شهرتهران| سامانه پیامکی معبر برای طرح مشکلات مناسب‌سازی معابر

معاون امور توانبخشی بهزیستی شهرستان تهران از راه‌اندازی سامانه پیامکی معبر برای طرح مشکلات مناسب‌سازی معابر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایلنا، الهه شجاعی درباره مناسب‌سازی محیط برای افراد دارای معلولیت و سالمندان گفت: تعریف سازمان بهداشت جهانی( ۱۹۸۱)"  "توانبخشی” مهمترین اقدام برای مدیریت کم توانی ناشی از  معلولیت بوده که از سه منظر پزشکی، حرفه‌ای و اجتماعی قابل بررسی است. یکی از مسائلی که در توانبخشی اجتماعی بررسی می‌شود مناسب سازی محیط زندگی فردی و اجتماعی فرد دارای معلولیت و همچنین ابزارهای مورد استفاده‌ی اوست که نقش مهمی در به حداقل رساندن چالش‌های زندگی روزمره فرد، بازگرداندن وی به زندگی عادی و ارتقای سطح استقلالش دارد.

وی ادامه داد: در این راستا بررسی محیط زندگی فرد دارای معلولیت به منظور مناسب‌سازی منزل و خودروی او نخستین موضوعی است که بایستی مد نظر قرار گیرد. فراهم کردن  دسترسی به امکانات عمومی با مناسب‌سازی مبلمان شهری همچون پیاده‌روها، ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، تلفن‌های عمومی، سطل‌های زباله، خودپرازها، علائم و نورپردازی‌ها نیز موضوع مهم دیگریست که نبایستی از نظر دور بماند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی شهرستان تهران خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است مناسب سازی معابر شهری صرفا به منظور استفاده افراد دارای معلولیت نیست. امروزه سالمندان  زیادی در کشور زندگی می‌کنند که می‌توانند به واسطه مناسب سازی محیط به راحتی و بدون کمک دیگران در خارج از خانه تردد کنند. روند  رو به رشد سالمندی درکشور نشان می‌دهد جمعیت ایران در حال پیر شدن است لذا از همین امروز باید با فراهم کردن زیرساخت‌ها، تردد آسان را برای سالمندان آینده فراهم کرد.

شجاعی با اشاره به سیاست‌های کلی نظام تصریح کرد: در سیاست‌های کلی نظام که مرجع صدور آن مقام معظم رهبری است در بند ۱۱ بخش شهرسازی و بند ۹ بخش ایثارگران مورخ ۲۹/ ۱۱/ ۱۳۸۹  خواسته شده‌است که مناسب‌سازی بناها و مراکز خدمات عمومی برای جانبازان و معلولین متناسب با معیارهای مطلوب باشد. علاوه بر این، در مواد ۲ تا ۵ برنامه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، دستگاه­‌های متولی مکلف شده‌اند استانداردهای مناسب را در صدور مجوزها لحاظ نمایند. بر این اساس، وزارت راه و شهرسازی موظف است در همه طرح‌­های آماده­‌سازی و اجرای مجتمع­‌های مسکونی به صورت انبوه و نیز طراحی و اجرای شهرهای جدید، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت را رعایت کند.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین‌ گروه افراد دارای معلولیت، معلولین جسمی – حرکتی می‌باشند که توجه به مناسب سازی محل زندگی آنها تا حد زیادی از آسیب‌های جسمی و روانی آنها جلوگیری می‌کند، ‌ گفت: در خصوص مناسب سازی منزل افراد دارای معلولیت جسمی – حرکتی و سالمندان منازل این افراد باید طوری باشد که بتوانند به تنهایی نیازهای خود را برطرف کنند. به طور مثال در منازل این افراد باید مواردی مانند توالت فرنگی موجود باشد. همچنین در کنار توالت فرنگی دستگیره برای بلند شدن وجود داشته باشد. از روشویی ها و آینه هایی استفاده شود که ارتفاع کمی دارند. استفاده از نرده هایی که معلول بتواند تعادل خود را حفظ کند. از شیرآلاتی استفاده شود که به راحتی سرد و گرم شود. دوش های حمام باید کم ارتفاع باشند. ابعاد حمام بایستی به گونه ای که فرد بتواند با ویلچر خود داخل حمام برود. همچنین ابعاد آشپزخانه طوری باشد که تردد با ویلچر امکان پذیر گردد. ارتفاع کابینت های نشسته  ۷۰ و کابینت های ایستاده ۹۰ سانت متر باشد. برای فراهم شدن امکان استفاده از ویلچر، فضای خالی مناسب زیر کابینت های آشپزخانه پیش بینی گردد. ۱۱-در هر دو طرف پله ها باید نرده وجود داشته باشد. سطح پله ها نباید لغزنده باشد. همچنین رتفاع پله ها نباید زیاد باشد.

وی با اشاره به افراد دارای معلولیت شنوایی و بینایی گفت: افراد دارای معلولیت شنوایی و بینایی گروه دیگری از معلولین می باشند  که مناسب سازی محل زندگیشان باعث بالا رفتن سطح استقلال آنها و بهبود کیفیت زندگی شان می‌شود. مهم‌ترین مسئله‌ای که برای فرد نابینا و کم‌بینا مطرح است، حفظ ایمنی او است. باید هر وسیله‌ای را که احتمال بروز خطر دارد، از دسترس او دور نمایید، لوازمی مانند اشیای تیز، شیشه و… همگی باید از دسترسی فرد نابینا خارج شوند تا مانع از ایجاد خطر برای او شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی شهرستان تهران خاطرنشان کرد: همچنین لوازم و مبلمان در مسیر حرکتی او قرار نگیرند تا مانع از حرکت و موجب آسیب دیدن او نشوند. همچنین باید توجه نمود که گوشه‌های فرش تا نشده باشند تا موجب زمین خوردگی و آسیب رسیدن به فرد نابینا و کم‌بینا نشود. فرد کم‌بینا تا حدودی قدرت تشخیص رنگ‌ها و نورها را دارد. بنابراین بهتر است تا حد ممکن نور را وارد فضای خانه کنید. استفاده از نور مصنوعی و نور طبیعی خصوصا در گوشه‌ها و نقاط تاریک منزل فضا را جهت شناسایی و تشخیص بهتر میسر می‌کند.

شجاعی تصریح کرد: می‌توانید یک صندلی و یا مبل را در کنار پنجره، روشن‌ترین نقطه خانه قرار دهید تا فرد کم‌بینا هر فعالیتی نظیر کتاب خواندن را که نیاز به نور بیشتری دارد، در آن فضا به راحتی انجام دهد. اما در هنگام استفاده از آینه، سطوح براق و لوازمی که نور را منعکس می‌کنند دقت بیشتری داشته باشید تا نور را به گونه‌ای منعکس نکنند که موجب اختلال و بروز خطا در بینایی فرد شود.

وی با بیان اینکه همچنین استفاده از هالوژن‌ها و نورهای هدایت‌گر جهت راهنمایی بیشتر برای شناسایی مسیر کمک فراوانی می‌کنند، تصریح کرد: تضاد رنگی باعث قوی‌تر شدن قدرت تشخیص در فرد می‌شود. از رنگ‌های متضاد در شناسایی مسیر و لوازمی که فرد بیشتر با آنها در ارتباط است استفاده کنید اما توجه داشته باشید که رنگ‌ها بدون هیچ گونه طرح و نقشی باشند. به طور کلی در سطوح، پارچه‌ها، فرش و سایر لوازم الگوها و نقشینه‌ها را حذف کنید چرا که موجب خطای دید می‌شوند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی شهرستان تهران درباره مناسب سازی منزل افراد دارای معلولیت شنوایی تاکید کرد: تعبیه لامپ برای تبدیل صدای زنگ به نور یا ارتعاش. در این حالت به هنگام به صدا درآمدن زنگ آیفون، تلفن و سیستم های هشدار دهنده، روشن شدن لامپ باعث آگاه شدن فرد دچار معلولیت شنوایی از صدای زنگ این وسایل می شود. استفاده از هدفون برای تقویت صدای دریافتی، ‌ استفاده از وسایل وصل شونده به رادیو یا تلویزیون برای تقویت صدای آنها، ‌ استفاده از ساعت چشمک زن یا مرتعش شونده برای به موقع بیدار شدن از خواب می‌تواند برای مناسب‌سازی منزل برای افراددارای معلولیت شنوایی موثر باد.

شجای تصریح کرد: به خاطر داشته باشیم مناسب سازی یک ضرورت عمومیست که از خانه به کوچه، سپس به خیابان، حمل و نقل، اماکن عمومی و... و. گسترش می‌یابد و هر یک از ما در دوره‌ای از زندگی خود این ضرورت را با گوشت و پوست خود لمس می‌کنیم. در حال حاضر، سازمان بهزیستی کشور به عنوان دبیرخانه مناسب سازی در حال فعالیت بوده و دبیر این ستاد، رییس سازمان است. تصمیمات ستاد برای کلیه دستگاههای مشمول لازم الاجراست و سامانه پیامکی معبر به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ به منظور طرح مشکلات مردمی در خصوص مناسب سازی معابر، اماکن عمومی، محیط‌های شهری و ساختمان‌های اداری راه اندازی شده است. هدف از راه‌اندازی این سامانه برقراری ارتباط دوسویه افراد معلول، جانباز، سالمند و سایر افراد کم توان با سازمان بهزیستی و برطرف کردن مشکلات و معضلات موجود در زمینه دسترسی آن‌ها به معابر و اماکن عمومی برای تسهیل تردد این افراد است.

وی ادامه داد: برگزاری جلسات مستمر دبیرخانه مناسب سازی در سازمان بهزیستی کشور و ادارات استانی، ابلاغ ۲۴۶مصوبه ی مربوط به ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت به  کلیه دستگاه‌های اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکار، ارزیابی وضعیت مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری در جشنواره شهید رجایی، برنامه ریزی برای اهدای نشان مناسب سازی به دستگاههای با کاربری عمومی مناسب سازی شده و دسترس‌پذیر برای افراد دارای معلولیت  از سایر اقدامات سازمان بهزیستی در این راستا به شمار می رود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی شهرستان تهران تصریح کرد: بازدید از ساختمان ۴۹ دستگاه دولتی با هدف ارزیابی عملکرد آنان در خصوص مناسب سازی فضاهای عمومی، بررسی عملکرد مدارس منطقه ی ۸ برای فراهم نمودن شرایط تحصیل دانش آموزان دارای نیازهای ویژه در مدارس عادی به منظور فراهم نمودن آموزش تلفیقی، آموزش استانداردهای ساخت رمپ و سرویس های بهداشتی بدون مانع به پیمانکاران مدارس منطقه ی ۴، پرداخت کمک هزینهی مناسب سازی منزل و خودرو به ۹۴ مددجوی تحت پوشش، پیگیری مصوبات ستاد مناسب سازی بهزیستی شهر تهران از جمله اقدامات این اداره در سال ۹۹ به شمار می‌رود.

کد خبر 35894

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد