفتن این بخش از منابع مالی در آیین نامه های اجرایی، این بند قانون قابل اجرا نخواهد بود.

دکتر حیدری در پاسخ به ابهامات اعضاء کارگروه اجتماعی در خصوص پرداخت ما به التفاوت ۱۰ سال کارکرد افراد دارای معلولیت با افراد عادی و پذیرش پرداخت این مابه التفاوت توسط بخش خصوصی و شخص کارفرما گفت:در این طرح باید بخشی را دولت و بخش دیگر را کارفرما برعهده گیرد و اتفاقا ممکن است مانعی در مسیر اشتغال افراد دارای معلولیت و ارجحیت افراد سالم بر آنان در زمینه اشتغال باشد که به نظر بنده این طرح نیاز به کارشناسی بیشتر دارد و اگر پرداخت هزینه این ۱۰ سال از سوی دولت صورت گیرد این امر منجر به تشویق کارفرما برای شغل دادن به افراد دارای معلولیت خواهد شد.

دکتر حیدری در پاسخ به طرح پیشنهادی در خصوص ایجاد شهرک ها یا مراکز تجمعی برای نگهداری سالمندان گفت: سیاستهای امروز سازمان بهزیستی، حوزه توانبخشی و WHO نگاه اردوگاهی و مراکز تجمعی نیست، در گذشته ایجاد مراکز تجمعی در دستور کار بود اما اکنون سیاستهای سازمان در جهت ایجاد خانه ها و آپارتمان های کوچک در دل جامعه برای نگهداری سالمندان و بستر سازی به منظور عدم جداسازی این قشر از جامعه است، از سوی دیگر با توجه به زمانبر بودن پروژه ساخت شهرک و تغییر قوانین و مقررات در صدور مجوزها در طی سالیان،  توجیه منطقی برای انجام این کار وجود ندارد.

دکتر حیدری در پاسخ به عدم صدور مجوز مراکز ترک اعتیاد علی رغم نیاز برخی از شهرستانهای استان گفت: در حال حاضر بحث نیازسنجی حذف شده و مجوز با توجه به وجود متقاضی در یک منطقه صادر می شود و در حال حاضر در خصوص تعلق مجوز مقوله رتبه بندی وجود دارد و به متقاضیانی که کمپ های درجه یک راه اندازی کنند و خدمتی منحصربه فرد ارائه دهند مجوز تعلق میگیرد.

مدیرکل بهزیستی در خصوص مستمری زنان سرپرست خانوار  گفت : در دفتر توانمندسازی خانواده و زنان تعداد ۵۹ مرکز ارائه دهنده خدمات حمایتی و توانمندسازی فعالیت دارند که به ۴۹۲۴ زن سرپرست خانوار خدمت رسانی میکنند و  ۱۰۷۸ نفر از جمله زنان سرپرست خانوار پشت نوبت دریافت خدمات هستند.

وی ادامه داد : از آنجا که بودجه در مجلس مصوب میشود، بودجه ای که به این زنان تعلق میگیرد بسیار ناچیز است و مسمتری پرداختی بهزیستی کفاف زندگی آنان را نمیدهد حتی در زمینه اشتغال زایی نیز تسهیلات در نظر گرفته شده برای زنان سرپرست خانوار ۵۰ میلیون تومان است که برای راه اندازی یک شغل بسیار محدود است اما با این حال بهزیستی البرز در سال گذشته برای ۲۰۳۷ نفر از جامعه هدف خود به میزان ۵۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی پرداخت کرد.

وی بابیان اینکه برای بازتوانی خانواده و سرپرستان کودکان کار سالانه ۶ میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده است افزود : ۲ مرکز حمایتی آموزشی کودکان خیابانی روزانه غیردولتی و ۱ مرکز کودکان خیابانی شبانه روزی دولتی در منطقه کمالشهر در حیطه کودکان مشغول به فعالیت هستند.

چالش اساسی در این مسیر بحث ساماندهی این کودکان است و صرفاً جمع آوری مشکلی را حل نمیکند و باید تلاش شود پس از جمع آوری بستر لازم برای ساماندهی این افراد و تخصیص بودجه مناسب فراهم گردد.

حیدری افزود: در طرح اقدام و عمل برای کودکان کار که بهزیستی البرز بصورت پایلوت قرار است انجام دهد فضای مورد نیاز باید توسط شهرداری تامین شود.

دکتر حیدری افزود : علی رغم جلسات صورت گرفته متعدد هنوز فضایی به بهزیستی تعلق نگرفته که بهزیستی بتواند با برنامه ریزی مشخص و طولانی مدت کودکان ایرانی و اتباع مجاز را ساماندهی کند.

دکتر حیدری در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان اختیارات تام بازیافت را از نظر قانونی به بهزیستی واگذار کرد، گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته شهرداری متولّی امور  بهزیستی است و مسائل اجتماعی را شهرداری حل و فصل میکند، اگر درآمد و حمایت کافی برای بهزیستی وجود داشته باشد، بهزیستی حاضر به ساماندهی کلیه این کودکان است کمااینکه در سال گذشته برای جمع آوری این کودکان برش استانی ۱۲۸ نفر در نظر گرفته شده که بهزیستی البرز موفق به جمع آوری ۵ برابر این خط برش گردید ولیکن با وجود وضعیت اقتصادی موجود شمار این کودکان هر روز رو به افزایش است.

دکتر حیدری پیرامون وجود خانه امن جهت نگهداری موقت از زنان گفت: در حال حاضر یک خانه امن در استان البرز وجود دارد و یک خانه امن دیگر در دست راه اندازی است، در خانه امن موجود طی سال ۹۹ میانگین بین ۷ تا ۱۰نفر خدمت دریافت کرده اند، در حقیقت خانه امن برای زنانی که از خانه طرد میشوند به منظور جلوگیری از حضور در خیابان به صورت موقت است.

وی ادامه داد : خانه امن یک مهمانسرای کوچک است با امکانات برای مدتی محدود و در صورت نیاز خانمها به خدمات مددکاری، روانشناسی و یا احساس نا امنی از طریق اورژانس این خدمت رسانی انجام می شود.

در صورت نیاز مداخلات روانشناختی در کانون خانواده صورت میگیرد و در صورت نیاز به اقدام حقوقی و نیاز به پیگیری های قانونی این مهم بر عهده اورژانس اجتماعی بهزیستی است.
دکتر حیدری در خصوص فعالیتهای دفتر اعتیاد گفت: در حال حاضر تعداد کمپ ها در استان ۹۲ مرکز و  تعداد خدمت گیرندگان ۱۴۴۶۵ نفر بوده است، همچنین از طریق مرکز غربالگری جمع اوری ۱۵۰۰ نفر معتاد متجاهر و ساماندهی در ۲۷ مرکز صورت گرفته است.  

وی اضافه کرد : ارائه خدمات درمان وبازتوانی اعتیاد از طریق ۲ مرکز جامع درمان مردان و زنان، ارائه خدمات درمان سرپایی اعتیاد بصورت سم زدایی با داروها به جامعه هدف از طریق ۹ مرکز درمان سرپایی در استان، ارائه خدمات کاهش آسیب اعتیاد به افراد معتاد با رفتارهای پرخطر از طریق ۱۰ مرکز شامل مراکز گذری سرپناه شبانه، تیم های سیار با ارائه بسته های کاهش آسیب به معتادان وپایگاههای کاهش آسیب به صورت کانکس و همچنین ارائه خدمات به بیماران HIV مثبت از طریق ۲ مرکز باشگاه مثبت از جمله خدمات بهزیستی در حوزه پیشگیری است.

در ادامه جلسه کارشناس مسائل اجتماعی دکتر عباسی، پس از طرح مسائل اجتماعی سازمان توسط مدیرکل بهزیستی عنوان داشت: در بحث توانمندی و اشتغال معلولین و زنان سرپرست و کودکان کار حل مشکلات اقتصادی و اشتغال این افراد مهمترین امر است و نیازمند حمایت و همکاری سایرین است.  

وی افزود: گذشته از سطح کلان، استفاده از ظرفیت بودجه موجود در استان و خیرین و بهره گیری از وجود نظرات کارشناسانه مسئولین و مدیر کل بهزیستی استان بسیار راهگشاست.

وی گفت : در ارتباط با طرح اقدام و عمل، بزودی موضوع فراهم سازی بستر این طرح با شهرداری  توسط دکتر عباسی نماینده محترم مجلس طرح خواهد شد و پیگیری لازم انجام میگیرد.

وی بیان داشت : در خصوص موضوع اتباع فاقد اوراق هویتی، جلسه ای با اداره کل اتباع خارجی به منظور پیگیری این مهم تدارک دیده خواهد شد.

وی تصریح کرد در بحث افزایش اعتبارات رویکرد مجلس به محرومیتها، رویکردی حمایت کننده است.

وی گفت : جهت پرداخت ۱۰سال حق افراد دارای معلولیت و بازنشستگی پیش از موعد، ضمن تنظیم طرح و هماهنگی با کارشناس توانبخشی در مجلس مطرح خواهد شد.

کد خبر 36100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد