حمایت بهزیستی قم از ۳۵هزار فرد تحت پوشش

۳۵ هزار نفر در قم تحت پوشش بهزیستی هستند که در این راستا اقدامات مهمی در حوزه انسجام و ساماندهی خدمات حمایتی و اجتماعی و توانمندسازی آنان انجام‌شده است.

به گزارش تابناک قم، حمایت از سلامت، معیشت و اشتغال معلولان و جامعه هدف، در رأس امور بهزیستی است و امروز بهزیستی قم با 35 هزار نفر عضو، برنامه‌های زیادی را در جهت خدمت به این اعضا و افراد تحت پوشش دنبال می‌کند.

بهزیستی دارای رسالت سنگینی است که اگر در کنار آن، مشارکت‌های مردمی و حضور خیرین نباشد، بسیاری از اهداف و برنامه‌ها در جهت حمایت از جامعه هدف به سرانجام نمی‌رسد.

سرپرست اداره مشارکت‌های مردمی بهزیستی قم با اشاره به اهداف این حوزه خدماتی اظهار داشت: پرداخت کمک‌هزینه‌هایی در تأمین مسکن جامعه هدف و معلولان، پرداخت تسهیلات در اشتغال‌زایی و ارتباط با خیرین و جذب کمک‌های مردمی ازجمله این برنامه‌هاست.

سید صادق میرئی تصریح کرد: در سال 99 رشد 100 درصدی مشارکت‌ها در قم اتفاق افتاد که نشان از اعتماد خیرین استان به‌عنوان بازوی اجرایی بهزیستی بود که با جمع‌آوری 217 میلیارد ریال از کمک‌های مردمی و خیرین بوده است

وی با اشاره به نیازهای معیشتی، درمان، ازدواج و تأمین بسته‌های سلامت‌محور برای افراد تحت پوشش و نیازمندان ابراز کرد: پایه اصلی، توجه به رفع نیازهای معلولین است که جامعه آماری بالایی در قم داریم و 35 هزار نفر از خدمات سازمان بهزیستی به‌طور مستمر و غیرمستمر استفاده می‌کنند.

  پرداخت 29 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال  

سرپرست اداره مشارکت‌های مردمی بهزیستی قم کارآفرینی را یکی از رویکردهای مهم بهزیستی دانست و افزود: برنامه‌های سازمان بهزیستی کشور در قالب پرداخت تسهیلات با شرایط ویژه معلولان است که در این راستا در سال گذشته، افراد دارای مدرک فنی و حرفه‌ای و پروانه کسب به مبلغ 29 میلیارد تومان تسهیلات به بانک معرفی شدند.

وی عنوان کرد: یکی از فعالیت‌ها، ارتباط با مشاغل کارفرمایی است تا کار و اشتغال را برای افراد تحت پوشش توسعه دهیم و کارفرمایان را به استفاده از نیروی کار بهزیستی تشویق و ترغیب کنیم و خدماتی را در اختیارشان قرار دهیم.

میرئی خاطرنشان کرد: طبق قانون جامعه حمایت از معلولان، دستگاه‌های دولتی که دارای سهمیه استخدام باشند، تکلیف دارند 3 درصد از استخدام‌ها را به معلولان اختصاص دهند که این امر پس از بررسی در کمیته‌های استخدام از طریق مکاتبات با دستگاه‌های دولتی و برگزاری آزمون و کسب نمره قبولی انجام می‌شود.

  وجود 22 هزار معلول در استان قم  

وی با اشاره به افراد معلول تحت پوشش بهزیستی گفت: در حال حاضر 22 هزار معلول در سطح استان شناسایی شدند که شش هزار نفر معلول جسمی، 5 هزار و 500 نفر معلول ذهنی و 2 هزار و 400 معلول کم‌بینا و نابینا بخشی از آن را تشکیل می‌دهند و به فراخور حال معلولیت‌های مختلف در خصوص تأمین هزینه معیشت و تجهیزات پزشکی و دارویی اقداماتی شکل می‌گیرد.

سرپرست اداره مشارکت‌های مردمی بهزیستی قم ادامه داد: تأمین هزینه معلولان ضایعه نخاعی بسیار زیاد است و تلاش شده بخشی از هزینه ودیعه مسکن این عزیزان را تأمین کنیم، به‌ویژه برای خانواده‌های زنان سرپرست خانوار دارای فرزند معلول، تمهیداتی اندیشیده شده است.

وی تصریح کرد: در اجرای ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، دبیرخانه به بهزیستی واگذارشده و به 13 فعالیت، مجوز ارائه شد که پس از بررسی تقاضاها می‌توانند مؤسسات خیریه و یا مراکز نگهداری سالمندان و معلولان را راه‌اندازی کنند.

میرئی یادآور شد: مستمری افراد تحت پوشش نیز در بودجه سالانه دولت منظور و به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود، هرچند سیاست بهزیستی، توانمندسازی و خودکفایی و اشتغال‌زایی برای افراد دارای توانایی است.

وی با بیان اینکه کمک خیرین، بالی برای تأمین نیاز بهزیستی است، عنوان کرد: در 5 روز ابتدایی ماه رمضان، کمک‌های بسیار خوبی از سوی خیرین ارائه و همچنان نیز ادامه دارد که با آن، بسته‌های غذایی در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد، ضمن اینکه حامیان به‌طور ماهیانه نیز کمک‌هایی دارند.

  توزیع سبد غذایی خانوار به تحت پوشش‌های بهزیستی  

سرپرست اداره مشارکت‌های مردمی بهزیستی قم با اشاره به مشارکت 10 میلیارد ریالی مردم قم در پویش ضیافت همدلی از ابتدای ماه مبارک رمضان اظهار داشت: بیش از 80 درصد این مشارکت به‌صورت غیر نقدی و شامل اقلام اساسی سبد غذایی خانوار است که در اختیار معلولان و نیازمندان قرار گرفت.

وی ادامه داد: در مسکن، هزینه‌های ساخت‌وساز افزایش چشمگیری یافته و در قالب تفاهم‌نامه‌هایی به افراد تحت پوشش، کمک‌هزینه‌هایی پرداخت می‌شود.

میرئی در پایان اظهار داشت: خیرین می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره کارت 6367957076182588 واریز کنند، همچنین تلفن 09109073205 برای هماهنگی دریافت کمک‌های غیر نقدی و اعلام نیت خاص کمک‌های نقدی خیرین در نظر گرفته شده است.

کد خبر 35573

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد