نشست خبری تشکل های معلولین همسو با سازمان بهزیستی برگزار شد

نشست خبری مشترک تشکل های معلولین همسو با سازمان بهزیستی در باب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت با همکاری بهزیستی و خانه مطبوعات و رسانه های استان یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان یزد؛ در این نشست، پارسائیان قائم مقام جامعه نابینایان و مشاور ویژه مدیرکل بهزیستی در امور معلولین اظهار داشت: تا سال 1383 در کشور هیچ سند مدوّن جامع حقوقی در رابطه با افراد دارای معلولیت نداشتیم و با پیگیری تشکل ها و سازمان های مردم نهاد درحوزه معلولین و با همکاری سازمان بهزیستی در سال 83 طرحی مشتمل بر 16 ماده تحت عنوان قانون جامع حمایت از حقوق معلولین در مجلس به تصویب رسید.

وی با اشاره به عدم ضمانت اجرایی این قانون گفت: بعد از آن یک سند حقوقی دیگری با عنوان کنوانسیون حقوق معلولین که یک کنوانسیون جهانی و مشتمل بر 50 ماده بود در 13 آذر 87 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

محمد حسن پارسائیان در ادامه عنوان کرد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در هر جامعه ای بسته به شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه، چیزی حدود 5 تا 10 درصد جامعه به نحوی با محدودیت هایی مواجه هستند که از این 10 درصد، 5 درصد نیاز به خدمات ویژه دارند.

 وی با بیان اینکه معلولین هم به عنوان یکی از اقشار جامعه و شهروندان جامعه هستند، گفت: کرامت انسانی که همیشه در جهان بینی و قانون اساسی ما یک مفهوم مورد تایید است اقتضاء می کند که معلولین هم به عنوان یکی از اقشار دارای حق جامعه شناخته شوند و حقوقشان در زمینه های مختلف تامین شود.

وی با اشاره به تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان در 20 اسفند ماه 1396 مشتمل بر 34 ماده و 29 تبصره در مجلس شورای اسلامی گفت: در این قانون محورهای مختلفی را در خصوص امور معلولین از قبیل مناسب سازی، تردد، دسترس پذیری، بهداشت و درمان و توانبخشی، آموزش، مسکن، اشتغال، فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی های عمومی، حمایت های قضایی و حمایت های اداری و استخدامی و معیشتی در برمی گیرد.

پارسائیان رویکرد این قانون را رویکرد حمایتی دانست و اظهار داشت: همه ارگان ها و دستگاه ها موظف به انجام امور مربوط به معلولین هستند البته به عنوان یک حق؛ نه به عنوان یک لطف.

این نماینده عدم تخصیص بودجه کافی به این قانون را مانع بزرگ بر سر راه آن از گذشته تا بحال ذکر کرد و گفت: این قانون یک محتوای غنی دارد و در صورت اجرا می تواند بخش های زیادی از زندگی افراد دارای معلولیت را تحت تاثیر خود قرار دهد و جهت بهبود زندگی و کیفیت بخشی به زندگی آن ها اثرگذار باشد ولی به دلیل عدم تخصیص بودجه کافی به این قانون، مشکلات به قوّت خود باقیست.

وی نقش رسانه ها در قانون را مهم دانست و اظهار داشت: در خصوص فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی های عمومی در رابطه با نحوه تعامل با افراد دارای معلولیت، حقوق معلولان، نیازها و مشکلاتشان؛ نهادهای فرهنگی جامعه متولی این کار هستند.

مشاور مدیرکل بهزیستی در امور معلولین با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی رسانه در خصوص اشتغال معلولین گفت: در قانون سه بخش پیش بینی شده " بخش دولتی، بخش خصوصی و بخش خوداشتغالی و خویش فرمایی" و اگر اطلاع رسانی کافی در خصوص مشوق های کارفرمایان بخش خصوصی توسط رسانه ها و مطبوعات صورت پذیرد می تواند قدمی باشد در زمینه اشتغال که یکی از دغدغه های مهم جامعه امروزی ماست به خصوص در رابطه با معلولین.

محمدحسن پارسائیان تصریح کرد: جامعه نابینایان به عنوان تشکل مردم نهاد از سال 76 با مجوز استانداری تاسیس شده و یکی از تشکل های فعال در استان می باشد که در حال حاضر بیش از 350 عضو دارد و جامعه هدف این تشکل چیزی حدود5700 نفر از افراد دارای نقص بینایی می باشد و جامعه در حد توان خود خدمت رسانی به این عزیزان انجام می دهد.

این مسئول در پایان پیشنهاد داد که رسانه ها به عنوان یک رکن جامعه مدنی می توانند در مقاطع مختلف در قالب ستونی در خصوص حقوق معلولین از ادارات بخواهند اعلام نمایند که تکلیف قانونی خود را در این زمینه تا چه حد انجام داده اند؟

مشکلات مالی، کانون ناشنوایان را ضعیف کرده است

 در ادامه این نشست شایق نماینده کانون ناشنوایان استان گفت: نامناسب بودن ساختمان کانون و مشکلات مالی و عدم توانایی در جذب کمک باعث شده روز به روز کانون ناشنوایان ضعیف تر شده و اگر پشتوانه و حمایت مالی نداشته باشیم ادامه فعالیت کانون در این شرایط مقدور نخواهد بود و این در حالیست که در حال حاضر کانون ناشنوایان 700 نفر پرونده فعال و 300 نفر کارت عضویت دارند.

مینا شایق گفت: بیشترین مشکل ناشنوایان در ارتباط برقرار کردن است و اگر بتوان ادارات را موظف کرد که در هر ارگانی یک الی دو نفر زبان اشاره را آموزش ببینند بسیاری از مشکلات ناشنوایان حل می شود.

وی با باین اینکه در استان تنها 5 نفر مترجم ناشنوا داریم، گفت: در خصوص حق الزحمه مترجمین پیشنهاد بنده این است در جلسات کشوری ردیف بودجه ای تعیین شود تا دست بهزیستی هم باز باشد و سازمان بهزیستی کشور می تواند دستورالعملی را ابلاغ نماید و این مهم عملیاتی شود.

نماینده کانون ناشنوایان استان تصریح کرد: سال گذشته تفاهم نامه چهار جانبه ای بین کانون ناشنوایان، بهزیستی، صدا و سیما و شورای شهر امضاء گردید تا یک مترجم در یک برنامه خبر و دو برنامه پزشکی صدا و سیما حضور داشته باشد ولی متاسفانه مبلغ پرداختی کفاف هزینه ایاب و ذهاب مترجمین هم نمی داد.

وی با اشاره با وضعیت فعلی کرونا و آموزش آنلاین به دانش آموزان ناشنوا عنوان کرد: علاوه بر مشکل اینترنتی که داریم ناشنوایان قادر به برقراری ارتباط زود و سریع نیستند.

وی به عنوان بزرگترین درخواست از رسانه ها، عنوان کرد: امیدوارم که شنواها، فرهنگ ما را بشناسند و بتوانند ما رو درک کنند و برنامه های صدا و سیما، مترجم و زیرنویس تلویزیونی داشته باشد و تقریباً یک سوم از کادر تلویزیون رو به مترجمین اختصاص دهید تا خروجی خوبی داشته باشد.

گفتنی است؛ از 28 هزار و300 معلول تحت پوشش بهزیستی یزد،4 هزار و 319 نفر ناشنوا هستند و از این تعداد حدوداً 1200 نفر معلولیت شنوایی شدید دارند.

عدم تخصیص بودجه، سد راه اجرایی شدن قانون حمایت از معلولین

مجتبی کریمی؛ نماینده انجمن ضایعه نخاعی استان اظهار داشت: بحث های کلی و مشترک بین همه افراد دارای معلولیت وجود دارد ولی در نهایت مشکل این قانون در بحث اجرای آن بوده به نحوی که یکی بحث تخصیص بودجه است و دیگری هم بحث فرهنگی است و قطعاً با اجرایی شدن قانون، بخش عمده مشکلات معلولین حل می شود.

وی در ادامه عنوان کرد: به طور مثال در بحث مناسب سازی در ادارات، نظرات مختلفی ارائه می گردد ولی در اصل فلسفه مناسب سازی این است که فرد معلول بتواند مانند سایر افراد جامعه از پس انجام کار خود بربیاید.

معاون توانبخشی بهزیستی استان در ادامه افزود: در حال حاضر در استان 620 نفر معلول تحت پوشش ضایعه نخاعی داریم که این افراد یک سری خدمات مستمر دریافت می کنند و یک سری خدمات هم مثل لوازم بهداشتی نیاز است که ماهانه 610 هزار تومان سقف اعتباری هست که به هریک از معلولین ضایعه نخاعی در سال 99 پرداخت گردیده است.

مسعود نشان با اشاره به فعال بودن و پویا بودن انجمن ضایعه نخاعی در استان عنوان کرد: این امر باعث شده که معلولین ضایعه نخاعی کمتر مورد توجه قرار گیرند.

وی یکی از معضلات مهم در این راستا را سقوط از درخت مخصوصاً در فصل میوه چینی عنوان کرد و گفت: به غیر از تصادفات رانندگی، بحث پیشگیری از معلولیت اقتضا می کند که این معضل هم توسط دستگاه های مربوطه از جمله جهاد کشاورزی و دهیاری ها، آموزش های لازم داده شود و تدابیری اندیشیده شود تا حداقل آسیب را در این زمینه داشته باشیم.

تا نقطه مطلوب و ایده آل، هنوز فاصله داریم

محمد حسین رادمنش؛ نماینده جامعه معلولین استان گفت: جامعه معلولین استان یزد از سال 1376 به صورت غیررسمی و از سال 1377 رسماً فعالیت خود را در حیطه استانی آغاز کرده است که در حال حاضر هزار نفر تحت پوشش دارد و خدمت رسانی به تمامی اقشار معلولین صورت می پذیرد و دارای دو مرکز روزانه حرفه آموزی و توانبخشی ویژه دختران کم توان ذهنی داریم و اخیراً هم مجوز مرکز مثبت زندگی را داریم که حدود 8 ماه است در زمینه مددکاری، توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری در حال ارائه خدمات هستیم.

وی در ادامه توزیع و تهیه وسایل کمک توانبخشی را از دیگر وظایف جامعه معلولین برشمرد و گفت: افراد نیازمند، معلولین و افراد غیر معلول که در بهزیستی پرونده ای ندارند می توانند  با مراجعه به جامعه معلولین از این خدمات بهره مند گردند و به صورت امانی از این وسایل استفاده نمایند.

رادمنش از دیگر افتخارات جامعه معلولین را انتشار ماهنامه رسمی آوای رسا عنوان کرد و گفت: این ماهنامه هر سال در جشنواره مطبوعات  و رسانه های کشور حائز رتبه می شود و این نشریه حیطه کشوری دارد و رایگان در کل کشور توزیع می گردد.

نماینده جامعه معلولین با اشاره به 63% مناسب سازی در ادارات و معابر خاطر نشان کرد: برای بنده به عنوان یک معلول ویلچری قابل قبول نیست و درست است که در سال گذشته با همکاری شورای شهر، شهرداری و بهزیستی اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته ولی تا نقطه مطلوب و ایده آل هنوز فاصله داریم.

مسعود نشان؛ معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد از تشکل ها به عنوان بازوان اجرایی سازمان بهزیستی یاد کرد و گفت: تشکل ها در واقع پل ارتباطی هستند که به طور مستقیم با جامعه هدف مواجه هستند و خیلی از مسائل و نیازهای جامعه هدف را شناسایی کرده و پیگیر هستند.

 وی حضور تشکل ها در این نشست را نشان از امیدواری این عزیزان به حل مشکلاتشان دانست و گفت: ما این حضور را به فال نیک می گیریم. در واقع ما باید مشارکت مردم را در ارتباط با تشکل ها، افزایش دهیم و اگر مردم و خیّرین هم کمک های مستقیم نقدی و غیرنقدی خود را به جوامع معلولین اهداء نمایند؛ خیر پایداری را برای خود و کمک زیادی به مخاطبین ما خواهند کرد.

گفتنی است؛ این نشست با حضور نماینده جامعه معلولین؛ محمد حسین رادمنش، نماینده جامعه نابینایان؛ محمد حسن پارسائیان، نماینده کانون ناشنوایان؛ مینا شایق و نماینده انجمن ضایعه نخاعی؛ مجتبی کریمی در محل بهزیستی استان برگزار شد.

کد خبر 35778

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد