شهر تهران| ۹۱ معلول بدون پرونده بهزیستی از یک محله شناسایی شدند

از اقدامات بزرگ مدیریتی بهزیستی شهر تهران علاوه برارائه خدمات به خانواده بزرگ مددجویان بهزیستی مثل واکسیناسیون، ارائه امکانات توان‌بخشی، کنترل آسیب‌های اجتماعی، شناسایی معلول ها و ... سال گذشته یک هزار ۴۰۱ کودک کار و خیابانی شناسایی و تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتند.  

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری فارس، ساماندهی کودکان کار و خیابان، مهار آسیب‌های اجتماعی، حمایت از مددجویانی مثل معلولان و سالمندان و... از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مدیر بهزیستی شهر تهران بزرگ است. شهری با ۸ میلیون نفر جمعیت در حوزه مدیریتی که از هر طرف به‌سوی حاشیه‌نشینی ختم می‌شود.

سید سعید آرام با ۲۵ سال سابقه مدیریت در دیگر اداره‌های بهزیستی شهرستان‌ها دقیقاً مصادف با بروز بحران ویروس کرونا به مدیریت بهزیستی شهر تهران بزرگ منصوب شد؛ او از اقدامات تخصصی اداره بهزیستی در تهران بزرگ می‌گوید:

 **واکسیناسیون مددجویان در مراکز سالمندان و دیگر مراکز نگه‌داری معلولان یکی از دغدغه‌های مهم این روزها است. بهزیستی شهر تهران با توجه به اهمیت جغرافیایی پایتخت چه میزان توانسته است مددجوهای تحت حمایت بهزیستی را واکسینه کند؟

مدد جویان تحت حمایت بهزیستی در گروه‌های متفاوتی هستند. افرادی واکسن دریافت کردند که در مراکز بهزیستی نگه‌داری می‌شوند. با احتساب واکسیناسیون انجام‌شده تا پایان فروردین امسال، برای یک هزار و ۱۲۵ نفر  از مددجویان و پرسنل مراکز شبانه‌روزی سالمندان واکسیناسیون کووید ۱۹ انجام شد. همچنان عملیات واکسیناسیون در حوزه توان‌بخشی بهزیستی شهر تهران ادامه دارد.

 علاوه بر واکسیناسیون کووید ۱۹، طبق روال گذشته هرسال، برای حمایت از سلامت مدد جویان در مراکز شبانه‌روزی سال گذشته دو هزار و ۲۳۵ نفر از مددجویان واکسن آنفلوانزا دریافت کردند. از این تعداد یک هزار و ۳۹۲ نفر سالمند،  ۶۹۵ نفر  معلول ذهنی و ۱۴۸ نفر بیماران اعصاب – روان بودند.

**با شیوع ویروس کرونا از سال گذشته بازار مسکن دچار التهاب و افزایش بی‌منطق اجاره‌بها شده و مشکلاتی را برای مستأجران به‌خصوص اقشار ضعیف جامعه به وجود آورده است. آیا بسته حمایتی که رئیس‌جمهور برای حمایت از اقشار ضعیف و مستأجر در نظر گرفته بود شامل مددجوهای بهزیستی شهر تهران هم شد؟

بله ازآنجایی‌که تعداد قابل‌توجهی از مددجوهای بهزیستی شهر تهران به دلیل مشکلات جسمی ـحرکتی و ذهنی قادر به کار نیستند. جزی اقشار کم‌درآمد جامعه محسوب می‌شوند این طرح شامل حال این اقشار هم می‌شود. معاونت توان‌بخشی شهر تهران حدود ۲ هزار ۷۵۰ نفر را برای گرفتن تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به بانک معرفی کرد همچنین ۵۰ نفر دیگر را برای دریافت ودیعه مسکن به مبلغ ۳۰ میلیون تومان هم به بانک‌های مشخص‌شده معرفی کردند.

معلولانی که پنهان‌شده‌اند
**شرایط شناسایی و حمایت از معلول‌های جامعه به‌گونه‌ای است که مددجوها باید خودشان به سایت بهزیستی مراجعه کنند و مشخصات خودشان را وارد کنند. تا بتوانند با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی در خانواده بهزیستی قرار بگیرند و از تسهیلات بهزیستی استفاده کنند؛ اما همان‌طور که می‌دانیم بسیاری افراد آسیب‌دیده جامعه خودشان به‌شخصه در شرایطی از سلامت جسمی و روحی نیستند که بتوانند به‌تنهایی مراحل قانونی را طی کنند. حتی بارها شنیده‌شده بسیاری از افراد معلول توسط خانواده‌هایشان پنهان‌شده‌اند. آیا برای شناسایی این طیف از افراد جامعه فکری شده است؟

پیش‌ازاین برای شناسایی این افراد در جامعه قدم‌هایی برداشته‌شده است. هرچند بیشتر این افراد در حاشیه شهرهای مرزی کشورمان زندگی می‌کنند. مراکز بهداشتی در کل کشور می‌توانند برای شناسایی به‌موقع این افراد به ما کمک کنند. اما درهرصورت واحدی در بهزیستی شهر تهران وجود دارد به نام شناسایی معلول، مبتنی بر جامعه شهری. برای این کار سال گذشته به یکی از محله‌های شلوغ و پر دغدغه شهر تهران «محله هرندی» سر زدیم و با پیگیری و رصد همه کوچه‌پس‌کوچه‌های این محله توسط کارشناسان، حتی در برخی موارد پرس و جوی خانه به خانه، توانستیم  ۴۵ معلول دارای پرونده در بهزیستی شهرستان تهران را شناسایی کنیم. آنچه بیشتر اهمیت داشت شناسایی ۹۱ معلول فاقد پرونده بود. کارشناسان برای این مددجوها تشکیل پرونده دادند تا در مجموعه خانواده بهزیستی قرار بگیرند و بتوانند از امکانات توان‌بخشی، بهداشتی و پزشکی بهره‌مند شوند. البته همه این افراد به کمیسیون پزشکی اداره بهزیستی معرفی‌شده‌اند.

محله هرندی پاتوقی برای آسیب دیدگان اجتماعی
**محله هرندی در شهر تهران یکی از محله‌هایی است که بخش زیادی از آسیب‌های اجتماعی در این محدوده بروز کرده‌اند و همان‌جا ساماندهی می‌شوند دراین‌باره توضیح دهید؟

ازجمله اقدامات  بهزیستی در منطقه هرندی افتتاح یک مرکز اقامتی ویژه آقایان بود که در سال ۱۳۹۹ در این مرکز ۱۲۵ نفر پذیرش‌شده‌اند. ۵۲ هزار ۱۹ نفر نیز طی سال گذشته از مرکز گذری  خدمات دریافت کرده‌اند.

۲ هزار ۶۶۱ خدمت گیرنده در مرکز سرپناه شبانه زنان در طول سال پذیرش‌شده‌اند.

در طول سال گذشته ۹ هزار ۱۱۳ خدمت گیرنده دریکی از پایگاه خدمات کاهش آسیب مراجعه داشته‌اند همچنین ۶۴ هزار ۷۹۶ خدمت گیرنده در دو مرکز گذری (سرپناه شبانه) در طول سال خدمات گرفته‌اند.

 حمایت از کودک و خانواده
**از مهم‌ترین فعالیت‌های حوزه امور اجتماعی در بهزیستی شهر تهران کدام طرح‌ها هستند؟ و چه فعالیت‌هایی دراین‌باره انجام‌شده است؟

حمایت از کودک و خانواده کودک از مهم‌ترین طرح‌های امور اجتماعی است که کارشناسان از سال گذشته بسیار دقیق آن را دنبال می‌کنند. با این طرح تابه‌حال توانسته‌ایم  ۱۴ موسسه کودک و خانواده در سطح شهرستان تهران راه‌اندازی کنیم و تعداد یک هزار ۴۰۱ کودک کار را در شهر تهران شناسایی و تحت پوشش قرار دهیم.

با شکلات تلخ کودکان خیابانی را جمع می‌کنیم
**در طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار جمع‌آوری و حمایت آن‌ها در از سطح خیابان با توجه به شیوع ویروس کرونا چه اقداماتی انجام‌شده است؟

در ابتدا باید جامعه را برای پذیرش جمع‌آوری و ساماندهی این کودکان آماده می‌کردیم. مؤثرترین تبلیغات و آماده‌سازی جامعه ساخت برنامه تلویزیونی بود که با پخش مستند «شکلات تلخ» سعی کردیم در حد امکان ذهن جامعه را برای اجرایی کردن طرح حمایت از کودکان کار آماده کنیم این برنامه از شبکه ۵ سیما پخش می‌شد.

 طرح جمع‌آوری کودکان از مرداد سال ۹۹  آغاز شد و تا پایان همان سال حدود ۶۹۹ کودک ساماندهی شدند که ۱۳۹ نفر از این کودکان ایرانی و ۵۵۸ نفر غیر ایرانی و از اتباع خارجه هستند.

**چه اقداماتی برای ساماندهی کودکان کار و خیابان انجام شد؟  

 کودکان در مراکز اسکان موقت نگه‌داری شدند و خدمات مددکاری شامل ارتباط با خانواده و حتی بازدید از منازل آن‌ها انجام شد در مدت سه روز معاینات پزشکی درمانی و مشاوره روانشناسی انجام شد از آن‌ها به عمل آمد. در صورت احراز هویت خانواده و داشتن مدارک هویتی و تشخیص تیم غربالگری کودک در وهله اول با حمایت از خانواده، کودک تحت نظر کارشناسان بهزیستی به خانواده تحویل داده می‌شد و در صورت عدم شرایط لازم برای ترخیص، پرونده کودک به بهزیستی شهر تهران ارجاع داده می‌شد تا در مراکز شبه خانواده  نگه‌داری شود.

کودکان خارجی در بهزیستی
**کودکان اتباع چطور؟ برای آن‌ها چه تصمیمی گرفته شد؟

در صورت عدم شناسایی خانواده یا نداشتن مدارک هویتی با اخذ دستور قضایی در همان روز کودک به اسکان موقت معرفی می‌شود. اگر کودک خارجی مجوز اقامت داشته باشد. این مجوز به تأیید کل امور اتباع مهاجرین رسیده باشد به مراکز توانمندسازی بهزیستی شهر تهران معرفی می‌شود.

**در خصوص توانمندسازی کودکان در مراکز «شبه خانواده» بگویید در این مراکز چه اقداماتی انجام می‌شود؟

احداث مراکز «شبه خانواده» تلاش بهزیستی برای نگهداری از کودکان آسیب‌دیده بی‌سرپرست و بد سرپرست است تا این کودکان نیز بتوانند در فضایی شبیه خانواده رشد کنند، سازمان بهزیستی سعی دارد با ایجاد مراکز شبانه‌روزی دولتی و غیردولتی برای کودکانی که به دلایلی به‌طور دائم یا موقت از سرپرستی مؤثر و باصلاحیت محروم هستند سرپناهی مناسب و امن ایجاد کند. این مراکز برای حفظ سلامت جسمی، اجتماعی، روانی و رشد و بالندگی معنوی کودکان در نظر گرفته‌شده است. هرچند از اقامت درازمدت کودکان در این مراکز اجتناب می‌شود و سعی بران است که با نظارت کامل، کودکان به کانون خانواده‌هایشان که غربال‌شده‌اند بازگردند. با تلاشی که سال گذشته در بهزیستی شهر تهران انجام شد ۳۳ نفر از فرزندانی که در مراکز شبه خانواده نگه‌داری می‌شدند توانمند شده و به‌طور مستقل ترخیص شدند. و موفق شدیم ۲۱۸ کودک را نیز به کانون گرم خانواده‌شان برگردانیم این در شرایط است که توانمندسازی برای خانواده این کودکان نیز انجام‌شده است.

«مثبت زندگی» آسیب‌ها را رصد می‌کند
**آیا مراکزی برای رصد و شناسایی بهتر این کودکان در خانواده‌های بد سرپرست و یا محله‌های دورافتاده‌تر و حاشیه وجود دارد تا بتوان مشکلات را بهتر شناسایی کرد؟

۹۴ مرکز مثبت زندگی سال گذشته راه‌اندازی شد. پراکندگی این مراکز در جای‌جای محله‌های شهر تهران می‌تواند ارتباط مؤثرتری بین اداره بهزیستی و مردم برقرار کند.

**بسیاری از کودکان دست‌آخر به دلیل نداشتن خانواده به هر دلیلی به مراکز بهزیستی سپرده می‌شوند و برخی آن‌ها فرصت این را پیدا می‌کنند که به خانواده‌ای سپرده شوند سال گذشته چه تعداد از این کودکان به فرزندخواندگی رفتند؟

۹۴ کودک با گذراندن مراحل قانونی به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی سپرده شدند.

**حوزه مشارکت‌های بهزیستی شهر تهران در واحد مسکن و وام‌های خوداشتغالی قدم‌هایی برداشته است؟

در طول سال گذشته تعداد ۵۰۱ واحد مسکن مهر به مددجویان بهزیستی واگذار شد همچنین ۴۶۲  نفر بیمه خویش‌فرمایی و کارفرمایی دریافت کردند.
 وام کارفرمایی نیز در بهزیستی بسیار رونق گرفته است و طبق این وام هر کارفرمایی می‌تواند مددجوهای بهزیستی را به کار بگیرد و به ۱۰ مورد از مراجعه‌کنندگان در شهر تهران وام کارفرمایی داده‌شده است. وام خوداشتغالی نیز به ۲۰۸ مددجو پرداخت‌شده است. حوزه پشتیبانی دفترچه بیمه ۱۸ هزار ۲۱۷  نفر از مددجویان حوزه اجتماعی و توان‌بخشی بهزیستی را تمدید کرده است.

**یکی از درخواست‌های مکرر معلولان در حوزه توان‌بخشی، مناسب‌سازی برای عبور و مرور افرادی است که به‌اندازه افراد عادی جامعه حق‌دارند از امکانات جامعه استفاده کنند. در این مورد چه اقداماتی در شهر تهران انجام‌شده است؟

 مناسب‌سازی شرایط عبور و مرور و حمل‌ونقل در شهر برای استفاده معلولان، بسیار اهمیت دارد و این مهم با همکاری دیگر سازمان‌ها مقدور است؛ اما بااین‌وجود بهزیستی شهر تهران اقداماتی را برای مناسب‌سازی انجام داده است مثلاً بنا به درخواست مددجو کارشناسان وارد منزل مددجو می‌شوند و شرایط عبور و مرور را در منزل تسهیل می‌کنند. طی سال گذشته تعداد ۴۵ مورد منزل مددجو را مناسب‌سازی کردیم مثل ساختن رمپ‌های کوچک، هم‌سطح کردن بعضی سطوح.
 برای رفاه حال بیشتر مددجوها ۴۹ مورد خودرو ویژه مددجویان مناسب‌سازی شده است. همچنین با کمک کارشناسان و طی کردن مراحل قانونی ۲۰۷ نفر از مددجویان از پلاک ویژهٔ معلولان استفاده کردند و همچنین برای ۴۸۰ نفر از توانیابان  مجوز ورود به طرح ترافیک صادر شد.

 طرح همدلی در شهر تهران
**بهزیستی شهر تهران در پویش طرح همدلی مؤمنانه در بحران ویروس کرونا و ماه مبارک رمضان چقدر سهم داشته است؟

توزیع تعداد ۴ هزار بن خرید کالا به مدد جویان، توزیع ۳۰۰ عدد کارت خرید کالا. توزیع تعداد ۲۶ هزار ۹۸۰ بسته ارزاق در پویش پازل  همدلی. توزیع تعداد ۶ هزار بسته لوازم‌التحریر، ۴۵ عدد تبلت و موبایل و یک هزار جفت کفش و لباس. همچنین در پویش عیدانه برای حمایت از مددجویان بهزیستی یک هزار ۲۵۰ کارت خرید کالا از افق کوروش، ۸ هزار و ۱۰ بسته ارزاق  به همت خیرین بین مددجویان توزیع شد.

مشاوره و کرونا
 **در حوزه مشاوره و روان‌شناختی و مهار بحران رو حی که در بحث ویروس کرونا و دیگر آسیب‌های اجتماعی به وجود آمد بهزیستی شهر تهران چه امکاناتی را در اختیار مردم قرارداد؟

۴۸ در سال گذشته حدود یک هزار ۲۵۰ مورد مراجعه حضوری و  ۳۶۲ هزار ۳۶۷ مورد تماس تلفنی  در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مداخلات روان‌شناختی انجام‌شده است همچنین برگزاری وبینار، کارگاه و دوره‌های آنلاین جهت پیشگیری از اعتیاد، ایدز و معلولیت و مهارت‌های زندگی توسط ۶ موسسه برای  ۴۶ هزار و ۷۱۵ نفر صورت گرفته است؛ همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ای به‌صورت تلفنی در مرکز ۱۴۸۰، تعداد ۳۴۹ هزار ۲۹۷ نفر با این سامانه تماس گرفتند.

حذف کودک معلول با مشاوره ژنتیک
**مراکز غربالگری و مشاوره ژنتیک برای فرزند آوری پیش از ازدواج و دوران بارداری نیز در مراکز بهزیستی انجام می‌شود؟

 مشاوره ژنتیک پزشکی برای حذف و کاهش شیوع و بروز معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک طراحی‌شده است. زمان انجام مشاوره ژنتیک پزشکی پیش از ازدواج، پیش از بارداری و حین بارداری است. ۱۹ مرکز غیردولتی و یک مرکز دولتی مشاوره ژنتیک را انجام می‌دهد و در سال گذشته تعداد ۱۱ هزار ۶۹۸ مشاوره ژنتیک انجام‌شده است؛ البته حوزه پیشگیری بهزیستی شهر تهران برای پیشگیری از معلولیت شنوایی و بینایی برای کودکان غربالگری انجام می‌دهد برای پیشگیری از معلولیت شنوایی ۴۴ هزار ۹۳۷ کودک و پیشگیری از معلولیت بینایی ۱۴۳ هزار ۴۰۴ کودک در سال گذشته غربال‌شده‌اند.

کد خبر 35837

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد