کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی باید یک مدیریت واحد داشته باشد

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی گفت: روش‌های خشن و توأم با زور برای آوردن معتادان به کمپ‌های ترک اعتیاد، غیر قانونی است و ممکن است در برخی موارد، مصداق آدم‌ربایی باشد.

دکتر مسعود فیروزی که در جمع نمایندگان مردم در شورای شهرستان مشهد به پرسش‌های آنان در زمینه‌های مختلف مرتبط با فعالیت‌های بهزیستی پاسخ می‌داد در خصوص چگونگی انتقال افراد معتاد به کمپ‌ها گفت: کمپ‌های ماده ۱۵ و مراکز سرپایی ترک اعتیاد، خودمعرف هستند و استفاده از زور برای بردن معتادان به این مراکز، غیر قانونی و جرم است.

وی ادامه داد: مراکز اقامتی ماده ۱۶ خاص معتادان متجاهر است که با دستور قضایی به این مراکز آورده می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: یک طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر کارتن‌خواب با همکاری بهزیستی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، دادستانی، شهرداری و نیروی انتظامی از آذرماه گذشته در مشهد شروع شده که در بخش درمان و بازتوانی افراد با یکدیگر همکاری دارند.

وی اضافه کرد: در این طرح تا کنون حدود ۵ هزار نفر جمع‌آوری شده‌اند که در جلسه‌ی اخیر شورای هماهنگی در استانداری، مصوب شد که تا شش ماه نخست امسال، تمام ۹ هزار معتاد کارتن‌خواب شهر مشهد جمع‌آوری شوند.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی در زمینه آسیب‌های اجتماعی حاشیه‌ی شهر مشهد که یکی دیگر از سؤالات مطرح شده بود گفت: بحث آسیب‌های اجتماعی، یک بحث بین سازمانی و پیچیده است که بخشی از کار کنترل و کاهش آن بر عهده‌ی بهزیستی می‌باشد.

وی شرایط خراسان رضوی را خاص توصیف کرد و گفت: به خاطر بالا بودن جمعیت حاشیه‌نشین در مشهد و برخی عوامل دیگر، میزان آسیب‌های اجتماعی در این مناطق نسبتا زیاد است و مدیریت این وضعیت توسط تنها یک دستگاه و سازمان، شدنی نیست.

دکتر فیروزی یادآور شد: دستگاه‌های مرتبط، دستورالعمل‌های سازمانی خودشان را در این زمینه دارد و بر اساس همان دستورات عمل می‌کنند که گاها ممکن است با سایر دستگاه‌ها در تناقض باشد.

وی ادامه داد: چنانچه دستگاهی با این موضوع برخورد ‌شود و یک نگاه کلی و جامع‌نگر بر موضوع آسیب‌ها دیده نشود مشکل کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، با موانعی مواجه می‌شود.

وی همچنین به یکسان‌ نبودن آمار و اطلاعات مربوط به آسیب‌های اجتماعی در دستگاه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: این عدم یک‌پارچگی در اطلاعات و عملکرد درون دستگاهی و متفاوت با سایر نهادها، مدیریت آسیب‌ها را دشوار می‌کند.

وی ضمن برشمردن اقدامات و برنامه‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی بهزیستی گفت: اورژانس اجتماعی، پایگاه‌های خدمات اجتماعی، خانه‌های امن زنان خشونت دیده، خانه سلامت دختران خشونت دیده، مرکز بازپروری زنان و دختران آسیب‌دیده، خانه‌های میان‌راهی توانمندسازی، مراکز قرنطینه، مراکز کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و مراکز توانمندسازی کودکان کار و خیابان که زیر نظر بهزیستی اداره می‌شوند بخشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های بهزیستی در این زمینه را تشکیل می‌دهند.

وی اعلام کرد: چنانچه همکاری بین بخشی در خصوص ساماندهی آسیب‌ها، بیشتر شود و یک مدیریت واحد در زمینه‌ی کنترل و کاهش آسیب‌ها وحود داشته باشد و عدم ریشه‌یابی و پرداختن به حل اساسی مشکلات جمعیت‌های حاشیه‌ای را به عنوان راه‌حل‌های این موضوع ذکر کرد و گفت: در حالی که بسیاری دستگاه‌ها وظایفی در این خصوص دارند وقتی یک دستگاه وظایفش را انجام نمی‌دهد، بهزیستی را مسؤول می‌دانند و بهزیستی باید پاسخگوی عملکرد دیگر دستگاه‌ها باشد.

دکتر فیروزی در زمینه‌ی خدمات مددکاری به مددجویان که سؤال دیگری از سوی نمایندگان مردم بود گفت: پیش از تأسیس مراکز مثبت زندگی در مشهد و سطح کشور، مشکل پایین بودن کیفیت خدمات مددکاری به خاطر تعدد پرونده‌های مددجویان و کمبود مددکار در بخش دولتی، مطرح بود که با تأسیس این مراکز، اکنون این مشکل مرتفع شده است.

وی ادامه داد: اکنون ۱۹۳ مرکز مثبت زندگی در استان خراسان رضوی فعال شده که ۹۷ مرکز در مشهد می‌باشد و تمام پرونده‌های فعال بهزیستی، وارد این مراکز شده است.

وی خاطر نشان کرد: تا امروز که سه ماه از آغاز فعالیت این مراکز می‌گذرد بیش از ۹۰ درصد مددجویان دارای پرونده، منازل‌شان بازدید و وضعیت آنها مورد پایش مددکاران قرار گرفته است.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی در خصوص آموزش مددکاران که مطالبه‌ی برخی از اعضای شورا بود گفت: مددکاران پیش از استخدام در بهزیستی، تحصیلات دانشگاهی تخصصی را در این زمینه طی کرده اند و علاوه بر این، در هر سال برای هر مددکار بیش از ۵۰ ساعت آموزش تخصصی توسط اساتید این رشته برای مددکاران آموزش ضمن خدمت برگزار می‌شود تا دانش آنها به روز باشد.

در حال حاضر ۱۴ هزار و ۷۰۰ زن سرپرست خانوار از بهزیستی خراسان رضوی مستمری می‌گیرند

همچنین معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست در خصوص پشت نوبت مستمری‌ها با اشاره به وضعیت زنان سرپرست خانوار گفت: سیاست سازمان بهزیستی و به تبع آن، بهزیستی خراسان رضوی، اضافه کردن مستمری‌بگیران در حوزه اجتماعی نیست.

شهره شاهرودی افزود: به همین جهت، تمرکز ما بر استقلال و توانمندسازی این گروه‌ها است تا بتوانند خودشان به صورت مستقل به زندگی اجتماعی ادامه دهند و وابسته به بهزیستی یا سایر نهادهای حمایتی نباشند.

وی گفت: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۷۰۰ زن سرپرست خانوار از بهزیستی خراسان رضوی مستمری می‌گیرند و یک هزار و ۱۰۰ نفر نیز پشت نوبت مستمری هستند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ برنامه‌ی جایگزینی ۳۰۰ نفر از این مددجویان در دست اجرا است که در حال جایگزینی هستیم که از بین افرادی که توانمند و مستقل شده‌اند تعدادی خارج شده و از پشت نوبتی‌ها جایگزین می‌شوند.

وی همچنین افزود: به هر حال، همیشه ورودی‌های بهزیستی بیشتر از خروجی‌هاست و افزایش مددجویان، ممکن است ابهامات و سؤالاتی برای شهروندان ایجاد کند اما سیاست بهزیستی، افزودن جمعیت مستمری‌بگیر نیست و به همین جهت، برنامه‌های توانمندسازی و استقلالی زیادی را در دست اجرا برای مددجویان دارد.

کد خبر 35919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد