ارائه خدمات به سیزده هزار و ۴۶ نفر توانخواه در معاونت توانبخشی بهزیستی استان

پیوندی : خدمات به جامعه هدف بهزیستی بدون وقفه و شبانه روزی ارائه می گردد

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان سمنان احمد پیوندی معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان ضمن معرفی خدمات و فعالیتهای حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی از خدمات و توانمندیهای حوزه توانبخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان سخن گفت:

احمد پیوندی بیان داشت:
حقیقت انکار ناپذیر معلولیت و تاثیر آن بر سرنوشت فرد و جامعه  عاملی است که حوزه توابخشی بهزیستی در جهت بازگشت فرد دارای معلولیت به جامعه و برخورداری از زندگی مستقل  خدمات گسترده ای را به این قشر از جامعه هدف بهزیستی ارائه دهد.

معاون توانبخشی اداه کل بهزیستی استان سمنان اظهار داشت: خدمات حوزه توانبخشی شامل مجموعه اقدامات پزشکی، اجتماعی و آموزشی در جهت ارتقای  سطح کارایی و بازتوانی فرد دارای معلولیت و برای ایجاد یک زندگی مستقل با حفظ کرامت و شان انسانی است.

پیوندی در ادامه از انواع معلولیت شامل معلولیتهای  ذهنی، - روانی، جسمی حرکتی، حسی نابینایان –ناشنوایان سخن گفت و بیان داشت: اهداف توانبخشی در این راستا شامل پیشگیری از بروز معلولیت، جلوگیری از پیشرفت و حاد شدن آن  وافزایش آگاهی عمومی از این پدیده، تلاش برای خودکفایی فرد معلول و زندگی مستقل، تلاش برای ایجاد برابری فرصت های اجتماعی، آموزش و آگاه سازی معلول و خانواده وی از حقوقشان، تلاش برای بازگرداندن فرد معلول به جامعه، آماده سازی جامعه برای پذیرش معلول در مقام یک شهروند می باشد.

پیوندی در معرفی حوزه توانبخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان بیان داشت: اداره کل بهزیستی استان سمنان سیزده هزار و ۴۶ نفر را در سطح استان به تفکیک بینایی یکهزار و ۴۸ نفر، جسمی حرکتی چهار هزار ۶۱۴ نفر، ذهنی دو هزار و ۸۰۷ نفر، روان یکهزار و ۴۹۶ نفر، شنوایی یکهزار و ۸۵۷ نفر و صوت و گفتار ۶۲۴ نفر را تحت حمایت دارد.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان در ادامه افزود : بهزیستی استان ۵ مرکز روزانه سالمندان، ۴ مرکز شبانه روزی سالمندان و ۳ مرکز نگهداری بیماران عقب مانده ذهنی را در این بخش تحت نظارت دارد.

 پیوندی از  ارائه خدمات حوزه توانبخشی بیان داشت:

تعداد خدمت گیرندگان  توانپزشکی  ۱۴۰۱ نفر می باشند که شامل  ارائه خدمات کمک توانبخشی شامل وسایل بهداشتی کاشت حلزون وسایل کمک توانبخشی و خدمات بلع و دهان معلولین  با خرید خدمت از بخش غیر دولتی ۸۰۰۰ نفر از این خدمت  بهره مند شدند.

وی  همچنین گفت: بهره مندی تعداد ۳۰ نفر از اولیاء شاغل دارای فرزند معلول در دستگاههای دولتی استان از معافیت مالیات حقوق و دستمزد از دیگر خدمات حوزه توانبخشی دانست.

 معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان خدمات توانبخشی در حوزه هنر درمانی را از جمله اقدامات درمانی این حوزه تخصصی برشمرد و افزود :  تعداد ۳۴ مرکز روزانه شبانه روزی  در حیطه آموزشی بلند مدت و میان مدت و مسئولیت فنی به تعداد ۸۶ نفر و همچنین  تجهیز اتاق هنر در ۳۴ مرکز روزانه شبانه روزی از جمله خدمات وزه توانبخشی می باشد.

پیوندی بهره مندی تعداد ۷۵۰ نفر از معلولین از ایاب و ذهاب، بهره مندی ۹۰۰ نفر از دانش اموزان استان از کمک هزینه تحصیلی، بررسی متقاضیان در کمیسیون پزشکی به  تعداد پرونده ۸۴۶ پرونده و تعداد خدمت گیرندگان در کمیسیون پزشکی ۱۰۱۴۷ نفر و همچنین  تعداد پرونده های بررسی شده جهت فعالیتهای سربازی عضو خانواده معلول ۴۱ نفر  تا کنون بوده است.

 وی همچنین در خصوص اجرای طرح CBR  بیان داشت: تعداد معلولین خدمت گیرنده ۳۲۱۶ نفر در ۳۲۸ روستای استان از این خدمت بهره مند بوده اند که  عملکرد برنامه CBR در مناسب سازی محیط ۱۰۸ نفر ساخت و تعمیر مسکن  در این  حیطه شامل ۱۲ نفر بوده است.

پیوندی در پایان اظهار داشت از مجموع ۲۸ مرکز روزانه تحت نظارت حوزه توانبخشی این اداره  کل ۴ تا کارگاه تولیدی حمایتی ۷ تا حرفه اموزی مشغول به فعالیت و ارئه خدمت به جامعه هدف بهزیستی در حوزه توانبخشی می باشند.

کد خبر 35982

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد