همکاری بنیاد نخبگان و بهزیستی خراسان رضوی برای اجرای پروژه‌های توانبخشی

بنیاد نخبگان خراسان رضوی و بهزیستی استان در زمینه‌ی اجرای پروژه‌های توانبخشی معلولین و حل مشکلات جامعه‌ی هدف بهزیستی، همکاری می‌کنند.

به گفته‌ی سرپرست بهزیستی خراسان رضوی، این همکاری در زمینه‌های مختلف مورد نیاز حوزه‌های علمی، اجرایی، توانبخشی، پیشگیری، اجتماعی و مشارکت‌های مردمی خواهد بود.

دکتر مسعود فیروزی افزود: بر اساس گفتگوهایی که با رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی داشتیم، توافق شد که حوزه‌های تخصصی بهزیستی، مشکلات و مسائلی که در حل آنها چالش دارند به دبیرخانه بنیاد ارائه کنند و بنیاد نخبگان، با توجه به مشکل و مسئله‌ای که طرح شده، یک تیم مرتبط تخصصی را مأمور رسیدگی به حل این مشکل نماید و این تیم، راه حل اجرایی ارائه کند.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از گروه‌های هدف بهزیستی، دارای مشکلاتی در زمینه توانبخشی، دارو و درمان، نیازهای اقتصادی، مسکن، اشتغال، سلامت روان و معضلات خانوادگی و اجتماعی هستند که قرار است این مشکلات، با کمک بنیاد نخبگان واشکافی و پس از تبیین مسئله به روش علمی، راه حل‌های گروه‌های دانشی تحت نظر این بنیاد، به بهزیستی ارائه شود.

وی همچنین تأکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های دانشی نخبگان استان می‌تواند خیلی از مشکلات بهزیستی را مرتفع سازد و کیفیت خدمات بهزیستی را افزایش دهد.

وی اضافه کرد: گذشته از اجرای پروژه‌های خاص که می‌تواند بخشی از همکاری دو طرف باشد، اینکه نخبگان استان طرف مشورت مدیران بهزیستی باشند می‌تواند در حل مشکلات تخصصی این نهاد، تأثیر تعیین کننده داشته باشد.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی نیز در گفتگو با خبرنگار ما در این زمینه گفت: بهزیستی یکی از نهادهای اجتماعی فعال در زمینه توانبخشی و توانمندسازی گروه‌های مختلف شهروندان است.

دکتر رضا لطفی افزود: قطعا بهزیستی مثل هر نهاد اجتماعی دیگر، مسائل و مشکلاتی در حوزه‌ی ستادی و اجرایی دارد که اعضای ستاد نخبگان استان می‌توانند در حل این مسائل به این نهاد کمک کنند.

وی که در حاشیه‌ی نشست با مدیران بهزیستی خراسان رضوی با خبرنگار ما گفتگو می‌کرد افزود: در این نشست قرار شد مسائل حاد و پر چالش هر حوزه به تفکیک توسط مسؤول آن، طرح شود و سپس یک تیم علمی مرتبط با آن حوزه در بنیاد به بررسی و حلاجی آن مسئله بپردازند و یک ایده و طرح برای حل این مسئله ارائه کنند.

دکتر لطفی گفت: همکاری بنیاد و بهزیستی، به دو روش هزینه‌ای و غیر هزینه‌ای انجام می‌شود که روش هزینه‌ای به صورت مشارکت طرفین در اجرای پروژه و طرحی که برای حل مشکل ارائه می‌شود خواهد بود.

وی افزود: در روش غیر هزینه‌ای، بهزیستی فقط مسئله‌ی مورد نظرش را بیان و به بنیاد ارائه می‌کند و اگر این مسئله در طرح شهید احمدی روشن گنجانده شود می‌تواند از طریق اعتبارات خود بنیاد، اجرایی شود که برای بهزیستی، هزینه‌ای در بر ندارد و صرفا رایزنی و گفتگوی طرفینی مورد نیاز خواهد بود.

وی در زمینه‌ی سابقه‌ی ابداعات توانبخشی در امور معلولین توسط این بنیاد گفت: یکی از پروژه‌های توانمندسازی کودکان فلج‌مغزی که به صورت یک سخت‌افزار طراحی شده، در مدت شش ماه بر روی یک کودک فلج‌مغزی در مرکز توانبخشی الوند مورد ارزیابی و بهره‌برداری قرار گرفت و کودک مورد نظر پس از این مدت، توانست روی پای خود راه برود و تعادلش را حفظ کند.

کد خبر 36084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد