انجام مشاوره ژنتیک برای بیش از ۱۸۰۰ نفر در خراسان‌جنوبی

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: اداره کل بهزیستی خراسان‌جنوبی در سال گذشته برای یک هزار و ۸۳۵ نفر مشاوره ژنتیک انجام داده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی  مدیرکل بهزیستی استان در گفت‌ و گو با خبرنگاران اظهار کرد: اداره کل بهزیستی خراسان‌جنوبی در سال گذشته برای یک هزار و 835 نفر مشاوره ژنتیک انجام داده است.

دکتر علی عرب نژاد با بیان این‌که مشاوره ژنتیک به عنوان یکی از رویکردهای جدی سازمان بهزیستی در جهت پیشگیری از معلولیت‌ها است، افزود: برای مشاوره ژنتیک این افراد بیش از 17 میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: از جمله عوامل ایجاد معلولیت ازدواج‌های فامیلی و عدم انجام آزمایشات غربالگری تخصصی قبل و حین بارداری به دلیل عدم استطاعت مالی خانواده‌ها است.  

عرب نژاد عنوان کرد: در برخی از شهرستان‌های خراسان‌جنوبی که معلولیت‌های خاص از جمله بینایی و معلولیت‌های ذهنی بالاتر از میانگین کشوری است دلیل ایجاد معلولیت، ازدواج فامیلی و عدم انجام آزمایشات غربالگری گزارش شده است.

وی به اقدامات صورت گرفته به منظور پیشگیری از معلولیت‌ها اشاره و اظهار کرد: انجام اقدامات تشخیصی قبل از تولد در مادران دارای فرزند معلول، انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و زوجین دارای ریسک خطر،انجام طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم دبیرستان، تعیین ناقلی در خواهران و برادران افراد مبتلا، ارجاع خانواده‌های فرزند معلول به مراکز مشاوره ژنتیک جهت انجام اقدامات تشخیصی و پیشگیری از معلولیت در خویشاوندان خانواده‌های دارای فرزند معلول و پرداخت کمک هزینه آزمایشات و یارانه مشاوره ژنتیک به خانواده‌های نیازمند از جمله اقدامات انجام شده برای پیشگیری از معلولیت‌ها در استان است.

کد خبر 36089

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد