برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم راهی مطمئن برای حفظ سلامت بینایی کودکان

تنبلی چشم اختلالی در بینایی فرد است که باعث می شود دید یک چشم و گاهی دو چشم کاهش پیدا کند به طوری که حتی با اصلاح عیب انکساری (با استفاده از عینک و لنز و ....) و رفع مشکلات ساختمانی چشم نیز برطرف نشده و ادامه می یابد.

این اختلال هرچه دیر تر تشخیص داده شود درمان دشوارتر می شود و میزان بهبودی کمتر خواهد بود به طوری که اگر درمان در سنین 10 تا 12 سالگی آغاز شود ، دید  کامل نخواهد شد و پس از 12 سالگی نیز اثری در بهبود دید چشم ندارد .

نکته قابل توجه اینکه  در بیشتر موارد ظاهر چشم تنبل کاملا طبیعی است و هیچ نشانه ای از بیماری در آن دیده نمی شود به همین دلیل پدر و مادر و اطرافیان متوجه خطر مهمی که بینایی کودک را تهدید می کند نیستند .لذا تنها راه پیشگیری از " تنبلی چشم  " تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و از آنجا که بسیاری از این عوامل برای خانواده ها ناشناخته است چشم همه کودکان می بایست حداقل 4 بار هرسال ( در سنین 6-3 ) قبل از دبستان غربال شود ..

سال 1399   تعداد 55693 کودک گیلانی تحت پوشش برنامه کشوری پیشگیری از آمبلیوپی  قرار گرفتند که 2 درصد کودکان غربال شده دارای اختلالات بینایی و نیازمند به  انجام معاینات تخصصی  شدند .

در سال 1400 به دلیل اینکه  شرایط اپیدمی کووید 19 ابعاد مختلف برنامه ها به ویژه برنامه های پیشگیرانه و ارتقاء سلامت و از جمله برنامه کشوری پیشگیری از آمبلیوپی را متاثر نموده ،با توجه به هشدار های وزارت بهداشت در مورد احتمال اوج گیری کرونا و همزمانی آن با آنفولانزای H1 N1 در نیمه دوم سال ، زمان آغاز اجرای برنامه از تاریخ 15/2/1400 اعلام می گردد .

در این راستا با اتخاذ روش هایی برای ایمن نمودن شرایط معاینه و همچنین جهت به حداقل رساندن تماس فرد غربالگر با کودک و نیز کاهش زمان غربال کودکان ، نحوه غربال با دستگاه غربالگر عیوب انکساری بوده و استفاده از چارت و حجاب چشمی تا اطلاع بعدی ممنوع می باشد .

والدینی که دارای کودک 6-3 ساله می باشند ، میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر برای غربال بینایی فرزند خود  به ادارات بهزیستی شهرستان محل سکونت خود مراجعه نمایند .

کد خبر 35734

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد